Det var nästan ett år sedan som jag köpte den här pistolen. Tyvärr användes den initialt inte så mycket som jag hoppats, främst på grund av att greppet (som förvisso var väldigt bra) var lite för stor för mig. Såhär såg den ut när den anlände för nästan ett år sedan.
LPM1_1.JPG
På senare tid har jag dock fått tag på ett mindre grepp som gjort att pistolen blivit betydligt trevligare!
Jag tyckte att det nu kunde vara på plats med en recension av vapnet. Så vi inleder med en lite mera högupplöst bild på pistolen.
LPM1_2.JPG
Walther LPM-1 är en av de sista Match-
SSP's som tillverkades av de mera ansedda tillverkarna i Europa. Det är en rätt ovanlig modell här i Sverige, men i flera andra länder så är det här en hyfsat frekvent förekommande modell.
Jag har försökt hitta information om vilka år dessa producerades. Tyvärr har jag ännu inte hittat några säkra källor, men åren 1992-2002 har figurerat, och det låter i alla fall inte orimligt.
Det jag å andra fått fram från officiella källor är att pistolens design reviderades en aning mot slutet av produktionen. Vapen med serienummer >17583 har en lite avvikande design vid pipans infästning. Dessutom kommer dessa med "3D-grepp" som standard. Tidigare varianter var bara justerbara runt en axel, medan nyare varianter var justerbara runt en kulled.
Vad jag vet så är det bara
FWB 103 (den senare revisionen av denna) som har möjlighet att justeras på det här sättet, sett till match-
SSP's.
Den variant jag har är av den senaste revisionen av LPM-1, vilket de tre skruvarna nedanför indikerar (den äldre modellen har bara två)
LPM1_3.JPG
Pistolen producerades även i en nickelplätterad variant som faktiskt är rätt tuff!
Länk till en rysk sida som visar upp den nickelplätterade varianten:
För att följa länken så måste du registera dig.(notera att detta är den äldre revisionen eftersom pipan sitter fast med två skruvar istället för tre som på mitt exemplar:
För att följa länken så måste du registera dig. )
Vikten enligt manual är 1100 gram, och det stämmer bra med min egen vägning. Jag fick det det till 1102 gram med grepp i storlek M, och 1098 gram med grepp i storlek S. Vikten i relation till andra "självförsörjande" vapen av matchtyp och i fullstorlek så får nog LPM-1 anses vara lite mer på den lägre sidan av skalan. De flesta andra modeller inom kategorin väger cirka 50-100 gram över detta.
LPM-1 är som sagt en "Single Stroke Pneumatic". Den är hyfsat lättpumpad efter att man fått in tekniken. Att beskriva hur mycket som krävs för att pumpa vapnet är lite smålurigt. Orsaken till svårigheten är att alla SSP's jag haft har varit väldigt avvikande i fördelningen av kraft som behövs under pumpningen. En del kräver en liten insats i början av pumptaget, för att sedan kräva mycket när man närmar sig slutet (exempelvis Zorakin HP-01). Andra vapen (bland annat LPM-1) är mera jämnt över hela pumprörelsen.
För att få till en ungefärlig beskrivning så kan jag ju säga att det i runda slängar handlar om motsvarande någonstans uppåt 2 pump på Zoraki HP-01. För den som vill ha en siffra så kan jag säga att jag sett källor som angett cirka 90 Newton för den här pistolen. Jag har även sett siffrorna 100/70/90 Newton för FWB100/FWB102/FWB103. Baikal listar själva cirka 70/80 Newton för 46/46M, (även om det enligt flera är en liten överdrift)...
Det enda sättet att verkligen få en
bra uppfattning av det hela är givetvis att helt enkelt testa vapnet!
Vapnet presterar cirka 5 joule, precis som de flesta andra matchluftpistoler.
Egenprecisionen på en LPM-1 är ju riktigt trevlig! Precis som med alla andra mera seriösa tillverkare av tävlingsvapen så får man med en liten tavla som visar vapnets egenprecision.
LPM1_4.JPG
Mätt med skjutmått på min exempeltavla så får jag det till strax över millimetern c-c.
LPM1_5.JPG
Jag skulle nog vilja påstå att den precisionen räcker gott och väl även till dagens elitskyttar!
Nämnvärt är också att de flesta LPM-1 har en kompensator/airstripper längst fram på pipan (en del riktigt tidiga versioner har tillsynes bara en pipvikt). Vad jag vet så är det rätt ovanligt på SSP's. Även här är FWB 103 den enda andra SSP-matchpistol i fullstorlek som har detta, vad jag vet...
Som avslutning så kan jag ju säga att pistolen är lite av en "kändis". Den här modellen har nämligen (tillsammans med FWB C55) figurerat i Star Wars!
För att följa länken så måste du registera dig.TILLÄGG: Manualen finns online på Walthers hemsida om någon vill läsa den eller kolla på detaljer kring avtryckarjustering, m.m.
För att följa länken så måste du registera dig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.