Torpedo 155

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Torpedo 155

Inläggav hatsan 30 okt 2008, 19:58

Ja nu har jag satt fläskfjädern i torpedon. Har hört mycket om att man inte kan träffa kulfånget på 10 m, men den går lika fint som med
sverigefjädern. Inge dieslande och inge twang, har bara skjutit på 10m än, men dom ligger fint i svarta fältet, fx ammo 5,53, Ja.. och den är riktigt elak med turkfjädern
En riktigt fin bysse :wink:
155 Torpedo
hatsan

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Torpedo 155

Inläggav Superbee 30 okt 2008, 22:10

hatsan skrev:Ja nu har jag satt fläskfjädern i torpedon. Har hört mycket om att man inte kan träffa kulfånget på 10 m, men den går lika fint som med
sverigefjädern. Inge dieslande och inge twang, har bara skjutit på 10m än, men dom ligger fint i svarta fältet, fx ammo 5,53, Ja.. och den är riktigt elak med turkfjädern
En riktigt fin bysse :wink:

Jag kan säga att du förmodligen har fx ammon o tacka för det!
Den går suveränt i min hatsan 125 5.5a!
Kul att höra att den har precisionen kvar efter fjäderbyte, jag tror många är lite väl känsliga för manliga rekylerande fjäderbössor :-)

Vad du än gör stoppa inte in milbro jet/tr i bössan, då ska du få se på grovmissar :D
Användarvisningsbild
Superbee

Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Inläggav scratch 30 okt 2008, 23:28

Kan ni inte lägga upp lite träfbilder med bössorna om de är så grymma så att alla icke troende kan bli motbevisade :wink: De flesta här på forumet slänger ju mest skit på hatsangevären så det hade varit kul att se att de visst kan skjuta fint! Själv har jag bara skjutit ETT hatsangevär vid namn Diezchel Doris och med det kunde jag inte skjuta alls. Men man kan ju inte bygga en åsikt på ett unikum :)

Finns en fin tråd för att visa upp hur man skjuter

http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?t=1779

Skjut 10 skott på 10 meter på en luftpistolstavla och lägg upp vettja, jag väntar spänt på resultatet :-)
Användarvisningsbild
scratch

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav hatsan 30 okt 2008, 23:42

Jag ska försöka lägga in lite bilder, men vet ej än hur hur jag ska göra :?:
155 Torpedo
hatsan

Inläggav Daniel 31 okt 2008, 00:13

hatsan, blev ditt avtryck ovanligt hårt nu när du kör med den kraftiga fjädern ?
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav scratch 31 okt 2008, 01:06

hatsan skrev:Jag ska försöka lägga in lite bilder, men vet ej än hur hur jag ska göra :?:

om du har en bild på din dator så kan du ladda upp den via För att följa länken så måste du registera dig.

När du skickat upp en bild där så generers en forumkod som du kan kopiera och klistra in här då länkas bilden hit från den sidan. Hoppas du fattar :)
Användarvisningsbild
scratch

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav G0LI4T 31 okt 2008, 01:08

Absolut lättast är att följa de rekomendationer vi har här på forumet om att lägga upp bilder.

Länk till HUR man gör för att lägga upp bilder på luftvapen.info

// Golle
Bild
G0LI4T

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav Daniel 31 okt 2008, 01:09

Mer info om hur du lägger upp bilder på forumet

http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?t=162
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav hatsan 31 okt 2008, 08:50

Nä jag tycker att det känns lagomt, märker inge större skillnad på avtrycket.
Jag tycker att den känns mycket bättre att skjuta med turkfjädern i. Som sagt
så är nog inte hatsan så dålig i alla fall.. Visst det är ju kanske inget tio plinkare på 10-20m, men
bara jag kommer i det svarta fältet är jag nöjd.
Det där med bilder :? Om jag säger så här...., stående med stöd 10m. fx ammo 5,53. kikare, sniper 4x32
Alla i svarta med bra grupering :wink: Det blir att köpa en ny kulfång, den som jag har har havererat :?:
Jag tror att det är viktigt att få i fjädern på ett bra sätt, så att den inte är böjd på något sätt
för då blir det att den vibrerar i cylindern "Twang" Fick tag i en vapentekniker som pressade i den med en svarv.
Pipan fast i svarven sen är det bara att pressa lungt med det andra stycket vad det nu heter.
155 Torpedo
hatsan

Inläggav G0LI4T 31 okt 2008, 10:27

hatsan skrev:Nä jag tycker att det känns lagomt, märker inge större skillnad på avtrycket.
så är nog inte hatsan så dålig i alla fall.. Visst det är ju kanske inget tio plinkare på 10-20m, men
Det där med bilder :? Om jag säger så här...., stående med stöd 10m. fx ammo 5,53. kikare, sniper 4x32
Alla i svarta med bra grupering :wink: Det blir att köpa en ny kulfång, den som jag har har havererat :?:
Jag tror att det är viktigt att få i fjädern på ett bra sätt, så att den inte är böjd på något sätt
för då blir det att den vibrerar i cylindern "Twang" Fick tag i en vapentekniker som pressade i den med en svarv.
Pipan fast i svarven sen är det bara att pressa lungt med det andra stycket vad det nu heter.

:shock: :shock: :shock:

Jaa du Hatsan.
jag vet inte vilken vapentekniker du fått hjälp av, eller vilken planet den vapentecknikern kommer ifrån.....
"pressa i en luftvapenfjäder med svarv, för att inte fjädern ska bli skev och Twanga".

Om du nu fått hjälp av en vapenteckniker, så hoppas jag att du inte har fått betala för hans "insats",
för har du det, så har du blivit grundlurad.....

Har du överhuvud taget bytt fjäder i bössan ???!!!

Sedan säger du att din bössa skjuter bra....
Att träffa i "det svarta" på tio meter klarar alla bössor, gör dom inte det, är det fel på dom.

Så ta en "tour" här på forumet, och titta lite på de träffbilder som finns är INNAN du säger att bössan skjuter bra.

Sen vet du väll att din bössa numera är licenspliktig.
Vapenteknikern som hjälpte dig känske även hjälpte dig att få din licens....... ????

Nää, Hatsan ...
mycke konstigheter har det skrivits här på forumet,.... just nu toppar du listan.

// Golle
Bild
G0LI4T

Inläggav hatsan 31 okt 2008, 10:51

Ja du!!! Det var närmare ett förslag att göra på det sättet, istället för att använda tex limtvingar.
Som du kanske förstår :?: :?: . jag menade bara att den inte får bli böjd vid insättning. Det finns säkert
många sätt som det går bra med, men med detta sätt gick det som en dans lungt och fint.
Och inte vet jag om 200 kr var något pris eller :?: Nä... nu ska vi inte vara avunsjuka för att man pratar
positivt om hatsan så fortsätt du att blåsa på med din bössa så är jag nöjd med min.
155 Torpedo
hatsan

Inläggav RoLig 31 okt 2008, 10:52

hatsan skrev:Nä jag tycker att det känns lagomt, märker inge större skillnad på avtrycket.

Att pressa in bakstycket med dubbdockan på en svarv är ju en lysande idé! Bara att veva in bakstycket och sen vrida chucken. Kanon! :-)

Sen går det nog bra att montera fjädern på annat sätt också utan att böja den.. :roll:
RoLig

Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Inläggav G0LI4T 31 okt 2008, 10:52

sätta fast PIPAN i svarven.....
Bild
G0LI4T

Inläggav RoLig 31 okt 2008, 10:56

G0LI4T skrev:sätta fast PIPAN i svarven.....

Skulle nog varit komptuben i chucken...
RoLig

Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Inläggav Bsa_Airsporter 31 okt 2008, 10:59

jaa... pipan i svarven... då vill jag blånera om pipan och även kolla så pipan e helt rak efteråt :wink: eller vad säger du golle? :roll:
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter

Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Inläggav G0LI4T 31 okt 2008, 11:03

Vilken blånering då... den går att bättra med tuschpenna.

Nu skrev Hatsan att det va en vapentekniker som utfört jobbet...
Därav min reaktion.

Kul ide annars att sätta pipan från en brytbössa i svarven..... och pressa i fjädern.
Undrar om piplåset orkar hålla imot....

Tycker det är så jäkla tråkigt när folk inte fattar att dom inte gör någon en tjänst genom sådana här påståenden.

Jag har givit Hatsan en chans, testade 3 olika bössor, alla twangade och va glapp.
Direkt ut kartong. Vist träffade dom tavlan.... men de gör en kinapangare för 299 kr ochså.

Hur många Hatsan har du testat ..... Hatsan ?
Senast redigerad av G0LI4T 31 okt 2008, 11:06, redigerad totalt 1 gång.
Bild
G0LI4T

Inläggav marhol 31 okt 2008, 11:05

Inget fel i att pressa i fjädern med en svarv tycker jag!
Så har jag oxå gjort några gånger å det är skitsmidigt för man kan ju styra hela paketet med fjäder, fjäderguid och allt som ska in i bössan på ett bra och precist sätt.
Användarvisningsbild
marhol

Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Inläggav hatsan 31 okt 2008, 11:07

Ja det gick kanon fint. Han stoppade in pipan i svarven så att den kom ut på baksidan, sen pressade han
emot med den andra delen, så han kunde göra det lungt och försiktigt. inga märken eller krokiga pipor
det är inte första gången han har gjort detta... och du varven var inte igång :) :) Såg att det fanns en annan oxå
som tycker att det är en bra ide :wink: :wink:
155 Torpedo
hatsan

Inläggav G0LI4T 31 okt 2008, 11:25

hatsan skrev:Som sagt så är nog inte hatsan så dålig i alla fall..
Visst det är ju kanske inget tio plinkare på 10-20m, men bara jag kommer i det svarta fältet är jag nöjd.
Alla i svarta med bra grupering :wink:

DÄR har du det jag reagerade över .

"Pipan fast i svarven"...

Och att du tycker bössan skjuter bra när du "står på 10m med kikarsikte och STÖD", och kan träffa "svarta" fältet......

Jag brukar inte reagera på detta sätt hatsan, men detta MÅSTE jag bara säga vad jag tycker om.

Jag försöker på ett så objektivt sätt som möjligt skriva recensioner, och guider hur man ska gå tillväga när man köper luftvapen och hur man tunar.
När du kommer med sådana hära påståenden så bil man bara less....
Senast redigerad av G0LI4T 31 okt 2008, 11:31, redigerad totalt 1 gång.
Bild
G0LI4T

Inläggav marhol 31 okt 2008, 11:29

Jag svarvade en hylsa som passade på pipan och skydade komptuben från att skava mot chuken. där var blåneringen räddad!
Sedan spänner man inte hårdare än att chuken precis nyper fast i hylsan runt pipan och stöder mot komp tuben.
jag använde längdsliden och tvärsliden när jag pressade in fjädern av den andledningen att pipan inte sitter i mitten på komptuben. om jag hade använt dubbdockan så skulle det ha blivit snebelastning på pipan.
på detta sätt så blir det inte mer skavmärken eller påfrästningar på pipan in vad det blir med limknecktar.

Har ni sett en svarv på riktigt nån gång å vet ni hur den funkar eller?
Användarvisningsbild
marhol

Inläggav hatsan 31 okt 2008, 11:30

Nä andra behöver inte ta efter, men det var bara ett förslag.
Ja menar att har man inte bytt tidigare själv så kan det ju vara en stor risk att man
skadar sig. på det sättet var det mera kontrollerat om jag så säger. Och det är väl meningen att man ska träffa
svarta fältet :wink:
155 Torpedo
hatsan

Inläggav G0LI4T 31 okt 2008, 11:37

marhol skrev:Har ni sett en svarv på riktigt nån gång å vet ni hur den funkar eller?

Om NI är "Jag", så visst har jag det.

Och nu va ju inte Hatsans inlägg en Guide om hur man ska göra, utan en beskrivning av en "vapenteknikers" utförda jobb.

Hatsan , visst ska man träffa "det svarta" på tavlan....
som jag skrev tidigare så gör man det med en kinapangare för 299 kr, med öppna riktnedel stående utan stöd......

Så att då din Hatsan klarar det på 10 meter med kikarsikte och med STÖD kallar inte jag BRA.

Men det viktigaste är ju endå att Du är nöjd med din bössa, och det verkar du ju vara.

// Golle
Bild
G0LI4T

Inläggav hatsan 31 okt 2008, 11:52

Ja vi verkar inte komma längre med detta. nu verkar det bara bli påhopp
på varandra och det är inte bra. Kanske ska man inte lägga in några förslag längre
För det är ju alltid någon som tycker att förslagen är helt galna.
155 Torpedo
hatsan

Inläggav G0LI4T 31 okt 2008, 11:54

Visst ska man lägga in förslag och ideer, MEN då måste man även kunna bemöta kritik.
Både possitiv och negativ.
Bild
G0LI4T

Inläggav marhol 31 okt 2008, 11:55

"Ni" är ni som högg som ormar på hatsan för att han inte gjorde som "alla" andra här på forat när han bytade sin fjäder!
var ni tex där och såg hur hårt han drog fast pipan i svarven efter som ni var helt säkra på att blåneringen var fördärvad.

Jag har då aldrig blivit förbannad eller upprörd över nått som jag har läst här på forat förut men idag så tycker jag nog att man gick för långt.
Kanske beror det på att jag själv har använt svarven till hjälp vid fjäderbyte, men jag har varit svarvare i snart 15 år så jag vet hur en svarv funkar och vad man kan göra i den.

Fred på forumet vill vi ha!
Användarvisningsbild
marhol

Nästa

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)