Välkommen Gäst
Gevär i 1000-2000 kr klassen
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
31 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Gevär i 1000-2000 kr klassen
Hej, jag är ny här på forumet.
Jag har tänkt att köpa ett nytt luftgevär kring 1000- 2000 kr klassen.
Vad tycker ni man ska satsa på? (Kikare är inte så viktigt)
Kom med förslag!
Mvh
Calle
Kom med förslag!
Mvh
Calle
- Calle_
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Hallå och välkommen
Mest för pengarna är nog HW30s
Underbart avtryck och precis lagom vikt att "ta med".
Lättskjuten och överglänser alla andra i samma prisklass.
Begagnat så är det HW50s som är lite större som ligger bäst till för "pengen".
Vet inte någon annan fjäderpang i samma prisklass som håller liknande kvalite och skjutbarhet.
(Om man inte har tur och hittar en gammal Diana 27/35 i nyskick då, fast då får man inte HWns underbara avtryck)
MVH
Golle
Mest för pengarna är nog HW30s
Underbart avtryck och precis lagom vikt att "ta med".
Lättskjuten och överglänser alla andra i samma prisklass.
Begagnat så är det HW50s som är lite större som ligger bäst till för "pengen".
Vet inte någon annan fjäderpang i samma prisklass som håller liknande kvalite och skjutbarhet.
(Om man inte har tur och hittar en gammal Diana 27/35 i nyskick då, fast då får man inte HWns underbara avtryck)
MVH
Golle

- G0LI4T
- Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg
Välkommen till forumet
Jag är mycket nöjd med min Hatsan 33 för 1300kr.
Finns recension här: http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?t=1534
Jag är mycket nöjd med min Hatsan 33 för 1300kr.
Finns recension här: http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?t=1534
-

Luigi - Inlägg: 659
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg
Calle_ skrev:Okej, tack, ska kolla in de där bössorna
Kom gärna med mer förslag!
Mvh
Calle
Jag kan också rekommendera Gamo Cadet Delta som ett nybörjargevär, den är mjuk och bra, men ändå med lite drag.
Recension finnes här: http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?t=1492
Den kostar runt 1100:-
-

Re: Gevär i 1000-2000 kr klassen
Calle_ skrev:Hej, jag är ny här på forumet.
Kom med förslag!
Mvh
Calle
Hej Calle och välkommen till luftvapen.info
Jag skulle satsa på begagnat i den prisklassen i stället.
Hw, Diana, Bsa är bara några bra tillverkare.
Gamla Tyska fjäderbössor, det är grejer det.
- Patrik
- Tack utdelade: 258 gång
Tackad: 128 gånger i 98 inlägg
Re: Gevär i 1000-2000 kr klassen
Patrik skrev:Calle_ skrev:Hej, jag är ny här på forumet.
Kom med förslag!
Mvh
Calle
Hej Calle och välkommen till luftvapen.info![]()
Jag skulle satsa på begagnat i den prisklassen i stället.
Hw, Diana, Bsa är bara några bra tillverkare.
Tack för välkomnadet,
Vet du vars man kan hitta beggade gevär, för att jag tyckte inte att det fanns så mkt på blocket, finns det nån annan sida?
Mvh
Calle
- Calle_
Här finns det iaf en hel drös med olika luftgevär: För att följa länken så måste du registera dig.
Och den jag fastnade för var den här:
För att följa länken så måste du registera dig.
Hatsan mod 55 för 1300:-
Du får dessutom BSA Deerhunter 4x32 kikarsikte + fästen på köpet!
Låter som en bra deal om du frågar mig! Max licensfri utgångshastighet dessutom.

Låter som en bra deal om du frågar mig! Max licensfri utgångshastighet dessutom.

-

Luigi skrev:Här finns det iaf en hel drös med olika luftgevär: För att följa länken så måste du registera dig.
Tack Luigi,
Har inte hört så mkt om hatsan, är det bra luftgevär?
- Calle_
Jag har själv ett Hatsan 33, och jag är bara positiv än så länge. Hatsan är ungefär i samma "kvalitetsklass" som Gamo...
På Hatsans hemsida kan du läsa mer om Hatsan Mod 55: För att följa länken så måste du registera dig.
Kom ihåg att utgångshastigheten som står där är i licensbelagt utförande, när vapnen kommer till Sverige stryps dom ner...

På Hatsans hemsida kan du läsa mer om Hatsan Mod 55: För att följa länken så måste du registera dig.
Kom ihåg att utgångshastigheten som står där är i licensbelagt utförande, när vapnen kommer till Sverige stryps dom ner...
-

De flesta som utveklas vidare i luftvapenintresset, säljer sitt fjäder Hatsan så snart dom testat ett
kvalitetsvapen från tex För att följa länken så måste du registera dig.
Förstagångsköpare har en tendens att titta åt Hatsans och Gamos glädje siffror i både kraft och hastighet.
Man missar att fjädervapen måste vara lättskjutna för att man ska kunna träffa där man siktar.
Eftersom det inte skiljer så mycker i pris, så ta dig till en affär och testa en HW bössa och jämför sedan med ett Hatsan/Gamo, så kommer du första skillnaden.
Du kommer skjuta lika bra med ett HW med öppna riktmedel som ett Hatsan med kikare
Förstagångsköpare har en tendens att titta åt Hatsans och Gamos glädje siffror i både kraft och hastighet.
Man missar att fjädervapen måste vara lättskjutna för att man ska kunna träffa där man siktar.
Eftersom det inte skiljer så mycker i pris, så ta dig till en affär och testa en HW bössa och jämför sedan med ett Hatsan/Gamo, så kommer du första skillnaden.
Du kommer skjuta lika bra med ett HW med öppna riktmedel som ett Hatsan med kikare

- G0LI4T
G0LI4T skrev:De flesta som utveklas vidare i luftvapenintresset, säljer sitt fjäder Hatsan så snart dom testat ett
Här tycker vi inte om Hatsan märker jag. Själv har jag ingen erfarenhet av olika märken, och det kan mycket väl stämma det du säger.
Det beror ju dock på vad man skall ha sitt luftgevär till. Jag är t.e.x helt ointresserad av att skjuta på tavlor. Är inte det minsta
intresserad av att samla ett gäng med kulor på ett och samma ställe. Nej burkar, flaskor och annat kul att skjuta på är det som gäller för mig. Och då det gäller rekyl så är ju det bara roligt! Likadant om bössan låter mycket!
Right-On-Target
- HatsanTorpedo155
Jag gillar min hatsan 125, men det är inte för att det är världens mest lättskjutna gevär, utan för att jag gillar att den är svårskjuten och lever om, det blir lite mer sport då, just mitt exemplar verkar dessutom överglänsa alla andras i egenprecision, måste skruvats ihop fredag förmiddag :D
Så jag är jättenöjd med mitt exemplar, då har jag ju ägt en 300s som sköt som en dröm, men dessa 2 vapen ska inte jämföras då hatsanen är mer ett "skojskjutargevär" medans 300s är tungt, rekyldämpat och har sanslös bra avtryck samt egenprecision
HW30 har jag aldrig testat men hört mkt gott om, och det låter som verkligen som ett säkert kort om man vill ha något lättskjutet och prisvärt.
Kan du leva med tyngden så är ju som sagt feinwerkbau 300s ett kanonbra fjädergevär, dock så verkar de dragit iväg en hel del i pris på senaste tiden, även för gamla slitna exemplar, så det blir svårt att "fynda" utan att ha jättemkt tur.
Skulle jag köpa ett BRA gevär för 2000 kronor så skulle jag lätt kunna tänka mig att köpa ett HW30 utan att drömma mardrömmar, för det är verkligen ett gevär som verkar ha gott rykte! Kanske kommer en hw 30 i samlingen för mig under vintern :P vem vet
Så jag är jättenöjd med mitt exemplar, då har jag ju ägt en 300s som sköt som en dröm, men dessa 2 vapen ska inte jämföras då hatsanen är mer ett "skojskjutargevär" medans 300s är tungt, rekyldämpat och har sanslös bra avtryck samt egenprecision
HW30 har jag aldrig testat men hört mkt gott om, och det låter som verkligen som ett säkert kort om man vill ha något lättskjutet och prisvärt.
Kan du leva med tyngden så är ju som sagt feinwerkbau 300s ett kanonbra fjädergevär, dock så verkar de dragit iväg en hel del i pris på senaste tiden, även för gamla slitna exemplar, så det blir svårt att "fynda" utan att ha jättemkt tur.
Skulle jag köpa ett BRA gevär för 2000 kronor så skulle jag lätt kunna tänka mig att köpa ett HW30 utan att drömma mardrömmar, för det är verkligen ett gevär som verkar ha gott rykte! Kanske kommer en hw 30 i samlingen för mig under vintern :P vem vet
-

Superbee - Inlägg: 1498
- Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg - Skytteklubb: N/a
- Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC
hade dom varit billigare hade jag "köpt" deras ide.
dom 3 hatsan jag testat är 55, 70 någonting, å en "ful"power 125.
Alla hade hemska avtryck om man jämför med mina HW bössor.
55an rasslade så illa så del lät som om den va hopsatt utan någon form av fett.
Avtrycket va hopplöst, påminde närmast om min gamla Gamo Cadet.
70an va väll den jag gillade bäst, för den twangade minst och va mjuk att spänna och hade bäst avtryck av dom 3.
men 125an va näst intill oskjutbar.
Förstår inte vitsen med att ha massa kraft i bössan om man inte vet var man träffar eller när skottet går av.
Med en HW50 är det ditt eget fel om du inte träffar inte bössans fel,
med hatsan 125an va de omöjlogt att träffa där man sikta, hade man tur fick man in 5 skott på en enkrona på 10 meter .

- G0LI4T
G0LI4T skrev::) NEJ jag gillar inte Hatsan för jag tycker dom är för dyra i förhållande till vad man får...
hade dom varit billigare hade jag "köpt" deras ide.
dom 3 hatsan jag testat är 55, 70 någonting, å en "ful"power 125.
Alla hade hemska avtryck om man jämför med mina HW bössor.
55an rasslade så illa så del lät som om den va hopsatt utan någon form av fett.
Avtrycket va hopplöst, påminde närmast om min gamla Gamo Cadet.
70an va väll den jag gillade bäst, för den twangade minst och va mjuk att spänna och hade bäst avtryck av dom 3.
men 125an va näst intill oskjutbar.
Förstår inte vitsen med att ha massa kraft i bössan om man inte vet var man träffar eller när skottet går av.
Med en HW50 är det ditt eget fel om du inte träffar inte bössans fel,
med hatsan 125an va de omöjlogt att träffa där man sikta, hade man tur fick man in 5 skott på en enkrona på 10 meter .
Som sagt....beror på vad man är ute efter. Är man nöjd med att kunna skjuta sönder flaskor, kakelplattor o.s.v så duger det bra med vad som helst egentligen. Vill man ha precition och träffa mitt i en tavla t.e.x så får man kanske se sig om efter något annat. Förstår dock inte det roliga med att skjuta på en papptavla. Nej, skjuta sönder saker är det roliga för mig!
Right-On-Target
- HatsanTorpedo155
Håller med dig goli4t, hatsan är faktiskt riktigt ruttna. Håller tillåmed gamo som en bättre bössa...
Provade en hatsan 125 i cal .25 som levererade 90mps (under 10J alltså), den bössan hoppade,sparkade,smällde,klonkade 300ggr mer än en patriot med samma kaliber fast i 40J...
Förstår även hela iden med att bara han den som burk förstörare men hur kul är det att bara hålla sig inom 15m å hoppas på träff...
Provade en hatsan 125 i cal .25 som levererade 90mps (under 10J alltså), den bössan hoppade,sparkade,smällde,klonkade 300ggr mer än en patriot med samma kaliber fast i 40J...
Förstår även hela iden med att bara han den som burk förstörare men hur kul är det att bara hålla sig inom 15m å hoppas på träff...
-

ogster - Inlägg: 3028
- Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg - Luftvapen favorit: Fx Airguns
Haha , jag minns en Hatsandiskussion på det andra forumet där några gaddade ihop sig och vart jättearga när man sågade Hatsan , men finns det ingen som tycker de är bra och att de skjuter skapligt efter lite moddar ?
Eller kan de vara så genomruttna ?
/Power of Hatsan.
Eller kan de vara så genomruttna ?
/Power of Hatsan.
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*
-

buckshot2000 - Inlägg: 2299
- Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg - Skytteklubb: Laxå Skytteförening
.
Senast redigerad av Kantal 26 maj 2010, 16:48, redigerad totalt 1 gång.
FX Cyclone Valnöt .22
FX DRS Tactical .22
Air Arms TX200 .22
Mvh Peter
FX Typhoon .177
FX Cutlas/Cyclone .22
FX Cyclone Valnöt .22
FX DRS Tactical .22
Air Arms TX200 .22
-

Kantal - Inlägg: 262
- Tack utdelade: 175 gång
Tackad: 6 gånger i 6 inlägg - Skytteklubb: PLVK
Min åsikt är fortfarande att man bör välja bössa efter eget "tycke".
en Hatsan 125a för 2000 kr är ju faktiskt en billig bössa helt klart.
och en HW30s för samma peng är ju ingen "raket" pangare.
men som första bössa så skulle jag tveklöst välja en HW30 framför en Hatsan 125.
Även om HWn är en lätt sak som inte på långa vägar kan jämföras med en fullpower 125.
båda är ju ändå 10J vapen, och då vill man väll ha den bössan som skjuter bäst ?
Hatsan gör utmärkta lågprisgevär, de är jag helt med på.
Varför köpa en lågprisbössa för samma peng som en kvalitets bössa ?
Jag gjorde själv en test av 3 bössor, för att jag ville ha "svar på tal" i just denna debatt.
Jag ville själv se varför dessa bössor sågades så friskt.
men efter att ha testat dessa 3 bössor, så kan jag inget annat göra än att rekommendera HW30s.....
Har Ni som förespråkar Hatsan/Gamo testat ett HW30s ?
en Hatsan 125a för 2000 kr är ju faktiskt en billig bössa helt klart.
och en HW30s för samma peng är ju ingen "raket" pangare.
men som första bössa så skulle jag tveklöst välja en HW30 framför en Hatsan 125.
Även om HWn är en lätt sak som inte på långa vägar kan jämföras med en fullpower 125.
båda är ju ändå 10J vapen, och då vill man väll ha den bössan som skjuter bäst ?
Hatsan gör utmärkta lågprisgevär, de är jag helt med på.
Varför köpa en lågprisbössa för samma peng som en kvalitets bössa ?
Jag gjorde själv en test av 3 bössor, för att jag ville ha "svar på tal" i just denna debatt.
Jag ville själv se varför dessa bössor sågades så friskt.
men efter att ha testat dessa 3 bössor, så kan jag inget annat göra än att rekommendera HW30s.....
Har Ni som förespråkar Hatsan/Gamo testat ett HW30s ?

- G0LI4T
Jag skulle inte kunna tänka mig att äga ett HW30, och enbart p.g.a att det är så fult. Det ser så klent, enkelt och billigt ut.
Att det dock presterar bättre har ni säkert rätt i. Jag vet inte ens hur mitt Hatsan Torpedo presterar. Köpte det och mitt kikarsikte
för 5000:- för över en vecka sedan, men har fortfarande inte kunnat kommit ut och skjuta med det än.....bara ett par skott inne
i lägenheten. Har heller inget att jämföra med.
Men som sagt tidigare; Kan jag skjuta på lite burkar, flaskor och annat kul så är jag mer än nöjd. Bryr mig inte alls om det låter mycket,
har mycket rekyl o.s.v utan snarare tvärt om.
Att det dock presterar bättre har ni säkert rätt i. Jag vet inte ens hur mitt Hatsan Torpedo presterar. Köpte det och mitt kikarsikte
för 5000:- för över en vecka sedan, men har fortfarande inte kunnat kommit ut och skjuta med det än.....bara ett par skott inne
i lägenheten. Har heller inget att jämföra med.
Men som sagt tidigare; Kan jag skjuta på lite burkar, flaskor och annat kul så är jag mer än nöjd. Bryr mig inte alls om det låter mycket,
har mycket rekyl o.s.v utan snarare tvärt om.
Right-On-Target
- HatsanTorpedo155
Fult vet jag inte... Denna HW30 är lite moddad och jag har knyckt länken till Lasses bössa. Den skulle i alla fall jag kunna tänka mig.
//Patrick
//Patrick
Besök gärna www.onsalaskytte.se
-

Patrick - Inlägg: 201
- Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg - Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
- Luftvapen favorit: FX Cutlas .22
HWs stockar på deras äldre modeller är inte vackra.
bajsbruna å gammelmodiga ... helt rätt... men dom skjuter helt underbart.
Stocken går ju att göra "vacker" med små ingrepp.
Jag fixar hellre till än stocks utseende än försöker få till en bössa som twangar och har kasst avtryck.
bajsbruna å gammelmodiga ... helt rätt... men dom skjuter helt underbart.
Stocken går ju att göra "vacker" med små ingrepp.
Jag fixar hellre till än stocks utseende än försöker få till en bössa som twangar och har kasst avtryck.

- G0LI4T
Ja dom ser ju betydligt bättre ut. Tycker dock att Mitt Hatsan Torpedo är mycket snyggare. Och det snyggaste
luftgeväret jag har sett hitills är nog Air Arms Pro Sport kal.22
Lasses är ju bara för läckert!
luftgeväret jag har sett hitills är nog Air Arms Pro Sport kal.22
Lasses är ju bara för läckert!
Right-On-Target
- HatsanTorpedo155
31 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)
likartade trådar