Trassel med en Tracker Helstock 5,5 mm..

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Trassel med en Tracker Helstock 5,5 mm..

Inläggav Hipshot 30 nov 2008, 12:33

Kompisen hittade en lite udda bössa, skulle visst inte finnas så många i landet som han köpte. Webly Tracker helstock i kal 5.5 mm..

Hur som, han får inte bössan att skjuta. Han var glad om han fick 5 skott i en snusdosa på 10 meter!!

Klistrar in en kort text om vad han testat för att finna/avhjälpa felet..

"Får ICKE bössan att skjuta,har provat två olika kikarsikten,fyra olika sorters ammo,två olika fästen,gjort ett flertal felsökningar men inte hittat något förutom att rekylbulten inte bottnade i kolven. Efter inlägg av två brickor så skjuter den lika illa...

Har brotchat om kröningen nu samt lånat ytterligare en kikare som ska testas imorgon."

Någon Tracker expert som har ngn uppfattning om vad det kan vara för tok med bössan? Tror den är ruskigt nära att hivas iväg nu..

Mvh!
Hipshot

Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Trassel med en Tracker Helstock 5,5 mm..

Inläggav Nisse 30 nov 2008, 13:45

Vilka ammo är det han har provat?????
Har han provat med "Wasp"????? brukar vara den som funkar bäst i gamla trackers.....
Bild
Nisse

Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 16 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: Onsala LGK
Luftvapen favorit: FX Gladi8or

Inläggav MrBlarren 30 nov 2008, 15:12

Och förövrigt så är väl Trackers inte kännt för att ha någon bra precision utan ganska kass faktsiskt
FX Cyclone .22
FX Typhoon .177
FX Whisper .22
Bam B51 .22
QB 78 .177
QB 79 .22
QB 36 .22,.177
QB B3
Hatsan Striker X .25
Crosman 2240 .22
MrBlarren

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 11 gånger i 10 inlägg

Inläggav ogster 30 nov 2008, 15:15

Nu har jag ju aldrig sett en tracker med helstock men bsa:s modeller brukar väl ha problem med pipbandet så om det finns ett sådan`t kan det ju va läge att kolla om det sitter i spänn!

Trackerns värsta fiende är väll dom berömda TITAN fjädrarna folk envisas med att montera i bössorna vilket gör dom väldigt svårskjutna så om det sitter en sån i är det bara att byta.

Angående ammo så är det Eley-wasp 5,6 som gäller till dessa bössor!

Ska han avyttra bössan så är jag intresserad ;)
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav stefan_bmk 01 dec 2008, 16:06

Hej !

Jag kan en del om Tracker, har dock lite svårt att förstå om det är precison eller trycket det är fel på(vet ej om det är jag som läser dåligt)

min erfarenhet när en tracker har problem brukar bero på de vanligaste problemen med fjädervapen överlag dvs gammal/fel/dålig/skada etc på packningar,fjäder, pipan, laddbult osv.
Annars så är Trackern en helt ok gammal bössa, om man inte har en 10j gimpad fjäder eller försökt att tok-trimma den med för kraftiga fjädrar.

En bra början brukar vara att kolla utgångshastiheten eller anslagsenergin dvs trycket.
stefan_bmk

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |