Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
buckshot2000 skrev:Fartomställaren till cyclone har inte lika stora hål i 10joule läget , hålen är olika stora även där.
Ser man till anslagsenergien så har ett kaliber .177 samma värden som .22 kalibern men ju längre från mynningen vi mäter , dess bättre bibehåller den grövre kalibern sin anslagsenergi. Alltså har ett .22 kalibrigt luftgevär väsentligt högre anslagsenergi vid 30 meter än ett .177 kalibrigt.Detta trots att den uppvisar samma värden vid mynningen. Ett .177 kalibrigt luftgevär får i gengäld en flackare kulbana tackvare högre utgångshastighet.
öberg skrev:Helt klart gör du det!![]()
Enligt mitt tycke så är 4,5 det rätta i licensfritt utförande.
öberg skrev:Ren skär info![]()
Jag tycker fortfarande du skall välja .177 om den ska va licensfri.
För som det står på sista raden : För målskytte på avstånd ut till c:a 30m klarar man sig i allmänhet utmärkt väl med ett licensfritt luftgevär i kaliber .177.
buckshot2000 skrev:Det blir bra oavsett för det tar bara 1 minut att byta pipa , sitter med 2 små insex i blocket så man kan ha 2 olika pipor i olika kalibrar liggandes och byta lite som man tycker. ok att man får skjuta in bössan på nytt men det går snabbt när man väl gjort det några gånger.
öberg skrev:Men skulle väl kunna tänka mig att det kan bli stopp om man kommer med grövre grejer, dom vill nog inte ha sakerna sönderskjutna. Tror jag argumentet skulle vara.
jerra skrev:En sak som jag uppmärksammades på är att inomhusbanor(luft) i trakten enbart godkänner 4,5mm. Det avgjorde saken när jag beställde min HW100. Hade funderat på 5.5mm men jag vill ha möjlighet att senare besöka sådana banor.
Har ni liknande i Sverige?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster