Alltså det är väl egentligen bara en
pistong som sitter inne i en tub fylld med luft (eller någon annan gas) så när pistongen trycks in i tuben så ökar trycket på gaset vilket får pistongen att vilja åka ut. typ något sånt där.
De enda gasfjädrar som du kan modelera med själv är dem till Theobens egna bössor. Sedan så har de ju gjort en massa gasfjädrar till andra märken men de skall man inte kunna ställa trycket på....från vad jag har hört. Theoben har tydligen tagit patent på denna "uppfinningen" så de sparar väl de bästa bitarna till sina egna gevär. Alltså det är ju i precis samma sak som en gasdämpare på en mountainbike....så hur man kan ta patent för att sätta in en sådan i ett luftgevär verkar märkligt...men de var väl först eller något
Från vad jag har läst från andra forum så är väldigt många extremt nöjda med sina gevär efter att de har monterat gasfjädrar, då rekylen dämpas samt att det inte skall låta lika mycket rassel som från en vanlig fjäder. Dock om du är ute efter power >16
joule så verkar det bara finnas en sådan FAC gasfjäder till Webley Patriot, så vill du ha mer anslagsenergi så får du köpa en theoben. annars så håller de maxgränsen för luftgevär i England 12foot/pound eller vad det nu är
Lade igår en beställning från BAR på en gasfjäder till min lightning. typ 500 pix kostade det + frakten som är lite oklar ännu. Är egentligen inte ute efter att dra upp den i power utan mer att få ned rekylfan och allt skrammel när man skjuter. Men jag får väl vänta tills jag har licens på att installera den