Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
RobertSt skrev:Daniel skrev:Jag börjar bli lite orolig
För vad?
Jazz skrev:Du kanske skulle lätta på hammaren. Jag tror ojämnheten beror på att du har för lite kraft på hammar fjädern. SÅ om du minskar vikten och höjer fjädertrycket så borde det bli bättre.
Daniel skrev:RobertSt skrev:Daniel skrev:Jag börjar bli lite orolig
För vad?
Att bössan hans slår min på skjutbanan i Umeå.
Silwer skrev:Är kappan justerbar på de här?
Annars finns ju en del man kan fila på för vapnets skjutbarhet, det ska ju kännas bra med.
En annan avtryckare kanske, ja inte vet jag.
Byter du till quattro på den eller behåller du detta?
Annars lär nog det öka skjutbarheten med.
Kindstödet går det väl inte att göra nåt åt om man inte kan bygga på det utvändigt med nånting.
Jazz skrev:Prova helt utan ventilfjäder. Geväret borde självreglera bättre utan den. Däremot kan du då få problem med att effekten blir för hög.
losdrivare skrev:Du tror inte jag får problem med ojämnhet på grund av för låg hastighet på hammaren då? Den går ju inte att lätta hur mycket som helst... Effekten kanske jag kan strypa genom att gå ner till 1,0 mm på transferporten, den är 1,5 mm nu.
Jazz skrev:Om man har en fjäder som trycker på ventilen så sätter man lite av självregleringen ur spel eftersom ventilen skall stänga snabbt när du har högt tryck och långsamt när du har lågt tryck. Med en fjäder så så påverkar man detta. Jag har ingen egentlig aning om vad som händer. Jag tycker det är lika intressant som du, fast jag bara får läsa om det.
RoLig skrev:losdrivare skrev:Du tror inte jag får problem med ojämnhet på grund av för låg hastighet på hammaren då? Den går ju inte att lätta hur mycket som helst... Effekten kanske jag kan strypa genom att gå ner till 1,0 mm på transferporten, den är 1,5 mm nu.
Lättare hammare, och ett par tiondelar större transferport skulle jag satsa på..![]()
Då bör du få lite mera fart på hammaren, men ventilen öppnar förmodligen lite mindre vid samma systemtryck/förspänning på hammaren. För att behålla utgångshastigheten ökar man flödet genom att borra upp transferporten någon tiondel.
Alternativet är ju att minska förspänningen på hammarfjädern något, och borra ut transferporten ett par tiondelar.
Resultatet borde bli att du kan gå ner i systemtryck, med en kurva som har sin topp betydligt lägre än nu.
Minskar du transferporten kommer du att måsta gå upp i systemtryck...?
Vad som händer med jämnheten ska jag låta vara osagt....
Några tankar/teorier från min sida...
Edit; Såg att du har en 10j ventilpinne i bössan, kanske skulle en fullfartspinne öka flödet något, som alternativ till att borra upp tranferporten. Två strypningar borde bromsa mera än en...
dagevert skrev:Stringen du postet er vel noe av det bedre jeg har sett presentert fra en uregulert børse, hvorfor mekke mer når det er så bra?
losdrivare skrev:Jag är med dig ända tills ökningen av transferportens storlek.Skulle hellre öka effekten genom ökad förspänning än ökat flöde. Jag har tyckt mig se ett samband mellan hammarfjäderns förspänning och både jämnheten och effekttoppens placering inom tryckregistret: Ju högre förspänning desto bättre jämnhet och desto lägre placering av effekttoppen i tryckregistret.
RoLig skrev:Alltså ju mera du förspänner hammarfjädern med din nuvarande setup..ju högre upp i tryckregistret flyttar du kurvan..bössan levererar också mera effekt.
Om du däremot släpper på förspänningen hammarfjädern, så flyttas toppen på kurvan nedåt. Effekten på bössan kan då komma att sjunka under dom 10j som du vill ha.
losdrivare skrev:RoLig skrev:Alltså ju mera du förspänner hammarfjädern med din nuvarande setup..ju högre upp i tryckregistret flyttar du kurvan..bössan levererar också mera effekt.
Om du däremot släpper på förspänningen hammarfjädern, så flyttas toppen på kurvan nedåt. Effekten på bössan kan då komma att sjunka under dom 10j som du vill ha.
Aha...![]()
I så fall är lättning av hammaren vägen fram här. Då får jag ökad hastighet på hammaren = förhoppningsvis minskade tendenser till pulser/ojämnhet, samtidigt som jag INTE ökar rörelsemängden/rörelseenergin på hammaren så att den slår hårdare på ventilenpinnen och förflyttar toppen på kurvan uppåt i tryckregistret.![]()
Tittade lite noggrannare på kurva 3, där jag hade förspänningen på minimum och den bekräftar det du säger: lägre förspänning på hammaren (eg. lägre rörelseenergi på hammaren) ger toppen lägre ner i tryckregistret. Där hade jag också ca 50 skott inom 3 mps spridning, fast lägre ner i tryckregistret. Vet inte om skillnaden mellan 50 och 55 skott är exakt statistiskt signifikant heller så att man kan vara bergsäker på att det ena verkligen är bättre. Däremot tycker jag pulstendenserna är mindre uttalade i de senare strängarna.
Men med tanke på att en annan tråd visade på att bara variationen på vikt mellan olika skott i samma burk (JSB Exact Monster 4.52 var det som testades där) kan göra 3 mps skillnad så tror jag man får nöja sig med 3 mps spridning i det intervall man väljer såvida man inte börjar viktmatcha ammon man skjuter i samma sträng. För att inte tala om att kronografen säkert har någon form av felmarginal/noggrannhet också. Sen är det så klart något annat som felar om bössan har tydliga pulstendenser och man vill så klart ha så många skott som möjligt inom dessa 3 mps.
Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster