Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Leopold skrev:Bra idé Frank!
Fast jag tycker vi rör vid en intressant fråga. Ska vi alls prata om "instegsklasser", "nybörjarklasser" baserat på effektnivå? Jag tycker inte det. Man ska kunna komma med sin licensfria bössa år efter år och bli bättre och bättre i denna 10J-klass, det är ju vår motsvarighet till UK:s 16J-klass i licensfrihetshänseende och därmed tillgänglighet för alla. Alla har inte lust eller möjlighet att skaffa licens och att tävla i 16J-klassen ger alldeles för stor nackdel med ett 10J-vapen för att det ska vara kul. Vitsen med klasser är ju att alla ska tävla på samma villkor.
losdrivare skrev:Om man bara har en ren 10J-klass och skippar tänket om "instegsklass" så blir väl en naturlig konsekvens av det också att utrustningen är fri, så länge den är licensfri och i övrigt följer reglementet. Vill någon komma och tävla med en March-kittad Steyr så är det bara att säga "varsågod". Och jag har personligen inga problem med det, oavsett pris finns det ingen bössa som automagiskt blir målsökande och alltid träffar. Man måste vara duktig också för att vinna...
martinw skrev:Underligt...
För tre år sedan tyckte folk att man var dum i huvudet om man köpte en kikare med stor förstoring.
Folk har uppriktigt skrattat åt mig på tävlingar när jag kommer dragandes med matchbössor i 10J.
För att inte tala om att ha en matchbössa i 4,5mm på licens, du är dum i huvet pojk!
Jag uppskattar verkligen vindskiftet som varit inför denna säsongen.
Vi får dock inte glömma rekrytering, och då kommer många se 10J som just nybörjarklass. Den kommer nog vara svår att ta sig fram i om man kommer med en jula-bössa, svårt att göra något åt. När vi i AG bollat regler tidigare har det ofta kommit upp frågan om en entypsklass, tyvärr även det rätt jobbigt att få rättvist.
Det folk inte riktigt tänker på är att det må sticka i ögonen att vissa har råd med ev2 och steyr, men man kan skjuta lika bra med ett aa400 eller typhoon.
Dessutom kommer pressen och även krånglighet med de finare gevären.
Träning gör den stora skillnaden, mycket större än alla gevär och tillbehör...
Nitro skrev:Sen måste man ju få skoja med varandra också, det lättar upp stämningen och livet.
martinw skrev:Folk har uppriktigt skrattat åt mig på tävlingar när jag kommer dragandes med matchbössor i 10J.
gubbe skrev:martinw skrev:Folk har uppriktigt skrattat åt mig på tävlingar när jag kommer dragandes med matchbössor i 10J.
Då skulle du veta hur det är att komma med en gammal Cyclon.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst