Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
losdrivare skrev:Trots att hammaren numera ser ut som en schweizerost så är inte viktskillnaden så stor som man skulle kunna tro:
Orignalvikt: 55 gram
Nuvarande vikt: 49 gram, dvs. 11% mindre
För att följa länken så måste du registera dig.[ ...]
RobertSt skrev:losdrivare skrev:Trots att hammaren numera ser ut som en schweizerost så är inte viktskillnaden så stor som man skulle kunna tro:
Orignalvikt: 55 gram
Nuvarande vikt: 49 gram, dvs. 11% mindre
För att följa länken så måste du registera dig.[ ...]
kanske dags att svarva en helt ny i någon lättare metall?
losdrivare skrev:Från skott 1 till 45 så är det 3 mps spridning. Från skott 18 till 72 finns det 54 skott till inom 3 mps spridning, och det är bara på ena sidan av toppen! Accepterar man 4 mps spridning finns det 72 stycken...
losdrivare skrev: Bössan gillar inte +160 bar, även om den går jämnt så är det nåt som inte harmonierar.
losdrivare skrev:Hm, håller aluminium eller nylon? De få hammare jag kikat på har alla varit i härdat stål... Nu har jag iofs ingen svarv och det går säkert att få ner denna några gram till ändå.
tankryttarn skrev:losdrivare skrev:Hm, håller aluminium eller nylon? De få hammare jag kikat på har alla varit i härdat stål... Nu har jag iofs ingen svarv och det går säkert att få ner denna några gram till ändå.
får vi snart svar på!! håller på att svarva en i aluhammare till min bam 50 skall monteras i en justerskruv i mitten som kommer att slå på hammarventilen. bam 50 hammarn är tung! tänkte se om det går att få ner lite på luftförbrukningen. ja tror en hammare i nylon kommer att överleva fint om man gängar i en skruv som tar upp smällen just från hammarskaftet
gubbe skrev:losdrivare skrev: Bössan gillar inte +160 bar, även om den går jämnt så är det nåt som inte harmonierar.
Vid 160 bar och över blir det en "kort hård" luftstöt, vid tex 120 bar blir den istället "lång mjuk" och hastigheten på kulan blir densamma, däremot finns det en teori om att det påverkar precisionen. Man får helt enkelt prova sig fram till var på tryckkurvan man får bäst precision även om man har långt fler jämna skott.
erik81 skrev:Tror som gubbe att den går bättre i de lägre tryckregistren...regulator ;-)
RoLig skrev:Ska bli intressant och se om du lyckas flytta toppen på kurvan nedåt i tryckregistret, utan att röra transferporten..om du nu fortfarande vill sänka fylltrycket.?
Jämnheten är i alla fall minst sagt imponerande!
Silwer skrev:Ändå är det väldigt bra av en simpel självregulerande snikbössa imo.
Jag förstår exprimentlusan men bygget behöver nog mer än bara nån enstaka mps mindre i variation i v0.
Nu var det ju FT här:-D
losdrivare skrev:Ventilen borde släppa igenom ungefär lika mycket luft, skillnaden mot förut borde bli att luften får betydligt mindre volym att trycksätta innan den kan börja trycka ut diabolen, plus att luften får mycket direktare väg och mindre motstånd dit. Med tanke på att inget av hålen var i linje med transferporten blåste luften åt alla håll utom rakt uppåt förut...
Jag hoppas på en mätbart minskad luftförbrukning och åtminstone i teorin borde det bli en förbättring av locktime också.
losdrivare skrev:Den här modden är med Special Thanks till tankryttarn för tipset!![]()
Jag har fyllt igen ventilens utblås med kemisk metall. Hela ventilens utblås.Sen har jag tagit upp ett ytte-pytte hål på 1,5 mm genom att borra rakt ner genom transferporten i tuben med hammarmekanismen. Hålet gick igenom lite mässing också så tidigare var det tydligen så att av alla ventilens hål så var exakt INGET i linje med transferporten...
![]()
![]()
Modifikationen kanske kan uppfattas som en strypning, men jag tror att det blir samma eller till och med mer effekt än tidigare. Ventilen borde släppa igenom ungefär lika mycket luft, skillnaden mot förut borde bli att luften får betydligt mindre volym att trycksätta innan den kan börja trycka ut diabolen, plus att luften får mycket direktare väg och mindre motstånd dit. Med tanke på att inget av hålen var i linje med transferporten blåste luften åt alla håll utom rakt uppåt förut...
Före:
För att följa länken så måste du registera dig.
Efter:
För att följa länken så måste du registera dig.
Sen har jag gjort lite andra och förmodligen försumbara småförbättringar. Det mest signifikanta var nog att jag upptäckte att det fanns lite fragment av metall och kemisk metall som låg och skräpade hammartuben! Inte OK, städansvarige måste ha slarvat vid senaste hopsättningen...Fantastiskt att det blev så bra kurva ändå... Sen har jag trimmat ner ett par fjädrar i avtrycket ytterligare och smort o-ringen på ventilpinnen med silikonfett då jag märkte att den gick lite trögt. Jag har också shimsat fjäderstyrningen på ventilen så att den sitter stadigare samt bytt brickan som agerar fjäderstopp till en i bättre skick. Brickan var också typ 0,5 mm tjockare så det är en gnutta mer förspänning på ventilfjädern.
EDIT: Efter att ha provat ett par luftskott i lägenheten kan jag säga att bössan låter betydligt snärtigare nu... Jag kan behöva böta på förspänningen för det här!
Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster