Feinwerkbau 300 s .

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Feinwerkbau 300 s .

Inläggav Batistuta 16 aug 2012, 21:59

Jag har maccaifjäder i min och den är lika lättspänd som orginalfjädern. Något jag märkte efter bytet var att de första <50 uppspänningarna var märkbart trögare men sen leade det till sig.

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Weihrauch HW 55T
Användarvisningsbild
Batistuta

Tack utdelade: 1725 gång
Tackad: 1453 gånger i 660 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Inläggav Etienne 17 aug 2012, 09:33

Leopold skrev:Men: min bössa med maccarifjäder skjuter hål i hål på 10 meter och det kan liksom inte bli bättre i vilket fall. Dock, man uppskattar de där extra joulen upp till 10 när man skjuter uppåt 50 meter så skulle jag bytt till något på den där trögspända bössan så vore det en maccarifjäder utan minsta tvekan.

Ja precis, eftersom det nu tydligen fungerar med 10J fjäder utan kompromisser (vilket förövrigt känns lite konstigt, men resultaten hos flera personer talar ju för sig själv.) så finns det väl ingen anledning att egentligen avstå från en sån fjäder om man ändå ska börja skruva i vapnet.

Själv väntar jag fortfarande med stor förväntan på min Junior och Maccarifjäder. Båda bör dyka upp vilken dag som helst! :thumbupp:
Användarvisningsbild
Etienne

Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Inläggav Etienne 04 sep 2012, 18:13

Leopold skrev:Har en Maccarifjäder i min, tror det är den där Arctic-modellen som funnits ett tag och jag köpte just en att ha i reserv. Ger kring 10 J, extremt lätt att spänna upp det gör man med två fingrar ledigt. Häpnadsväckande lätt får jag säga men så är det.

Fråga: Hur mycket är "kring 10 J"?

Jag står nämligen själv i valet och kvalet att riva min ena FWB och byta fjädern till samma modell som du har, men om det finns risk för att den gör strax under 10 joule så känns det som en rätt meningslös operation (eftersom vapnet idag gör 9 joule).

Maccarigubben själv påstår ju att Arctic-modellen "endast" ska göra cirka 6-12 m/s (mer specifikt 20-40 fps) mer är originalfjädern/-fjädrarna. Med någorlunda normal ammo så innebär ju det typ 8,75 joule, med lite marginal givetvis...

-

Dessutom har jag hört att vissa har kommit upp i långt över ~195 m/s med JSB med någon variant av Maccaris fjädrar, och då är vi ju faktiskt inne på det licenspliktiga området. Det hade inte varit så bra det heller, framförallt här i stan...

-

Hittade även en 5 år gammal post av Tomaz på det andra forumet, där han specade måtten på dåvarande fjädern:
För att följa länken så måste du registera dig.

När jag mäter mina två fjädrar så kan jag konstatera att längden är marginellt kortare, kanske 3-4 mm, men det kanske kan vara mätfel.
Men, antalet varv skiljer sig också, Tomas hade 28-30, medan jag har 31-32 (beroende på hur man räknar de avsmalnande ändarna)
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav gubbe 04 sep 2012, 20:38

Etienne skrev:När jag mäter mina två fjädrar

När du skriver mina två fjädrar, menar du då en till vadera bössa eller menar du dom två som är original i en FWB?
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Inläggav Leopold 04 sep 2012, 20:49

Etienne skrev:
Leopold skrev:Har en Maccarifjäder i min, tror det är den där Arctic-modellen som funnits ett tag och jag köpte just en att ha i reserv. Ger kring 10 J, extremt lätt att spänna upp det gör man med två fingrar ledigt. Häpnadsväckande lätt får jag säga men så är det.

Jag tänkte mäta upp min bössa imorrn för jag tycker plonkar litet väl hårt i kulfånget på 18 meter med jsb exact heavy. Återkommer om det. Jag har inte bytt min fjäder själv men enligt han jag köpte den av ska det sitta en maccari-fjäder i den, förmodar arctic-varianten.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Inläggav Etienne 04 sep 2012, 21:19

gubbe skrev:
Etienne skrev:När jag mäter mina två fjädrar

När du skriver mina två fjädrar, menar du då en till vadera bössa eller menar du dom två som är original i en FWB?

Jag har två stycken "lösa" ännu oanvända Maccarifjädrar, avsedda för vardera FWB300s Junior jag har liggande här.

Leopold skrev:
Etienne skrev:

Jag tänkte mäta upp min bössa imorrn för jag tycker plonkar litet väl hårt i kulfånget på 18 meter med jsb exact heavy. Återkommer om det. Jag har inte bytt min fjäder själv men enligt han jag köpte den av ska det sitta en maccari-fjäder i den, förmodar arctic-varianten.

Tack, det skulle uppskattas. Du kanske också vill svara i ett PM :-) :smt020
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Leopold 04 sep 2012, 21:52

Etienne skrev:. Du kanske också vill svara i ett PM :-) :smt020

Nädå ingen fara med det :)

Bara det att jag haft stenkoll på min hw30 så den håller sig på mattan, vet hur det ska låta i fånget om det är den stipulerade energin. Låter vassare med fwb300 helt klart och hundarna i grannskapet tycks vara av samma åsikt så det är lika bra att mäta och åtgärda vid behov. Det är givetvis deltagande i sub 10j-klasser jag siktar på så småningom, då vill man inte fastna i några vapenkontroller i onödan. Kan handla om något så enkelt som att välja lämplig kulsort. Vi får se.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Etienne 04 sep 2012, 22:30

En annan fråga; kan man dunka in ett 300s-system i en 300-stock utan modifikationer?
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav martinw 05 sep 2012, 08:50

Jag har fått såga av alla mina maccarifjädrar för att hamna safe.
Känns lite onödigt att begå vapenbrott med 10,2 j.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw

Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Inläggav Etienne 05 sep 2012, 10:01

Ja, även om 0,2 joule kanske rent av kan ses som orsaken av ett mätfel, men det känns onödigt att ligga på gränsen.

Tävlingsaspekten som Leopold säger är ju också högst aktuell. Surt att ställa upp med ett vapen som sedan visar sig överprestera marginellt...
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Leopold 05 sep 2012, 15:01

Kollade upp min fwb300s, allt är normalt och det var ju tur för den går väldigt fint. Att det tycks låta mer om kulfånget med den bössan jfr HW30s som jag oftast skjutit med kanske beror på att den senare låter betydligt mera distinkt snärtigt från mekaniken, det kanske maskerar kulfångsljudet man upplever som skytt? Man kan bli lurad ibland.

Litet V0 mätdata baserat på 10skotts-strängar med fem kulor med "nya" sorten innan varje mätning för att rensa pipan litet (ES: extreme spread, Sd: standardavvikelse som beräknat av Chrony):

FWB300s med Maccari-fjäder

JSB Exact Heavy 4.52
- medel: 169,3 m/s (9,56 J)
- ES: 9,03
- Sd: 2,23

JSB Exact 4.52
- medel: 193,9 m/s (10,28 J)
- ES: 2,98
- Sd: 0,00 (?? Litet mer borde det allt bli tycker jag...)

JSB Exact Express 4.52
- medel: 202,9 m/s (10,54 J)
- ES: 11,76
- Sd: 4,69

Ser bra ut, den är klart tävlingsmässig med både JSB Exact Heavy och vanliga Exact (dvs uppfyller max 10 J på fyra meters avstånd får man anta), mer tveksamt med JSB Exact Express fast den verkar ändå inte gå så bra i denna bössa mätmässigt så den kan jag avstå ifrån. Vanliga JSB Exact ger fantastiskt fina mätresultat så jag får nog harva på litet mer med den kulan med den bössan i fortsättningen (fast även Heavy går fint i praktiken). Det verkar alltså som att den tidigare ägaren gjort ett ypperligt tuning-jobb med bössan och det tackar jag för (du vet vem du är) :smt020

-----

Som referens litet off topic men på tal om tävlingsmässighet i sub 10 J,
HW30s med Vortek PG2, mätte även denna för att se om den lugnat sig litet ytterligare efter den lättade pistongvikten och mitt ihärdiga skjutande under sommaren:

JSB Exact Heavy 4.52
- medel: 170,2 m/s (9,66 J)
- ES: 3,54
- Sd: 1.00

JSB Exact 4.52
- medel: 196,9 m/s (10,6 J)
- ES: 4,86
- Sd: 1,41

JSB Exact Express 4,52
- medel: 203,7 m/s (10,62 J)
- ES: 2,81
- Sd: 0,00 (?)

Den har tappat någon m/s på Heavy sedan sist jag mätte för ca 5k skott sedan och ligger stadigt på den säkra sidan. Forfarande litet tveksamt stark på de mer normala kulorna så det blir begränsande vid tävling om jag bara kan köra med Heavy med sin onödigt krokiga kulbana vid FT-skytte. I praktiken är det just Heavy och Express jag föredrar med denna bössan, riktigt tätt och fint även på 50 meter. Eftersom jag inte tänker borra något mer i pistongvikten får den ligga i hårdträning inför nästa säsong så ordnar det sig nog.

Testade även Geco 0,45g pistolkulor med båda bössorna, här tappade FWB300s mycket energi och spridningen steg kraftigt, HW30s skalade däremot upp hastigheten snällt och fint till 215 m/s medel och behöll både energin och en hyfsat låg spridning med dessa billiga lätta plattnosar. Ja det var litet kuriosa men det är kul att mäta och fundera över resultaten!
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Etienne 05 sep 2012, 15:27

Det låter ju bra!

Jag ska riva ena vapnet i alla fall och se vad som händer.
Förresten, vet du vilken variant av maccarifjäder du har?
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Leopold 05 sep 2012, 15:40

Etienne skrev:Det låter ju bra!

Jag ska riva ena vapnet i alla fall och se vad som händer.
Förresten, vet du vilken variant av maccarifjäder du har?

Nej men jag kan slänga iväg en fråga till den "skyldige" och höra. Återkommer om jag får svar.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Etienne 05 sep 2012, 17:58

Vafan.... Håller på att demontera en av mina 300s.

Att få loss den sista skruven som håller fjädern är fanemej helt omöjligt. Jag tar i för kung och fosterland, men det räcker inte...

Några tips? Ska ut och hitta en fast blocknyckel i alla fall, med längre skaft... Men jag har en känsla av att det inte räcker....
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav losdrivare 05 sep 2012, 18:11

Etienne skrev:Vafan.... Håller på att demontera en av mina 300s.

Att få loss den sista skruven som håller fjädern är fanemej helt omöjligt. Jag tar i för kung och fosterland, men det räcker inte...

Några tips? Ska ut och hitta en fast blocknyckel i alla fall, med längre skaft... Men jag har en känsla av att det inte räcker....

Värm så mycket du vågar först, sen knackar du på nyckeln med en hammare, hårdare och hårdare tills det släpper. Att segdra funkar aldrig, knacka är mycket bättre. En hylsa med sexkantigt hål är att föredra framför en blocknyckel med 12-kantigt hål.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Inläggav Etienne 05 sep 2012, 19:06

Fick isär hela grejen med den större nyckeln.
Fjäderkomprimatorn fungerade fint dessutom!

Nu blir det att torka gammalt fett!

Annat intressant är att jag hittade det här i vapnet:

Pajjad fjäder... Konstigt att den fortfarande gjorde nästan 8 joule... Fast det kan ju iofs ha hatt göra med att den lösa delen lagt sig på ett sätt som replikerar en distansbricka eller liknande.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Etienne 05 sep 2012, 19:53

Mejlade butiken som jag köpte vapnet av. Jävlar vad de svarade fort!
De tyckte att det var helt oacceptabelt att ett sånt fel kunde ta sig igenom deras serviceverkstad, och att vapnet antagligen "felmarkerats" som servat, även om det inte var det. Som kompensation så får jag nya packningar och fjädrar... Ja, det var väl en acceptabel lösning på problemet. :-)
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Leopold 05 sep 2012, 23:20

Det var ett bra utfall Etienne! Det du upptäckte visar att det kunde blivit problem framöver om man struntat i det.

Jo det ska vara arctic-modellen i mitt exemplar och det är även den fjäder jag skaffat som reserv (har inte sett att det finns något annat att beställa på sistone förresten). Fast man vet ju aldrig riktigt vilken effekt man hamnar på så det kan krävas litet finlir som nämnts av bla martinw.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Etienne 06 sep 2012, 23:29

Etienne skrev:För att följa länken så måste du registera dig.

Men vänta nu, det där är väl inte rätt. Fjädrarna ska väl egentligen vara lindade åt olika håll?
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Silwer 06 sep 2012, 23:47

Etienne skrev:Fick isär hela grejen med den större nyckeln.
Fjäderkomprimatorn fungerade fint dessutom!

Nu blir det att torka gammalt fett!

Annat intressant är att jag hittade det här i vapnet:

Pajjad fjäder... Konstigt att den fortfarande gjorde nästan 8 joule... Fast det kan ju iofs ha hatt göra med att den lösa delen lagt sig på ett sätt som replikerar en distansbricka eller liknande.

Jo min var sliten med och gjorde mer 6.5J när ja grev den, vapnet funkade dock ändå, men skilnaden blev ju tydlig med Maccarin, bättre respons osv, men som sagt då gick jag inte från en nyrustad 300s till en med Maccari så jag upplevde nog skillnaden som mer possitiv än en del andra, en del menar ju att bössan låter väldigt metalliskt med Maccarifjäder mot original.

Jag dskjuter inte inomhus så ja glider inte av det alls, det låter ju alltid en del om fjädervapen och de flesta jag använder låter klart mer än FWBn iaf.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Beangan 07 sep 2012, 07:26

Etienne skrev:
Etienne skrev:För att följa länken så måste du registera dig.

Men vänta nu, det där är väl inte rätt. Fjädrarna ska väl egentligen vara lindade åt olika håll?

Ja visst ska dom vara åt olika håll, någon klåpare som farit i farten där.
Beangan

Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Inläggav Etienne 09 sep 2012, 11:00

Fortfarande så är jag grymt förvånad över hur enkelt det är att spänna upp dessa vapen!
Nu när man också har plockat isär ett exemplar så uppskattar man det hela ännu mer!

Jämfört med en SSP (som i alla fall jag rent intuitivt känner borde vara "effektivare" kontra insatsen med att ladda upp energin inför ett skott) så är ju en 300:a knappt ansträngande alls.
Dessutom har man en i sammanhanget relativt kort laddarm, där SSP'n har en betydligt längre... Fantastiskt helt enkelt!

Nu har jag iofs inte testat någon Anschütz eller Dianas motsvarigheter till rekyldämpade fjäderpangare, men jag antar att situationen där är liknande med dessa.

Sett till sprängskisser så verkar ju exempelvis Dianas motsvarigheter vara hyfsat komplexa (vilket jag vet att flera här på forumet har påpekat tidigare), medan Anschütz grejer ser ut att vara i ungefär samma nivå av komplexitet som Feinwerkbau. Därmed inte sagt att jag inte uppskattar komplexa konstruktioner, men ska man själv hålla på att serva vapnet så tar jag gärna så enkla saker som möjligt att behöva hantera.

På något sätt känner jag fortfarande att Anschütz senaste konstruktion med LG380 känns mera förfinad än 300s. Synd bara att reservdelar knappt verkar existera för någon av Anschütz gamla fjädervapen, än mindre några "uppgraderingskit". På dessa punkter så är ju FWB helt klart överlägsen; relativt enkel konstruktion och ett stort utbud av både originaldelar och diverse komponenter från 3:e-part!

Kudos till FWB som fortfarande håller sina gamla grejer vid liv!
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Micke 09 sep 2012, 18:34

FWB 300S är en fin pangare, visst. Precisionen är mycket bra, och de är i det närmaste outslitliga. Att spänna dem är en barnlek.

Så...varför skriver jag detta? Svaret är att jag tycker Diana 75 är bättre. Javisst är det en krånligare konstruktion, men den funkar skitbra. Totalt rekylfritt, patenterat. FWB 300S har en konstruktion som tar upp rekylen i en glidning i stocken, vilket gör dem rackliga. Mekanismen glider i stocken. Inget direkt fel i sig men ändå rackligt. Bössan saknar känsla helt enkelt.
Designen är väl ungefär densamma, men valnöt gillar jag bättre än bok.

Kollar man på egun, går det massor av FWB300, och givetvis finns det reservdelar i massor. En FWB 300 LS gick nyss för drygt 800 Euroner på egun. Man kan dessutom trimma dem enkelt vilket är ett plus.

Men jag föredrar D75 och Giss-systemet helt enkelt. Har du en sådan som behöver lite service fixar jag det gratis.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 27 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav Silwer 09 sep 2012, 18:38

LS?..........
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Martin 09 sep 2012, 18:38

Micke skrev:Designen är väl ungefär densamma, men valnöt gillar jag bättre än bok.

Är väl valnöt i FWB300/300s också, förutom i juniorstockarna..?
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin

Tack utdelade: 210 gång
Tackad: 639 gånger i 262 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s

FöregåendeNästa

Återgå till Feinwerkbau

| | |likartade trådar| | |