Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Tomaz skrev:För er som vill träna lite innan, så finns tavlan vi använder på tävlingen att ladda ner här, skrivs ut i A3 format...
För att följa länken så måste du registera dig.
Och glöm inte att anmäla er medans det finns platser kvar....
Välkomna...!
Från 25m skjuter man sittande med stöd mot officiell bänkskyttetavla.
Man skjuter ett skott mot varje "tävlingsprick" på tavlan och kan få max 10 poäng på varje skott, 25 tävlingsskott max 250 poäng per tavla
Provskott (sighters) får man skjuta valfritt antal på höger och vänstersidan av tavlan under tävlingens gång.
25st tävlingsskott per tavla och varje skytt skjuter tre tavlor där totalpoängen räknas, så maxpoäng på 3x25 tavlor är alltså 750 poäng.
För att särskilja skyttar, så räknar man främst antal X (innertior).
Jag kör med ett enkelt bänkskyttestöd för en 500-lapp samt en liten sandsäck som bakre stöd.
Man får ju ha ett främre och ett bakre stöd, men stöden får inte sitta ihop på något vis.
Man kan köra med, kuddar, sandsäckar eller liknande, behöver inte vara ett "riktigt" bänkskyttestöd.
Bössan får dock inte sitta ihop med stödet, lyfter man upp bössan så får inte stödet följa med.
Bipod får man tex inte använda.
Ett sådant här främre stöd använder jag... För att följa länken så måste du registera dig.
Det finns förmodligen någon typ av stöd att låna, men bäst är väl att ta med sig ett stöd som man är van vid och brukar använda..
Vindvimplar är annars det viktigaste hjälpmedlet man har, kan lätt försvinna 20-30 poäng per tavla om man struntar i vindvimplarna.
Vindvimplar kommer självklart att finnas uppsatta, men även här är det tillåtet att ta med sina egna vimplar som man är van att avgöra vindavdriften med.
Jag kommer inte att testa några bössor i kronograf om inte skytten själv begär det.
Man kan ju grovtesta i kronograf på tävlingen om man vill, men det är ju inte direkt som i laboratoriummiljö på SKL, mätt 4m från mynningen i en kalibrerad kronograf.....Men vet man att man har en bössa som ger klart över 10J, så är det väl mest fair play att tävla i en högre klass...
martinw skrev:Tolk kan man köpa billigt av Edmanprecision, han skickar mot faktura.
Han är dessutom trevlig och kunnig.
Ska man skriva ut tavlorna själv så köp fotopapper med korta fibrer, annars är det rätt hopplöst att tolka.
tankryttarn skrev:Har ni något imot publik? tänkte om man kunde svänga förbi och kolla lite![]()
Har aldrig vart på någon tävling, så de kunde ju kul och se hur de går te, så kanske man kan va med nästa gång(dras med lite ryggbekymmer för tillfället, men de ska la läka ut nån gång)
gubbe skrev:tankryttarn skrev:Har ni något imot publik? tänkte om man kunde svänga förbi och kolla lite![]()
Har aldrig vart på någon tävling, så de kunde ju kul och se hur de går te, så kanske man kan va med nästa gång(dras med lite ryggbekymmer för tillfället, men de ska la läka ut nån gång)
Du är säkert väl kommen. Lägg favobössan i bilen för säkerhets skull.
Silwer skrev:Det är bänkskytte, du ha ren bänk du monterar bössan i, du ska inet ens hålla i den hehe, så skyll inte på ryggen:-)
Silwer skrev:Nä, jag har inte licens för sånt här och även om allt jag hade var lagligt har jag inget som är värt att montera i en sån bänk överhuvudtaget ärligt talat, emn skruvar liksom inet fast nån plast FX i bänken direkt hahaha.
Martin skrev:Kom på att jag ju har min 10J Typhoon .177. Men nu är jag redan anmäld med 300:an.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster