Diana 100 - någon som vet?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Diana 100 - någon som vet?

Inläggav Micke 26 sep 2008, 20:40

Jag vet att det efterlyses recension på Diana 100, och själv är jag nyfiken på det geväret.

Jag har lite frågor och hoppas att någon vet: Hur funkar det rent tekniskt?

På CO2-Air kan man läsa att det fungerar med "Kompressionsprinzip durch Hebelspannung mit Rückschlagsicherung", alltså kompressionsprincip med (genom/via), hävarm och rekylsäkring.
Satt och kollade ett tag på sprängskissen men blev föga klokare. Det finns en hävarm, men inga fjädrar. Funkar det så att man lagrar upp tryckluft i en andra kammare (med en backventil) i st. f. energin i en fjäder? Men jag hittar ingen 'andra kammare'....
Eller trycker man bara fram kolven och låter den komprimerade luften vara framför denna?
På sprängskissen finns inga fjädrar, och jag hittar ingen behållare där 'hävarmskomrimerad' luft kan lagras. Tekniken verkar ha inslag av den äldre medellen 75, men hur faen fungerar Diana 100?

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 27 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav Tomaz 27 sep 2008, 08:45

Diana 100 är ju en SSP (Single Stroke Pneumatic)...och hör inte hemma i fjäderarean för det första, men hur menar du Micke, vet du inte hur en SSP fungerar...?

Det finns ju massvis med SSP-luftvapen, från den mest avancerade Feinwerkbau till den enklaste Gamo...
Men alla har det gemensamt att man med endast en "pumpning" förkomprimerar luften framför pistongen, och som en ventil öppnar och frigör vid avfyrningen...
Vapnen blir i det närmaste rekylfria, men naturligtvis blir det enligt fysikens lagar en motverkan till den framdrivande kraften. Detta motverkas på en del vapen genom en inbyggd kompensator eller mekanisk rekyldämpning, men på tävlingsgevären brukar vapnets tyngd på runt 5kg vara tillräckligt för att man som skytt inte märker någon rekyl, de är ju trots allt ganska effektsvaga med sina 7,5J...

De SSP jag har haft är:
Walther LGR
Feinwerkbau 601
Feinwerkbau 100
Weihrauch HW40 PCA
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav Micke 27 sep 2008, 14:05

Tack Tomaz :-)

Nix, jag hade ingen aning om hur de funkade, men nu fattar jag. Jag trodde man körde med komprimerad luft, CO2, eller fjäder, men detta är alltså ett mellanting. Anledningen till att jag frågade efter en "andra kammare" var att jag tänkte att kolvpackningen ganska fort skulle läcka ut trycket, om man inte tryckte in luften i en andra kammare med backventil.

Jäpp, frågan är i fel tråd, men jag hade ju ingen susning om vad som var 'rätt tråd'... :oops:

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 27 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Återgå till Diana

| | |likartade trådar| | |