Fixa och snygga till två (!?) FWB 300s Junior

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Fixa och snygga till två (!?) FWB 300s Junior

Inläggav Daniel 16 jun 2013, 12:40

Blir kul att följa ännu en "förfining"

Keep up the good work.
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav Etienne 16 jun 2013, 18:04

Daniel skrev:Blir kul att följa ännu en "förfining"

Keep up the good work.

Och om det verkligen blir en förfining återstår att se. Känns som att det här kan bli pannkaka om det vill sig illa... :lol:

Hur som helst, jag är klar med grovjobbet nu, och ska snart gå över till lite finare slippapper.
Men just nu sitter jag här och funderar på vad jag ska göra med alla slagmärken. De kommer att vara mindre synliga än nu när jag är kvar, men framförallt på förstocken så kommer de att sitta ganska tätt. Jag kan givetvis slipa ännu mer, men samtidigt så har jag sett flera exempel på för hårt slipade vapen, där det tydligt framgår att stocken tappat sin avsedda form. Å andra sidan så är ju märkena en del av personligheten på vapnet, så på sätt och vis så känns det inte helt tokigt om de nu skulle få vara kvar.
100percent.jpg

Jag måste givetvis fortfarande fixa de märken som faktiskt fortfarande har lack på sig. Jag antar att det blir skit om jag försöker få till en ny färg på stocken om dessa sitter kvar.
100percent_marks_l.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Etienne

Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Inläggav Beangan 16 jun 2013, 18:16

Fukta och värm så reser sig säkert en del av det.
Beangan

Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Inläggav Etienne 16 jun 2013, 18:18

Beangan skrev:Fukta och värm så reser sig säkert en del av det.

Tack för det! Fukta har jag redan testat lite, men värme bidrar alltså också?
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Beangan 16 jun 2013, 18:29

Ja fibrerna reser på sig, fukta ordentligt (låt fukten gå in i trät) och sedan på med värme. Ett strykjärn brukar funka bra.
Beangan

Inläggav Etienne 16 jun 2013, 18:32

Beangan skrev:Ja fibrerna reser på sig, fukta ordentligt (låt fukten gå in i trät) och sedan på med värme. Ett strykjärn brukar funka bra.

Vad bra! Jag ska se om jag äger något sådant... Om jag gör det så var det i alla fall bra många år sedan det kom till användning! :shock:

losdrivare skrev:Nu ska bara stockvaxet dyka upp så jag får slutföra.

Berätta gärna lite om det när det dyker upp. Jag funderar vilken typ av bets eller olja jag ska använda.
Jag funderade på att avsluta med en bra blank klarlack på sprayburk, för att få det jämnt applicerat. Men om vax fungerar bra så kanske jag istället kör på det...
:?:
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Beangan 16 jun 2013, 18:33

Ja det jag "hade" användes enbart till 2 saker, göra mönsterkort och få ut slagmärken ;)
Beangan

Inläggav Etienne 16 jun 2013, 20:28

Beangan skrev:Ja det jag "hade" användes enbart till 2 saker, göra mönsterkort och få ut slagmärken ;)

Jäklar! Det var ett bra tips. Lite varm vatten och merparten av alla märken reste sig och kunde slipas bort. Dessutom så tror jag att betsen under lacken är vattenbaserad, för de små prickar som återstår är inte alls lika skarpa i kanterna som tidigare.

Nu ser det hela faktiskt ganska bra ut måste jag säga! :thumbupp:
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Etienne 16 jun 2013, 21:03

En liten efter-bild för att illustrera skillnaden!
Hotwater-fix.jpg
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav dano_swe 17 jun 2013, 19:54

Den svarta blev ju urläcker. Fina kontraster mellan det svarta och det silvriga. Mycket bra jobbat! Vad ska du ha för den? ;)
Användarvisningsbild
dano_swe

Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Inläggav Etienne 21 jun 2013, 12:40

En liten "sneak-preview" på den röda.

Tidigare i veckan var jag på en färgaffär och köpte lite färg. Blev sedan besviken eftersom den skimrade lite i rosa, så jag la in en beställning på nätet på en annan bets. Mer specifikt Herdins #51. Den hann fram innan midsommarhelgen (tack till För att följa länken så måste du registera dig.

öjd-detaljer.se/).

Jag har redan testat den betsen och konstaterat att det var vad jag var ute efter! Och röd är den definitivt! :-)

Efter att ha riggat upp med lite stänk-skydd i köket...
Kitchen-prep.jpg

... så var jobbet klart och nu är stocken ute på balkongen på tork.
300s_red.jpg

Som ni ser på bilden så har stocken inte torkat klart, därav de mörkare partierna. Jag förmodar att de flesta av dessa partier försvinner när stocken är helt torr.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav losdrivare 21 jun 2013, 13:43

Etienne skrev:Som ni ser på bilden så har stocken inte torkat klart, därav de mörkare partierna. Jag förmodar att de flesta av dessa partier försvinner när stocken är helt torr.

Coolt resultat! Definitivt röd, som sagt! :)

Om du har otur är de mörkare partierna gammal bets som du inte fått bort, det kan sitta djupare än man tror. Men det märks, hoppas det inte är så!
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Inläggav Etienne 21 jun 2013, 14:02

Jo, det kan mycket väl vara så att det är gammal bets. Det finns givetvis enskilda småfläckar där det definitivt är så, efter små slagmärken. Men hur det blir i det stora hela återstår att se.

Problemet är ju att man inte vill slipa för mycket i stocken. Jag har sett flera överslipade stockar på Egun, och det ser ju sisådär ut måste jag erkänna... Pest eller kolera, men samtidigt så är det ju 30 år gamla grejer, så man kanske inte ska förvänta sig underverk. Särskilt när man försöker sig på en sånhär förändring. Hade jag betsat i likannde färg så hade man säkert kommit undan med betydligt bättre resultat...

Men men, det är inte meningen att det ska vara lätt :-)
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Etienne 21 jun 2013, 14:07

OK, nu har den fått torka lite mer. De stora fläckarna är borta, vilket är bra. Man ser dock att träet är mer kompakt typ runt kraftiga slagmärken. Man ser en viss nyansskillnad runt dessa. Detta får väl dock anses vara OK under omständigheterna.

Sedan har jag lite bekymmer med ena kolvsidan, och det kan potentiellt bli mer problematiskt...
Antingen så är den fortfarande lite blöt, vilket är sannolikt då det handlar om änden av träet. Det känns blött, men jag vill å andra sidan inte peta mer än nödvändigt på grejerna just nu.
Alternativt så har gammal bets från "baksidan" av kolven sugit sig ut på kolvsidan.... Och är det så kommer resultatet att vara rätt kasst på just den biten. Vi får se helt enkelt.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Etienne 21 jun 2013, 22:38

OK, nu får väl stocken betraktas som rätt så torr.

Generellt så ser det bra ut. Som jag nämnde tidigare så finns det vissa lite ljusare områden där det funnits kraftigare slagmärken. Dessa är dock inga större problem enligt mig. Faktum är att de är rätt svåra att fånga på bild också.
300s_flaw2.jpg

Men, däremot har jag ett problem med att gammal bets (förmodar jag) har tagit sig fram med hjälp av det vatten som sugits in genom den plana ytan som bakkappan sitter mot. Problemet har bara uppträtt på en sidan av stocken. Det kanske inte är hela världen, men det är lite störande tycker jag.
300s_flaw1.jpg

Frågan är hur man bäst hanterar detta? Acceptera att det blev lite kasst just där och gå vidare med livet?
Slipa ner det området och betsa på nytt? (Går det ens att komma undan med en sådan lokal fix?)
... Eller är den enda lösningen att slipa ner hela kolven fram till handgreppet, och betsa allt på nytt?

UPDATE: Vid närmare kontroll så är nog träet kring ändarna inte torrt ännu. Jag får helt enkelt sova på saken... :shock:
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Etienne 22 jun 2013, 08:50

Morgonen kom med både bra och dåliga nyheter.

Det dåliga är att resultatet på kolvänden inte ändrades alls över natten, och nu är stocken definitivt torr.

Den bra nyheten är att det som orsakat skavanken antagligen inte är bets, utan snarare ingrodd smuts som letat sig in i träet mellan bakkappan och kolven. Jag konstaterade detta när jag gick över området mycket försiktigt med väldigt fint slippapper. de stora ansamlingarn av smuts släppte mer eller mindre direkt.

Givetvis är inte området "tipp topp" nu, men faktiskt helt OK i förhållande till resten av skavankerna på stocken.
300s_flaw1_fix.jpg

För mig duger det, så nu är det dags att gå vidare! :thumbupp:
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav thsu69 22 jun 2013, 09:30

Läckert.
Gillar färgen.
thsu69

Inläggav Beangan 22 jun 2013, 09:33

Smuts vet jag inte om det är, mer att det blivit dubbelt lager. Använt dunkvis av vattenbets så jag vet hur det kan bli ;)

Slipa lite lätt på dom värsta ställena kan få det att se hyffsat ut, i värsta fall får man slipa rent all bets och göra om.
Beangan

Inläggav Etienne 22 jun 2013, 11:31

Tja, sett till sammanhanget så får jag ju acceptera dels att det faktiskt är en stock som det slitits på i cirka 30 år, så underverk är givetvis inte att förvänta sig i kombination med den metod jag valt.
Därutöver så är det faktiskt första gången jag betsar något på det här sättet.

Nåväl, jag har nu helt enkelt accepterat de små skönhetsfel som kvarstår.

Nästa steg blir lackering, och jag har i förberedande syfte maskerat greppet och andra delar av vapnet som inte ska lackas.
300s_Masking_1.jpg

300s_Masking_2.jpg
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Etienne 22 jun 2013, 15:51

Efter att ha lackat vapnet och låtit det torka någorlunda ordentligt (helt genomtorr bör den vara imorgon) så kan jag ju säga att de små skönhetsfelen jag nämnde tidigare knappt är synliga nu. Med lacken på så är det extremt svårt att se dessa, så jag är faktiskt rätt nöjd för tillfället.

Inga bilder just nu dock. Dessa får komma senare.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav thorgus 22 jun 2013, 15:53

Ser fram emot bilder på det färdiga resultatet - borde bli snyggt med rött/svart :thumbupp:
Om man inte vet vart man är på väg, hur vet man då när man har kommit fram ?

Bild
Användarvisningsbild
thorgus

Tack utdelade: 382 gång
Tackad: 559 gånger i 250 inlägg
Skytteklubb: Onsala

Inläggav Etienne 22 jun 2013, 20:36

I väntan på att stocken torkar så kan jag ju visa upp början av nästa delprojekt/-experiment :)

Exp_setup.jpg

:smt037
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Etienne 23 jun 2013, 08:48

Jaja, senaste experimentet blev väl sisådär. Det har potential, och på lite avstånd i en lågupplöst halvsuddig bild så ser det riktigt coolt ut...
red_scopemount_1.jpg

Och det ser även bra ut på lite närmare håll... Om man bara kollar i en särskild vinkel, med lämpligt ljus, och med fokus på rätt områden... :-)
red_scopemount_2.jpg

Men vid närmare granskning av detaljerna så ser det helt enkelt inte bra ut... :|
red_scopemount_detail.jpg

Det ni tittar på är alltså ett kikarfäste strippat från anodisering, och sedan lackat med bromsljusfärg.
Jag kan givetvis förfina mina metoder en aning för att få lite bättre resultat. Men faktum är att största problemet är färgens egenskaper. Den "geggar" rätt ordentligt och samlar sig framförallt i hörn, men även på kanter.

Det hade fungerat dugligt vid försiktig applicering på en enkel pipvikt, eller annan komponent med mindre mindre besvärliga vinklar och kanter. Min förhoppning var att Hagmans spray (vilket jag testade nu) skulle vara lika bra som deras fälg-färg, men så var alltså inte fallet.

Jag ger inte upp detta spår helt och hållet. Men jag får nog gå vidare och utvärdera andra typer av sprayer.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Etienne 23 jun 2013, 18:27

Fan, jag börjar tro att den här sprayen kanske ändå är det bästa jag kan göra. Just nu lutar det åt att försöka förbättra appliceringen in i nästan absurdum. Flera extra-supertunna lager är typ enda chansen att få detta att bli bra skulle jag tro...

Under dagen provade jag den "rosa" lacken jag hade sedan tidigare, samt lite av tjejens nagellack, och även att försöka färga oxiden på aluminiumet med den bets jag hade kvar + ugnsrengöring. Allt gick åt helvete kan jag ju säga...
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Daniel 23 jun 2013, 18:32

Tycker dom ser fina ut.

inte många som har den färgen på sina fästen :)
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

FöregåendeNästa

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |