Vad kan ni rekommendera för sikte till Hatsan Torpedo 155?

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Vad kan ni rekommendera för sikte till Hatsan Torpedo 155?

Inläggav HatsanTorpedo155 13 aug 2008, 23:32

Är ute efter ett sikte i prisklassen 1000:- +- nån hundralapp. Vad bör jag tänka på?
Skall det vara något speciellt fäste?

Såg detta sikte på blocket....kan det vara något?

För att följa länken så måste du registera dig.

Tror det är ett Tasco 6-24x50

Hittar inget pris på det ute på nätet heller så jag vet inte om 1000:- är ett bra pris?

M.V.H

/Niklas
Right-On-Target
HatsanTorpedo155

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Bsa_Airsporter 13 aug 2008, 23:51

Hej :)
har själv kollat på det siktet o det är 6-24X56 fästena som behövs är höga 1" ringar till Dovetail-skena (luftgevär) kostar från 2-700:-, 500:- o uppåt om du vill ha stålringar som klarar av .22 krut sen. varför du inte hittar någon info om detta sikte e pga att det är sällsynt på svenska marknaden.
Siktet är klart värt dessa 1000:- pga att jag sett nya sikten av denna modell för 3.000++ :wink:

Hoppas informationen hjälper :)
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter

Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Inläggav buckshot2000 14 aug 2008, 00:21

Inget av det där är väll sant...

Ett .22 krutvapen har betydligt mindre rekyl än vad en fjäderbössa har , fjäderbössan har dessutom dubbelriktad rekyl medans en .22 longrifle har en väldigt klen rekyl , så att man skulle behöva ha stålringar för att klara något med mindre rekyl låter skumt.... köp ett par vanliga aluminiumringar för 295:- eller något med stoppklackar om fjäderbössan har kraftig rekyl.

Och det där med "Siktet är klart värt dessa 1000:- pga att jag sett nya sikten av denna modell för 3.000++" , har du sett något annat konstigt du vill berätta för oss ? :wink:

Tasco är en av världens mest piratkopierade kikartsikten , och billiga hyfsat dåliga kikare märkta med Tasco säljs överallt på Ebay och massa hongkongsidor , eftersom Tasco inte är särskilt bra ens som original så är det nära omöjligt att skilja på en kopia och en orginal Tasco.
Här kan vi se en sida där exakt samma kikare kostar 410:- kronor , dvs. 60:- Dollar För att följa länken så måste du registera dig.

, om det är en kopia eller en äkta variant av lågbudgetkikaren Tasco vet vi inte , men kopian kan vara minst lika bra som originalet som dessutom går att hitta så lågt som 40:- Dollar på vissa internetauktioner , så inte hittar man en Tasco för 3000 - då är det pesetas vi snackar om , eller Turkiska lire.... :-)

Om du letar efter en kikare till en fjäderbössa så fråga säljaren om den klarar rekylen , allt annat är ointressant för en tusenlapp , de flesta superbilliga högförstorande kikarna klarar inte fjäderbössor eftersom de är väldigt enkla och billigt gjorda så där skakar kikarna sönder efter några hundra skott - och då blir den billiga kikaren genast dyr.

/besserschmidt
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*

Användarvisningsbild
buckshot2000

Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav HatsanTorpedo155 14 aug 2008, 00:36

Fästena som följer med passar garanterat inte till Hatsan Torpedo då utan måste köpa nya fästen??
Right-On-Target
HatsanTorpedo155

Inläggav buckshot2000 14 aug 2008, 00:42

På bilden ser det ut som att fästena bör passa , fast det syns ju ochså att det är en väldigt enkel typ av fästen , exakt samma konstruktion som på JULA för 49:- kr eller vad de kostar..... det funkar ju altså... men det är ju större risk att nått strular.

Jag tycker att För att följa länken så måste du registera dig.

för 1095:- med garanti och allt är väldigt prisvärd , den skall ju klara fjäderbössor och det är garanterat ingen halvsunkig ebaykopia utan bra kvalitet för pengarna.
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*

Användarvisningsbild
buckshot2000

Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav HatsanTorpedo155 14 aug 2008, 00:45

Tack för förslaget! :-)
Right-On-Target
HatsanTorpedo155

Inläggav Tomaz 14 aug 2008, 09:24

Ska man köpa kinakopior så är det bättre att köpa direkt från Honkong.
Det här är ett bra ställe som jag har handlat av ett par gånger.
Priserna är i US dollar och inklusive frakt, och skickas som gåva med lågt värde för att tullen inte ska bry sig...

Men som sagt tidigare så är detta sikte inget för en fjäderbössa.
Jag har tom lyckats förstöra 2st kikarsikten på en maccaritunad HW30. Köp ett sikte som är "spring gun rated", dvs klassat för att klara fjäderbössor.
I bland billigare sikten brukar tex Hawke och Leapers klara fjäderbössor men kolla med handlaren vad som gäller...
Vill man vara på den säkra sidan om man har en fjäderbössa med elak rekyl, så ska man nog undvika både parallaxjustering och variabel zoom, på de billigare kikarsiktena i alla fall...
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav HatsanTorpedo155 14 aug 2008, 12:43

Kan detta vara något som funkar??

Right-On-Target
HatsanTorpedo155

Inläggav öberg 14 aug 2008, 14:40

Bushnell har sikten i ganska så stor prisspann.
Har haft något Bushnell som jag varit nöjd med. Det är skitsvårt att säga att just den kikaren håller och den gör det inte.
Skall man vara 95% säker så tror jag man skall satsa på antingen lite bättre luftgevärsanpassade sikten eller ett svindyrt Zeiss el dyl :wink:
Men personligen skulle jag kunna tänka mig att prova den Bushnellen men lägga lite krut på ett par bra fästen oxå!
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav ogster 14 aug 2008, 14:51

Kikaren i annonsen är väl till en studsare.

Kan va rätt bra med justerbar AO på kikaren när man skjuter luftgevär!

Kolla på nikkosterlings utbud, hurricane har en del för under 1200kr inklusive fästen!

Bushnell har annars en trevlig trophy kikare 4-12/40AO eller deras legend 5-15/40AO som är min stora favorit när det gäller kikare till fjäderbössor men då får man va beredd på att lufta lädret lite mera!
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav Tox 14 aug 2008, 14:58

Om vi pratar Bushnell .... så Legend 5-15x40 håller bra, har två som plågats på en Patriot och en Pro Elite utan problem (är nog fortfarande ett sikte som ger otroligt mycket kvalite gämnfört med betalad krona) Mildoten är true mildots vid 15x.
Sedan så fungerar även Trophy 3-9x40 bra och den håller oxå, men är utan ao och från början är parralaxen ställd på 100m, men omställd till ca 30m så fungerar den bara fin fint och är trevlig att titta genom( ljus och bra bild).
Men samma gäller Bushnell .... det kopieras i massor så kolla upp vad du köper, har sett bushnell till salu med riktmedel i kikarna som dom inte har ... men det står bushnell på siktet .... dj...la kineser :lol:
Sedan så verkar tydligen både Simalux 4-12x4x och Nikko airking 3-9 och 4-12 hålla rätt bra ... men ingen jag har provat själv.
Men jag skulle aldrig tveka att köpa en Legend 5-15 till .... riktigt fina sikten för slanten och trophyn fungerar ypperligt på Patrioten där den nu sitter (den combon har över 100 kajor/skator på sitt samvete hittils i år)
Tox

Inläggav Tox 14 aug 2008, 15:05

Hahaha ... nu var jag tydligen 2.a Ogster :lol: .... men en omställd 3-9 Trophy är inte tokigt och det finns inte så mycket i den som kan skramla sönder .... på jaktbössan fungerar den hur bra som helst, men på riktigt korthåll får man använda sig av minder förstoring än 9x för att få det skarpt .... men där jag har uppdrag så blir det aldrig under 30m på svartfågel så jag lider inte av att vara utan ao .... men jag skulle vilja säga att den är lika ljus och bra bild i som Leupold vx2 serien.
Legenden tycker jag faktiskt nog tom är snäppet vassare än L vx2 serien.
Tox

Återgå till Sikten

| | |likartade trådar| | |