Hur kulbanan ser ut beror inte bara på utgångshastigheten utan även på vilken diabol man använder, och vill man veta hur man ska sikta så beror det även på hur kikarmontaget ser ut.
En kulbana går ju i en båge, medans siktlinjen är spikrak. Så skjuter man in bössan på det avstånd där kulbanan har sin topp, så kommer diabolerna att träffa lågt på övriga avstånd.
Men skjuter man in siktet på ett närmare avstånd så kommer siktlinjen att skära kulbanan på två ställen. Till exempel med min 300S med maccarifjäder, så funkar den så att om jag skjuter in den på 10m, så stämmer även siktesinställningen på 30m, och på drygt 20m når kulbanan sin topp och går ett par centimeter högre än siktlinjen.
Men detta är något som du får prova in på din bössa själv. JSB Exact 4,52 rekommenderas starkt att användas i bössan, det brukar bli bäst så...
Det finns olika typer av maccarifjädrar som passar 300S. Jag har testat 4st varianter som givit mellan 193-217 m/s i utgångshastighet vid mynningen med JSB Exact..
Blir bössan lite för "het" lagmässigt så går det att kapa lite på fjädern för att vara på den säkra sidan...
Med maccarifjäder och JSB Exact så får man relativt lång räckvidd pga sin höga egenprecision även om bössan bara hamnar runt 10J, dock är det vinden som är den avgörande faktorn hur långt man kan maxa skjutavståndet. Men är det vindstilla så går det ganska bra att skjuta även på 50m.
Här är en tavla jag sköt med min
FWB 300S Junior med JSB Exact @ 193 m/s.
30-skotts serie, skjutavstånd 50m, sittande med bipod och kikarsikte på 9x förstoring.