Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Tomaz skrev:
Läs reglerna För att följa länken så måste du registera dig.
Det finns sedan 2012 officiellt endast två klasser för BR25.... Light Varmint och Heavy Varmint...dvs 16J och 27J
När vi själva har haft BR25 tävlingar i Laxå, så har vi lagt till en 10J klass för de som saknar licens...
Leopold skrev:Tomaz skrev:
Läs reglerna För att följa länken så måste du registera dig.
Det finns sedan 2012 officiellt endast två klasser för BR25.... Light Varmint och Heavy Varmint...dvs 16J och 27J
När vi själva har haft BR25 tävlingar i Laxå, så har vi lagt till en 10J klass för de som saknar licens...
Ok, det var nytt för i år det där med att det numera bara finns två internationella klasser mot fyra tidigare. Ang er 10J-klass, har ni någon viktbegränsning på den? Annars så överensstämmer det bra med just det jag söker och som motsvarar specen på Light Varmint-klassen litet grovt sett med internationella ögon, att man ska kunna börja skjuta BR här i Sverige med ett billigt, lättillgängligt kompetent licensfritt vapen som fwb300s.
Gnistan skrev:Vi kör med dessa regler För att följa länken så måste du registera dig.
till stor del baserade på bänkskytteregler.
Vi har än så länge bara kört en tävling ( KM ) under ganska svåra vindförhållanden
men det var rätt kul ändå, ser fram emot nästa års tävlings säsong.
viewtopic.php?f=60&t=9523
Leopold skrev:Jo men det verkar väl klokt! Det vore knappast möjligt att hålla vikten på riggen enligt LV med 300s, skitbra att man ska kunna ha ett sånt instegsvapen om man så vill. I praktiken kördes motsvarande på tävlingen i Vittsjö, bara att det även fanns en klass för rekylerande (och betydligt lättare) fjäderbössor.
Då verkar det ju finnas en början till samsyn i det lägre effektregistret och vad man kanske kan se som instegsklassen, bra tycker jag! Skitspännande tävlingsform detta med BR, jag blev riktigt positivt överraskad över hur utmanande och kul det var
Tomaz skrev:Men fattar jag rätt att tian på er tavla för 100m endast är 0,5mm....!<
Knivsöder skrev:Enligt sekreteraren i ERABSF, som kör enligt samma regler som WRABF vad jag förstår, så är det inga problem att en nation har egna nationella klasser i bänkskytte. Se citat nedan från ERABSF's sekreterare som är svensktalande finne.
"Ni kan ta in vilka klasser ni önskar i ert eget regelverk, i Finland har vi en Unlimited klass så att alla som vill kan delta."
Då kan vi i Sverige i lugn och ro peta in en nationell <10 joules klass med en viktbegränsning på exempelvis 5,6 Kg för att släppa in de i Sverige så populära 300S. Även en 50 joules klass, en 100 joules klass och mer kan läggas till, om vi så önskarDet är egentligen bara att de föreningarna i Sverige som är intresserade snackas vid, och kommer överens.
Nu är det inte jag som håller i BR i Stockholm, men de föreningar som är intresserade, kanske Laxå, Vittsjö etc, i sådana kan höra av sig med PM till mig eller helst till buggsson, så kanske vi kan samordna nationella regler i Sverige innan säsongen för 2013 kör i gång på allvar. Ett SM på sensommaren skulle vara himla skoj!
I SLJSF så är det buggsson som håller i bänkskyttet. I SLJSF så har vi har en ansvarig medlem för varje gren som vi skjuter. Själv så håller jag i Långhållsskyttet, men jag hoppas att en utveckling av bänkskyttet gör att det kan avvecklas...
Leopold skrev: I en skicklighetssport vill man vinna på skicklighet och inte tur.
Leopold skrev: Hur brukar folk göra med denna kritiska lilla detalj?
Tomaz skrev:Bänkskytte 100m ska jag försöka få till i Laxå redan i vår om vädret tillåter.
Här finns inga färdiga internationella officiella regler som jag vet, så här kan man måla med lite bredare pensel..
Men som planen ser ut nu, kommer tävlingen att se ut ungefär så här...
Om ingen annan har något att invända, så tänker jag prova att använda pistoltavla med 50mm stor 10:a.
Får vi lugnt väder så kan det bli höga resultat, men det brukar blåsa på det öppna fältet på 300m banan som jag tänkte vi skulle hålla till, och innertian är 2,5cm om man behöver sära resultat.
Detta är ju högst preliminärt men jag tror det finns plats för 2st tavlor på varje tavelställ i höjdled, och jag räknar med att vi kan skjuta 10 skott på varje tavla.
Sen tar vi tavelbyte och tar 2st tavlor till. Så totalt 40 skott för att få det lite mer utslagsgivande.
Hmmm...provtavla måste ju få plats också..kanske räcker med 30 tävlingsskott....får fundera på det...
Skjuttid för detta får jag också fundera på, men det är ju inte meningen att det ska bli snabbskytte.
Vi kör tre klasser för 100m bänkskytte för luftgevär
upp till 10J för den som känner sig wild and crazy och hoppas på vindstilla
upp till 50J för den som vill lättare få högre resultat
från 50J upp till 1000J för den som vill visa vart skåpet ska stå
Valfria kalibrar, valfritt stöd och fri luftpåfyllning eller direktkopplad till dykarflaska, inga begränsningar i vikt på riggen eller kikarsiktesförstoring, all in, no limits...
Kalibrarna tolkas inte upp till annan kaliber än bössans, dvs tolkar inte upp 4,5mm till 9mm, det blir för orimligt enligt mig....
Finns det tid och plats att skjuta fler omgångar med annan bössa, så gör vi det..
Jag kommer att köra föranmälning till tävlingen, när den officiella inbjudan kommer ut med mer detaljer i vår..
Nitro skrev:Är det vindstilla så kan man nog samla skotten på ca: cc 10cm med fwb på 100 m.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster