Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Silwer skrev:det stod ju inte nedvärderande iaf eller "tränar för riktiga vapen", som ofta annars.
POS skrev:Stort tack till FX och Fredrik som sponsrade tävlingen i Laxå med så fina priser.
Beangan skrev:X är kryss 10 och då är hela 10an borta, inte bara linjen bruten
Sniperace skrev:Annars har jag fått lära mig att skjuter man bort hela den pricken räknas det som en tioetta, men det är kanske olika på olika ställen
buggsson skrev:Beangan skrev:X är kryss 10 och då är hela 10an borta, inte bara linjen bruten
Riktigt så är det inte.
Etienne skrev:buggsson skrev:Beangan skrev:X är kryss 10 och då är hela 10an borta, inte bara linjen bruten
Riktigt så är det inte.
... Jag tror att han helt enkelt menade att "innertian" ska vara helt bortskjuten... Man är ju riktigt cool om man skjuter bort hela "stora" tian med ett skott....
Etienne skrev:Krysstia, Tioetta, Innertia... Finns säkert fler varianter i folkmun.
Vad som är "officiellt" har jag ingen aning om.
Sniperace skrev:de används i det vanliga föreniskskyttet, och det står beskriviet i skjuthandböckwerna för de olika slytteformerna, detta med decimaler kommer enbart in med tavlor som maskintolkas, men hur många föreningar lägger tjugotusen på en sådan.
Men som sagt i dessa böcker står det klart att berör man pricken är det en tia, är hela pricken borta blir det en tioetta, och vid lika poäng vinner den med flest tioettor, har de lika blir det den med flest tior, kiika där med den med flest nior osv...
går inte detta så startar särskjutning skott för skott tills en får ett högre resulatat.
minns en skjutning där vi fick skjuta tjugo skott innan en av oss vann....
Görgen skrev:Det är samma i bänkskytte, bryt linjen på 2mm ringen och det är en 10a och är hela ringen borta är det ett X samma som tioetta. Vid samma poäng vinner flest X.
Tomaz skrev:Görgen skrev:Det är samma i bänkskytte, bryt linjen på 2mm ringen och det är en 10a och är hela ringen borta är det ett X samma som tioetta. Vid samma poäng vinner flest X.
Men bara för att klargöra vad som gäller vid poängräkningen, så behöver man inte bryta poängringen helt för att den högre poängen ska räknas. Det räcker att man tangerar ringens yttre kant.
Tomaz skrev:Den 2mm stora ringen i mitten är själva tian och visar tolken att den är helt borta, så är det en innertia, tioetta och kallas internationellt för X.
Jazz skrev:Bänk skytte är ju ganska kul på så sätt att det krävs inte mycket av vapnet utan det är istället skytten som fäller avgörandet. Som du säger Etienne så räcker de flesta vapen till i precision.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster