Min Diana 75

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Min Diana 75

Inläggav toby 22 aug 2008, 11:48

I samband med att mina föräldrar gjorde flyttstädning tog jag hem min gamla Diana 75. Lämnade in det på översyn i vintras med packning och fjäderbyte (tror jag). Nu fick jag ett infall och gav mig ut och testsköt lite. Kunde inte hålla mig och berätta om min positiva upplevelse. Den skjuter fortfarande otroligt precist. Nästintill hål-i-hål, och då är mina skyttekunskaper lika oanvända som geväret.... Fick det nytt 1981 och det skjuter fortfarande som det nyss är uppackat. Man blir glad av sån kvalitet :-)
Skickar med en bild också på det. Jag är glad att jag var lite av en pedant när jag var liten. Ingen repa och allt är kvar inkl manualen i nyskick. Sånt som gör en extra glad :-)

Nu blir det lite pricksskytte i helgen!

För att följa länken så måste du registera dig.

Är det förresten ngn som har tips på hur man bäst plockar ner dioptersiktet för rengöring? Tycker att 'klicken' är lite väl tröga.

Mvh/Toby
toby

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Micke 22 aug 2008, 13:14

Snygg! Vad tog man för att gå igenom bössan? Frågar bara för att jag är nyfiken, eftersom jag stog inför valet att även skicka bort min för några månader sedan. Så, det kan ju vara kul att veta vad det hade gått på.
I min var det korkgegga överallt, eftersom packningarna blivit molekyler, och den orkade inte ens putta ut kulan ur loppet.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke

Tackad: 27 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav Luigi 22 aug 2008, 13:21

Otroligt fin bössa! :)
Användarvisningsbild
Luigi

Tackad: 9 gånger i 8 inlägg

Inläggav öberg 22 aug 2008, 14:48

Hej och välkommen till forumet toby!

Måste säga att en del är lyckligt lottade som har sådana skatter liggandes :-)
Jättefin bössa.

Ang dioptern, det sitter väl en fjäderbelastad kula el dyl som håller ratten på inställt värde.
Tror du inte det räcker med en droppe olja?
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav toby 22 aug 2008, 17:12

Jag får pröva med lite olja och se hur långt jag kommer med det.
De tog 1300 har jag för mig. Det var i vintras och jag var inte så motiverad egentligen och lämna in den, ångrade mig faktiskt lite efter jag gjort det. Har ju inte skjutit på typ 25 år så det kändes lite onödiga pengar. Men nu känns det bara bra :-) Läste ditt imponerande inlägg om renoveringen Micke, och det var därför jag satte frågetecken på om fjädern byttes då 1300 inte verkar räcka så värst långt. Får fråga dom ngn gång.
Läste igenom manualen och märkte tyvärr att jag inte alls har alla delar. Tydligen så fick man med ett verktyg, utbytbara korn samt ngt märkligt sikte som var en o-ring man kunde justera till olika storlekar. Är det ngn som vet vad det är och om det är ngt som är bra att ha. Kanske t.om. ngn som kan tipsa på var man kan vända sig för att köpa det, fast antagligen är väl det omöjligt att få tag på så här långt efter.
Skickar med en trevlig tavla som gör att man riktigt myser över hederlig gammal tysk mekanik. 10 skott som nästan är hål-i-hål allesammans. (skjutet med stöd såklart. mina stående serier ser mer ut som schweizerostar tyvärr... :(

Ha det/
Toby

toby

Inläggav marhol 22 aug 2008, 17:25

Ganska bra skjutet inte så bra nere till höger men det rättar du till, till nästa gång. :smt058 :smt050
Användarvisningsbild
marhol

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Inläggav Micke 22 aug 2008, 18:09

1300 tycker jag var skitbilligt, jag hade gissat på det dubbla minst. Vill minnas att jag pröjsade 700 för 3 packningar och 3 fjädrar, men då var det originalprylar och från den lokale vapenhandlaren (som åxå ska leva).

Men det är klart, är det någon som har specialverktygen, och har gjort det 10 gånger tidigare går det nog ganska fort. Förutsatt att man ger faen i säkringsmekanismen...det var 75% av jobbet.
Har man inte en jädrigt bra anledning att skruva ner säkringsmekanismen, ska man låta den vara. Med facit i hand borde jag gjort det och blåst bort allt korkskit med tryckluft i stället.

I min bössa satt det i alla fall (något som en gång varit) korkpackningar, vilka nu är ersatta med plast. Fjädrarna hade på 20år tryckts ihop ca 2cm.

/ Micke
Användarvisningsbild
Micke

Inläggav Kizmiaz 22 aug 2008, 18:10

toby skrev:Läste igenom manualen och märkte tyvärr att jag inte alls har alla delar. Tydligen så fick man med ett verktyg, utbytbara korn samt ngt märkligt sikte som var en o-ring man kunde justera till olika storlekar. Är det ngn som vet vad det är och om det är ngt som är bra att ha. Kanske t.om. ngn som kan tipsa på var man kan vända sig för att köpa det, fast antagligen är väl det omöjligt att få tag på så här långt efter.

Låter som nå't diopterkorn av nå't slag.
Ang. reservdelar så ryktas det i Diana-kretsar om att Tommys Vapenverkstad i Husky är välsorterad.

Användarvisningsbild
Kizmiaz

Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening
Luftvapen favorit: FX Cyclone

Inläggav toby 22 aug 2008, 18:37

Tack för tipset - jag har nu skickat iväg en förfrågan till dom. Ska bli spännande att se vad dom svarar.
Micke, jag ska ta reda lite mer på vad dom gjorde med den. Jag har för mig att dom sa 900 först men sen när jag skulle betala så sa dom att det blev lite mer komplicerat än de trodde från början....det verkar ju stämma in på dina erfarenheter med. Jag har förresten laddat ner din manual och tänkte läsa igenom för att lära mig lite mer om mekaniken.
Ha det/
Toby
toby

Inläggav Micke 22 aug 2008, 19:06

Om Dianamanualen: Se till att du har version 3. ...och missa inte tips och råd-filen!

/ Micke
Användarvisningsbild
Micke

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |