Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
gubbe skrev:
Mina egna tankar går så här. Precis som du säger måste det finnas en 10 joules klass, det är självklart. Sen skulle jag uppskatta om det fanns en 45 joules klass också, av den enkla anledningen att det är rätt mycket jobb att ställa ner en fullfarts bössa till 27 joule och är det då som tex i Laxå att man kan skjuta en FT tävling samma dag då kan man inte utnyttja bössan fullt ut.
Tomaz skrev:......men i ditt fall har du ju en fartomställare på cyclonen, så det blir ju inga större förändringar du behöver göra på bössan.
Tomaz skrev:Eller så kan du skaffa en bössa till, det var länge sedan du unnade dig en ny bössa...
Tomaz skrev:Är det då inte lämpligare att tävla på längre avstånd med fullfartsbössor...?
gubbe skrev:Tomaz skrev:Är det då inte lämpligare att tävla på längre avstånd med fullfartsbössor...?
Jo det kan du ha rätt i givetvis. Men jag antar att precis som mig vill du att så många som möjligt ska komma och tävla och då dom flesta har sina licensbössor i 45 joule så blir det ett problem.
Tomaz skrev:har man ett intresse av bänkskytte på 25m så skaffar man ju den utrustning som krävs om man vill skjuta i 27J klassen. Annars finns det ju även 10J eller 16J klass att välja på också...
Leopold skrev:Jag har ingen större erfarenhet av licensbössor och de klasserna, har bara skjutit litet med licensfria fjäderbössor inom BR. Jag tycker det fungerade mycket bra att ha en separat klass för rekylerande fjäderbössor och låta de semi-rekylfria som tex fwb300 ingå i licensfritt pcp.
Resultaten från säsongens tävling i Vittsjö visade att de som använde semirekylfria fjäderbössor placerade sig väl i klass med pcp. Skulle de deltagit i fjäderklassen så vore dessa bössor alltför utslagsgivande i sig. På detta sätt öppnar man upp för ett bredare deltagande i dessa klasser och jämnar ut villkoren så långt möjligt.
Med detta vill jag ha sagt att det är viktigt att lägga minst lika mycket funderande på de licensfria klasserna som på licensklasserna, detta eftersom utmaningen är så stor här i synnerhet om väder och vind ställer till det. Av detta skäl är det även viktigt att de som tävlar i dessa BR's "formel 1"- klasser tävlar mot varandra vid samma tillfälle eftersom väderförhållanden kan skifta under en tävlingsdag. Samma målsättning kan man såklart gärna ha i alla klasser men i de licensfria är det extra viktigt.
Tomaz skrev:Jag låter kanske cynisk, men jag tro det är dags att vända blad och lyfta vår tävlingsverksamhet till en högre nivå
Görgen skrev:Ja. Stäng ute alla som inte vill satsa på elitnivå, utan är nöjda med att hålla det på fritid/hobby nivå så löser sig allt och det är bara att åka på VM tävlingar. Ursäkta uttrycket, men det är ju också en jäkla nedsättande inställning mot dom som inte kan eller vill satsa fullt ut på utrustning mm.
Jazz skrev: Tomaz säger att vi ska komma överens om regler. Vilka regler? Jo vi ska komma överens om att använda laxå regler eller är det Tomaz regler.
Jazz skrev:Vi var några stycken från klubben som diskuterade i dag. vi och kom fram till en väldigt bra regel- Man ska ha roligt. Det roliga försvinner med era regel hysteri. Tomaz säger att vi ska komma överens om regler. Vilka regler? Jo vi ska komma överens om att använda laxå regler eller är det Tomaz regler. Vi här nere skiter i vad ni sysslar med där uppe. Vi kör våra regler och kommer inte fråga om lov.
Tomaz skrev:jag hade väl iof inte räknat med att er klubb skulle vara positivt inställda till att ens försöka närma sig gemensamma regler för BR25 eller någon annan typ av bänkskytte på långhåll, men jag gjorde ett försök i alla fall.![]()
Jazz skrev:Skulle det inte vara kul att ta ett gevär och bara skjuta och ha roligt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster