Vilken luftpistol ska jag köpa?

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Vilken luftpistol ska jag köpa?

Inläggav MattTheBrat 17 aug 2008, 22:31

Hej!

Jag är på jakt efter en luftpistol att skjuta prick med, mest på skoj. Dock vill jag att resultaten ska bero på mig och inte bristande precision i vapnet (tur eller otur). Jag har funderat mycket kring det här men kan inte bestämma mig (jag önskar att jag kunde prova några olika pistoler innan köpet så jag slipper köpa grisen i säcken!). Min första tanke var att köpa en CO2 pistol med magasin och blowback eftersom jag tänkte att det kunde vara kul. Jag är dock rädd för att blowbackeffekten (rekyl och ljud) är så tam att det mest blir töntigt, och att en sån pistol inte skulle ha tillräcklig utgångshastighet och precision. De vapen som jag övervägt är följande:

1. Umarex Desert Eagle - CO2pistol för 8st 4.5mm diabolokulor (2799 kr), för att den har blowback och magasin och påminner om en riktig pistol i utseende och vikt. Vad jag inte gillar med den här är att den huvudsakligen är gjord av plast, och jag oroar mig för att utgånghastigheten (109m/s enligt "On Sight" produktkatalog) och precisionen är för låg. Enligt För att följa länken så måste du registera dig.

skjuter den en gruppering på ca 1 cm från 4.6 meters avstånd och har en utgångshastighet på 130-141m/s med 8.0gr kulor.
Bild

2. Crossman 2300T - CO2pistol för 1st 4.5mm diabolokulor (2595 kr), för att få bästa möjliga utgånghastighet (158m/s enligt "On Sight" produktkatalog) och precision för pengarna. Vad jag inte gillar med den här är att den måste laddas om mellan varje skott och att den inte är vacker som andra pistoler (jag älskar alla Coltliknande pistoler!) och att den inte har blowback som kanske är en rolig grej. Har ingen uppgift på hur denna grupperar skotten.
Bild

3. Colt Government 1911A1 Dark OPS - CO2pistol för 8st 4.5mm diabolokulor (2975kr), för att den är så otroligt snygg och lika orginalet i vikt och utseende, och för att den är gjord helt i metall om jag inte har fel. Vad jag inte gillar med den är att den inte har blowback och jag oroar mig att den inte har tillräckligt hög utgångshastighet (109m/s enlight "On Sight" produktkatalog) och precision. Enligt För att följa länken så måste du registera dig.

skjuter den en gruppering på ca 1.2 cm från 4.6 meters avstånd och har en utgångshastighet på mellan 115-132m/s med 7.3gr kulor.
Bild

Så, vad göra? Vad skulle ni ha köpt och varför? Är en 1.2cm gruppering i överhuvudtaget ok för prickskytte? Hur stor är mittenringen på en 10-ringad standardtavla och hur lätt är det att träffa den med ovanstående pistoler från ca 5 meters avstånd? Finns det andra vapen ni kan rekommendera för ca 3000 kronor? Helst av allt skulle jag vilja ha en Colt helt i metall men jag vet inte om dom är tillräckligt bra och roliga att skjuta med. Jag undrar också vilken kula man ska välja för bästa precision. Ska man välja en lätt och snabb 4.8gr diabolokula som Crosman Silver Eagle Wadcutter eller kanske Crosman Silver Eagle Hollow Point? I så fall, vilken av dom är snabbast och har bäst precision? Finns det andra kulor som är bättre för prickskytte? Tackar så mycket i förhand för er hjälp.
MattTheBrat

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav öberg 17 aug 2008, 22:35

Hej och välkommen!
Personligen hade jag valt Crosmanen helt klart.
Ang ammo skall du köpa någon matchkula från tex H&N. Om det är precition du strävar efter i första hand.
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav Mathias 17 aug 2008, 22:41

Oops!! Missade nog Dina behov!!!
Senast redigerad av Mathias 18 aug 2008, 10:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mathias

Inläggav Patrick 17 aug 2008, 22:42

Håller med Öberg.

Jag har haft en Colt och den har bra precision men den har några egenheter man måste åtgärda innan man får den att gå bra. Dels bygga om klämsäkringen som gör att man måste greppa relativt hårt för att föra upp en metallplatta mellan hammaren och ventilpinnen så dessa får kontakt. Dels är korn och sikte inte helt bra för att skjuta riktigt noggrant med.

Och som Öberg säger är tävlingsammunition från H & N väldigt bra men gick inte så jämnt i mitt exemplar. I den fungerade Doggmatch riktigt bra och fick även lite högre utgångshastighet.

Av dessa så skulle jag utan tvekan välja Crossman!

/Patrick
Användarvisningsbild
Patrick

Tack utdelade: 1 gång
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Cutlas .22

Inläggav MattTheBrat 18 aug 2008, 00:48

Tack för svar. Jag har nu läst i flera timmar om luftpistoler (För att följa länken så måste du registera dig.

var mycket informativ). Som jag uppfattar det ska man undvika allt vad replikapistoler heter såvida man inte ska använda pistolen till att skjuta på plåtburkar med. Om jag går upp lite i pris då, finns det kanske mer intressanta alternativ?

Jag vill helst ha:

- En pistol med flerskottsmagasin
- En pistol som är lätt att pumpa (som inte behöver handpumpas i två timmar eller kräver en luftpump som kostar 10.000 spänn - en CO2pistol är lösningen antar jag?)
- En pistol med riktigt bra precision som funkar lika bra på pistolskytteklubben som hemma

Jag har hittat dom här pistolerna som verkar riktigt seriösa. Är det någon som vet vilken precision dessa har? Det verkar som att en bra 5 Joules pistol i 4000-kronorsklassen ligger runt För att följa länken så måste du registera dig.

medan de absolut värsta pistolerna över 10.000kr ligger på 2mm precision? Men pistolerna nedan är bara på 3.6 Joules. Det är knappast troligt att jag lägger ner mer än 4500 kronor på en luftpistol, men upp till 4500 kr är inte omöjligt. Vore roligt att höra vad ni har att säga om nedanstående pistoler!

Röhm RG Twinmaster Trainer - 3450 kr
Bild

Röhm RG Twinmaster Top - 4500 kr
Bild
MattTheBrat

Inläggav Luigi 18 aug 2008, 04:59

Jag skulle nog lägga pengarna på den billigare Röhmen och spara pengarna till annat. Varför vet jag inte säkert bara att jag har för mig att ha läst goda saker om den. Men Crossman 2300T är det inget fel på heller.
PS. Co2 pistoler blir dyrt i längden 8)
Användarvisningsbild
Luigi

Tackad: 9 gånger i 8 inlägg

Inläggav Jazz 18 aug 2008, 06:58

På försök köpte jag en kosyrerevolver för 10-15 år sedan, sedan byggde jag om avtryck satte fast pipan bättre och slutligen satte en fjäder på siktskivan. Med detta kunde jag samla skotten inom ca 30 mm på ca 20 meter med lite träning.
De billigare pistoler revolvrar är just billigare i kostruktionen och det krävs jobb för att få de att skjuta bra.
Jag har själv funderat på att köpa en Röhm, verkar rätt bra, magasin och med tryckluft. Co blir dyrt i längden.
Jazz

Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Inläggav Luigi 18 aug 2008, 09:16

Vad är det med Blowback egentligen? Visst det är en cool grej men det är ju inte en leksakspistol du skall köpa...
Användarvisningsbild
Luigi

Inläggav Airrifles 18 aug 2008, 10:06

MattTheBrat skrev:
- En pistol med flerskottsmagasin
- En pistol som är lätt att pumpa (som inte behöver handpumpas i två timmar eller kräver en luftpump som kostar 10.000 spänn - en CO2pistol är lösningen antar jag?)
- En pistol med riktigt bra precision som funkar lika bra på pistolskytteklubben som hemma

Flera skott och hyfsad precision, ja då är det nog bara Röhmen att satsa på.

Crosmans Targetmodell är för dyr tycker jag, hade den kostat 1500:- så tror jag att den eventuellt kunde ha varit ett alternativ.

HW40 kan du ju också fundera över, väldigt bra precision för pengarna.

Kopian på HW40 (kommer inte ihåg vad den heter) går också bra men har tveksam kvalite vilket innebär att viss handpåläggning kan behövas.
Airrifles

Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg

Inläggav MattTheBrat 18 aug 2008, 10:12

Luigi skrev:Vad är det med Blowback egentligen? Visst det är en cool grej men det är ju inte en leksakspistol du skall köpa...

Nä, jag håller med. Jag trodde först att blowback skulle vara en kul grej, men efter att ha tittat lite på YouTube klipp så kom jag fram till just detta. Det var bara 13åringar som sprang omkring i mamma och pappas bakgård och lekte.

Anledningen till att jag vill ha en CO2 pistol är att det verkar så svårt att pumpa en med tryckluft. Man vill ju inte lägga ut 4500 kr på en pistol och sen behöva lägga ut 10.000 på en kompressor eller springa runt och köpa/besiktiga syrgastuber. Det verkar så extremt. Eller, är jag ute och cyklar nu? Hur lång tid / hur jobbigt är det att handpumpa en tryckluftspistol? För en handpump kostar ju bara 1500 kr så om det inte är alltför jobbigt så kan det ju vara en bra affär med tanke på vad CO2 kostar.
MattTheBrat

Inläggav Mattias.A 19 aug 2008, 00:10

MattTheBrat skrev:
Luigi skrev:Vad är det med Blowback egentligen? Visst det är en cool grej men det är ju inte en leksakspistol du skall köpa...

Nä, jag håller med. Jag trodde först att blowback skulle vara en kul grej, men efter att ha tittat lite på YouTube klipp så kom jag fram till just detta. Det var bara 13åringar som sprang omkring i mamma och pappas bakgård och lekte.

Anledningen till att jag vill ha en CO2 pistol är att det verkar så svårt att pumpa en med tryckluft. Man vill ju inte lägga ut 4500 kr på en pistol och sen behöva lägga ut 10.000 på en kompressor eller springa runt och köpa/besiktiga syrgastuber. Det verkar så extremt. Eller, är jag ute och cyklar nu? Hur lång tid / hur jobbigt är det att handpumpa en tryckluftspistol? För en handpump kostar ju bara 1500 kr så om det inte är alltför jobbigt så kan det ju vara en bra affär med tanke på vad CO2 kostar.

Tror inte att det skulle vara allför jobbigt att handpumpa en pistol, då den har såpass liten tub. Tänkvärt är att kolsyre blir dyrt i längden.

EDIT Måste lära mig att jag kan söka själv ocskå...hittade svaret på min fråga....;)

Finns det ingen svensk handlar som säljer röhm pickorna?
Senast redigerad av Mattias.A 19 aug 2008, 00:18, redigerad totalt 1 gång.
FX Bobcat MkII .25
FX Whisper.22
FX Cutlas.22
Logun Axor .22
Diana Mod.35 .177
Crosman 2240.22
Användarvisningsbild
Mattias.A

Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Inläggav öberg 19 aug 2008, 00:13

Det gör det! :-)

För att följa länken så måste du registera dig.

Vassego!
Användarvisningsbild
öberg

Inläggav buckshot2000 19 aug 2008, 00:16

pistolerna har så små tuber att de går snabbt och enkelt att pumpa - man får ochså ut många skott på en full tub så det blir väldigt lite pumpande jämfört med ett kraftigt luftgevär.

max 1 minut tar det att pumpa en pistol , absolut max.
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*

Användarvisningsbild
buckshot2000

Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav öberg 19 aug 2008, 00:22

buckshot2000 skrev:pistolerna har så små tuber att de går snabbt och enkelt att pumpa - man får ochså ut många skott på en full tub så det blir väldigt lite pumpande jämfört med ett kraftigt luftgevär.

max 1 minut tar det att pumpa en pistol , absolut max.

Vilka pistoler då?

Är aktiv inom pistolskytte ungdomsverksamhet och pumpar en hel del tuber till bla Pardini.
Har hitills inte sett någon inklusive jag själv pumpa en sådan tub på en minut.
Användarvisningsbild
öberg

Inläggav buckshot2000 19 aug 2008, 00:28

FX-ranchero med 140mm tub 65cc stor , använder vanlig fx-pump och kör upp till 205 bar ungefär , blir inte särskilt många pumptag och tar max 1 minut från första pumptaget.

vilken pump har du kört med och hur stora tuber ?

Användarvisningsbild
buckshot2000

Inläggav öberg 19 aug 2008, 02:17

Det är en FX pump och storleken vet jag faktiskt inte i nuläget :oops:
Men det är 200bars tuber.
Användarvisningsbild
öberg

Inläggav buckshot2000 19 aug 2008, 11:39

ok men säg att tuberna är ungefär lika stora i runda slängar , hur lång tid brukar det ta att pumpa då ? 2 minuter ?
Jag väger iof. 96 kilo vilket hjälper till en del , man bara lutar sig lite över pumpen så åker den ner typ.... en arbetskamrat som väger 75 kan inte pumpa effektivt alls utan att flaxar omkring som en vante kring pumphandtaget - det tar honom minst en kvart att pumpa en vanlig fx bössa med 168cc tub.

kanske går ni ner som fasiken med tuberna och bara har 50bar i dem när ni börjar pumpa ? i en ranchero har man ju runt 150bar när man börjar pumpa och det spelar ju ochså in en del.

Men låt ungdummarna pumpa för fasiken , " Den som icke pumpar skall icke skjuta ! " hehehe det hade jag infört som måtto. :twisted:

Användarvisningsbild
buckshot2000

Inläggav öberg 19 aug 2008, 12:07

buckshot2000 skrev:
Men låt ungdummarna pumpa för fasiken , " Den som icke pumpar skall icke skjuta ! " hehehe det hade jag infört som måtto. :twisted:

Hmm då blir det inte många av dom som får skjuta :wink:
Dom får liksom inte ner pumpen en gång ens :shock:
Användarvisningsbild
öberg

Inläggav buckshot2000 19 aug 2008, 18:12

Hehehehe , då får de väll samsas och pumpa i par eller vara tre personer som trycker ner pumphandtaget - de skall lixom få arbeta sig till skott :twisted:

"Ur tomma händer växer lathet och lättja" :twisted:

Användarvisningsbild
buckshot2000

Inläggav mercxs 19 aug 2008, 19:42

Baikal IZH 46M är det enda raka

Presicion som en pistol för 10 000 kr, lite tung och har du små händer får du fila mycket på kolven. Men en riktigt bra pistol. Synd att jag precis sålt min annars hade du fått köpa.
Röhm Twinmaster är inte i närheten vad gäller presicion och kvalite. Har ett riktigt bra trycke som med stora inställnings möjligheter.
mercxs

Luftvapen favorit: weihrauch

Inläggav buckshot2000 19 aug 2008, 20:57

Ingen annan som kan berätta hur mycket / länge ni brukar pumpa en sådan PCP-pistol och hur långt ner i bar ni skjuter dom innan de börjar tappa i träffbilden ?

De flesta har väll regulator antar jag ?

Användarvisningsbild
buckshot2000

Inläggav Mattias.A 19 aug 2008, 22:21

Är det någon som vet hur kolsyreförbrukningen ligger på en Röhm RG Twinmaster Trainer ?
FX Bobcat MkII .25
FX Whisper.22
FX Cutlas.22
Logun Axor .22
Diana Mod.35 .177
Crosman 2240.22
Användarvisningsbild
Mattias.A

Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Inläggav Luigi 20 aug 2008, 05:11

Mattias.A skrev:Är det någon som vet hur kolsyreförbrukningen ligger på en Röhm RG Twinmaster Trainer ?

Som dom flesta andra Co2 pistoler antar jag, ca 25-30st skott med full effekt...
Om Röhm inte är ett undantag.
Användarvisningsbild
Luigi

Inläggav Airrifles 20 aug 2008, 07:15

Luigi skrev:
Mattias.A skrev:Är det någon som vet hur kolsyreförbrukningen ligger på en Röhm RG Twinmaster Trainer ?

Som dom flesta andra Co2 pistoler antar jag, ca 25-30st skott med full effekt...
Om Röhm inte är ett undantag.

Det är den, har för mig att folk brukar nämna 60-70 skott per patron. Ja det har ju med temperatur att göra också men skjuter man inne så bör väl det vara ett väldigt litet problem. Jag har för mig att jag brukar få ut något liknande ur min Tau-7 också.

Själv tycker jag inte att co2 är speciellt dyrt om man inte skjuter hiskeligt mycket. Klart skjuter man 60 skott om dagen så blir det ju i runda slängar ett fyllkit och en dyktub (2190:- om man räknar med att man ger 6:-/kolsyretuben) men det är ju 21900 skott/år och tja det kanske finns folk som nöter iväg så mycket men de lär väl isf vara ordentliga elitskyttar.
Airrifles

Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg

Inläggav Luigi 20 aug 2008, 08:55

Du KAN skjuta upp till 70st skott, men med FULL effekt är det ca ~30...
Användarvisningsbild
Luigi

Nästa

Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |