Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Leopold skrev:Tack för förslagen. Jag tror det säkraste och effektivaste är att minska förspänningen som du säger Ulf, får laborera litet med det och bestämma material och dimensioner på den nya pistongvikten efter utfallet av experimenten.
PS. Vad skulle hända om man helt enkelt lägger på mer fett på fjädern? I teorin borde det kapa en del av fjongen inte minst genom ökad friktion mot guiderna. Samtidigt finns väl också en risk att det sprätter fett på komptubens insida som matas fram och förbränns förr eller senare... ja det var bara en enkel idé man kanske kan prova eller vad tror ni?
päran skrev:Risken med att göra pistong vikten kortare är att du får en för "lös" fjäder och att den studsar inget roligt ,har själv provat, själv hade jag ställt den uppspänd mellan skjutningarna som brytpipa skrev , nån gång måste den ge med sej
karlssson skrev:Byt ut vortek packning mot original. 5m/s mindre enligt test här på forumet.
G0LI4T skrev:Absolut enklaste sättet är att lätta pistongvikten.
Risken är minimal att få pistongstuds, så länge du behåller utprovad fjäderlängd/förspänning.
Hur mycket man kan behöva lätta den är helt beroende på bössa.
I min 30a, borrade jag 2 st 6 mm hål diagonalt tvärs över vikten. ( som i ett kors )
detta gav en fartminskning på ca -10ms, med lätta diaboler, och något mera med tunga.
Den låg på ca 10,8J så den var inte lika "kraftig" som en del andras.
Nu ligger den på ca 9,9J med lätta och 10,1J med tunga.
203-204ms med Exact RS
194-195ms ungefär med Exact
Nästa gång jag behöver fartjustera en pistongvikt med att lätta den, så kommer jag borra med smalare borr och göra flera hål i stället. De mindre hålen går lätt att löda igen med silverlod, om man tagit för mycket, eller kanske smälta ner bly, om man behöver extra vikt.....
Leopold skrev:Tänkte det kunde vara bra med en liten uppföljning efter ca 3000 skott.
Märkligt nog har ingenting ändrat sig alls. JSB Heavy ger fortfarande bra resultat och ligger precis under 10 J-gränsen, lättare kulor gör att man lätt trillar över gränsen trots att jag lättade pistongvikten. Max kraftuttag ligger nu vid de vanliga JSB Exact men även mycket lätta kulor typ Geco eller Meisterkugeln pistol skalar upp förvånansvärt bra (ger uppåt 220 mps). Känns snarare så att först när man kör med kulvikter typ JSB Exact Heavy så kroknar fjädern en smula och blir godtagbar i klassen sub 10 Joule. Så det är denna kula jag är hänvisad att tävla med om jag vill ha ett rent samvete och det vill jag såklart ha.
Så här ser mina testresultat för kvällen ut med tre kulsorter, JSB Exact, JSB Express och JSB Heavy. De två förstnämnda verkar ge ungefär likadana träffbilder men JSB Exact Heavy begriper jag mig inte riktigt på när de ger en träffbild en hel centimeter över de andra på detta ynka avstånd. Fattar inte vad det kan bero på men kanske någon har idèer.
10 meter, 5 skott per deltavla, HW30s
För att följa länken så måste du registera dig.
Leopold skrev:Ska testa andra kulor som föreslagits, även om jsb är bra så känns det som att det går att fila litet till med kulvalet. Nu hade jag inte fullt stöd i "testen" men träfflägesskillnaderna är tydliga. Litet lustigt att nedbantningen i effekt med min lättade pistongvikt mest hade effekt på Exact Heavy som nu hamnar under 10 J V4 med betryggande marginal, att den tycks tappa orken så distinkt över en viss kulvikt. Men det är ju praktiskt om man vill hamna under 10 J och det ville jag ju.
Det är otroligt spännande med dynamiken i fjäderbössor måste jag säga! Jag skulle ge vad som helst för att få se hela förloppet filmat i slow motion om det nu skulle gå att göra... pipan som vibrerar till och börjar svänga, vågrörelser i fjädern som överlagras i varandra, pistongen som studsar till på sin luftkudde, kulan som nätt och jämnt hinner ut ur pipan innan vibrationerna blir för jäkliga osv...![]()
Nu får jag nöja mig med att gissa vad som händer där inne i det allra heligaste under de kritiska millisekunderna. På söndag om vädret tillåter ska jag göra om mina analyser från i somras där jag spelar in och analyserar avfyrningscykeln, ska bli spännande att se vad det är för skillnader man kan se mellan Vortek och Maccari som jag hade tidigare. Vad jag tror jag kommer att få se är en avsevärt snabbare locktime. Det både känns och hörs så i alla fall, rapp som en liten huggorm har den blivit och den var snärtig redan med maccari. Svårt att inte älska dessa underbart enkla små pojkbössor!
Furby skrev:Nån som testat jsb express i hw 30?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst