Om vi vänder på steken litet: hur pass kul/meningsfullt är det att delta på en tävling där man fått åka bil en halv dag kanske och finner att man är i stort sett ensam tävlande i den klass man hamnat i med det vapen man valt? Sannolikheten för det scenariot är ganska hög för den som skjuter med 16 J i klassen Light Varmint i Sverige, med sin viktbegränsning inkl sikte på 4.762 kg. Anledningen är att det är allför få som väljer att söka licens för 16J-vapen i Sverige med allt vad det innebär, man tycker att man vill ha mer valuta för insatsen och ett mångsidigare vapen.
Fwb300s går inte att tävla med i denna klass pga att den är för tung, det där att den är fjäderdriven har inte med saken att göra. Man skulle kunna använda valfri lättare fjäderbössa men det är det förmodligen ingen som gör ens i sporterklassen, skillnaderna i prestanda mellan en rekylerande fjäderbössa som det då blir fråga om och
pcp är alltför stor för att det skulle upplevas meningsfullt.
Man skulle däremot kunna få tävla med sin 300s i klassen Heavy Varmint A, mot bössor upp till 21
Joule. Vilket naturligtvis vore minst lika meningslöst men av helt andra skäl.
Det som intresserar mig mest för tillfället är de licensfria klasserna och jag nöjer mig att uttala mig om det. Jag tror att tillväxten i denna sport har mycket att vinna på att fokusera på dessa. En ganska närbesläktad historia är utvecklingen bakom
FT-skyttet i England, det blev en bred och populär sport därför att folk kunde delta med de licensfria vapen man hade hemma - licensfria enligt gällande lag i England märk väl. Sedan är det en annan femma att det utvecklats mer lämpliga vapen efter hand som intresset tog fart.
Min poäng är att de internationella reglerna åtminstone delvis är skrivna för att man ska kunna vara med och tävla med licensfria och lättillgängliga vapen, utan en särskilt hög inträdesbiljett. Problemet är att de relevanta vapen här hos oss som är licensfria enligt våra lagar och platsar in i Sporter-klassen på konkurrenskraftigt vis är så försvinnande få på vår marknad.
Jag är med andra ord inne litet på losdrivares mfl linje, luftvapenskyttet a la
FT och BR är i en tidig utvecklingsfas här hemma i Sverige det är bara att inse.
Som sagt, det har visat sig rent praktiskt att inträdesbiljetten för att tävla i vår svenska hitte-på-klass "sub-10J" är exceptionellt låg om man tillåts få delta med tex fwb300s. Ett fullt konkurrenskraftigt vapen även om det givetvis finns ännu bättre för denna klass, för den som vill satsa litet mer. Att ha en egen klass för just fjädervapen har ingen motsvarighet i internationella regler och jag skulle inte bli jätteledsen om man slopade detta, ändå tycker jag det är litet kul att skjuta just med rekylerande vapen som har sina speciella utmaningar.
Jag ansluter mig alltså till de som tror mest på inkluderande regler och breda klasser som anpassas till vad vi har för luftvapen här hos oss. När bredden och underlaget finns kan man fundera på ev anpassningar till internationella regelverk.