Vad kan vi göra för att stötta Jaktstig Luftgevär ("HFT")

här snackar vi om Resultat och hur olika tävlingar och träffar varit.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Vad kan vi göra för att stötta Jaktstig Luftgevär ("HFT"

Inläggav grym 13 apr 2014, 10:49

har man dom i 20-40 cm linor så dansar dom i en 10-30 sekunder efteråt, så då lär det inte vara problem att se en träff för övriga som är med, det behövs inte att man råkar kolla i rätt sekund, utan man kan lätt kolla ett par sekunder efter skottet
för övrigt anser jag att svsf dödar intresset för sportskytte
Användarvisningsbild
grym

Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 23 gånger i 18 inlägg

Inläggav losdrivare 13 apr 2014, 11:20

börne skrev:
grym skrev:jag annvänder mina små medaljonger till träning, skulle funka på tävling med

Problemet med spinners & liknande är ju att dom direkt återgår till att hänga rakt ner, ingen indikation på träff ifall alla utom skytten "missat" det.

Nu utgår jag från att vi är ärliga människor som pysslar med detta men det kan lätt leda till en diskussion.

Tycker inte att det är något problem med spinners, det hörs och syns tydligt även på 50 meter. Men gruppen får ju ta sitt ansvar och vara med och bevaka och föra protokoll så klart.

I övrigt så undrar även jag vad som är det som är så väsenskilt mellan nya och gamla FT? Jag kan hålla med om att det här med tävlingslicenser och gevärsskyttekort inte direkt underlättade, men det finns ändå debutantklasser för de som vill prova på och själva tävlingsformerna är väl i princip likadana?

Den brutala sanningen är tyvärr att det finns för få intresserade och ännu färre drivna för att alla ska kunna få exakt som de vill. Det är att anpassa sig till det som finns, själv organisera en alternativ tävling eller sura hemma som är de alternativ som står till buds. Det tredje alternativet förlorar alla på och det är var och ens eget val och ansvar att välja. Att skylla på att någon annan har förstört sporten börjar kännas rätt gammalt nu, och ärligt talat - hur stor skillnad är det egentligen?

Det är dags att släppa det här gamla grollet och gå vidare. Hur länge kan man sura egentligen?
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Följande användare vill tacka losdrivare för detta inlägg
Johanna (13 apr 2014, 11:43), Ulf (13 apr 2014, 12:11), gubbe (13 apr 2014, 12:12), hansmn (13 apr 2014, 12:43), Tomaz (13 apr 2014, 17:53), Nitro (17 apr 2014, 20:46), dano_swe (07 jun 2014, 21:58)

Inläggav börne 13 apr 2014, 11:40

losdrivare skrev:Att skylla på att någon annan har förstört sporten börjar kännas rätt gammalt nu, och ärligt talat - hur stor skillnad är det egentligen?

Det är dags att släppa det här gamla grollet och gå vidare. Hur länge kan man sura egentligen?

:thumbupp:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2929 gång
Tackad: 6298 gånger i 2489 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav martinw 13 apr 2014, 11:45

gubbe skrev:Kan någon vara snäll och beskriva vad som skiljer FT och HTF. FT reglerna kan jag väl någorlunda men vad är det som gör HTF så enkelt och folkligt?

Jag kan för mitt liv inte förstå vad en del upplever så svårt och skrämmande med "nya" FT. Elitsatsning skrivs det ofta om, är det dom få som går i 16J klassen som räknas till denna skara? Dom övriga klasserna är ju precis som dom alltid varit både vad det gäller vapenutrustning och folk.

Det vore riktigt skoj om någon fixade mer tävlingar runt om i landet, gärna HFT eftersom jag tror att i slutändan så gynnar dom varandra, HFT och FT alltså. :)

Det är ju någon slags dröm om att det är enkla och billiga grejer som alla har hemma som är hft.
Glöm det.
I england kostar en toppanpassad rigg lika mycket i ft som i hft.
Oavsett upplägg kommer någon som vill vinna köpa något som ger honom fördel, gäller all sport.
Om det är enkelt och billigt man vill åt så funkar det i slutändan bara med entypsklass, typ fwb300 med standardstock och ett max x10 sikte.

För dom som bara vill göra detta lite på skoj blir det i slutändan alltid för mycket jobb med arrangerandet, det är dom som gillar att tävla som orkar arrangera. Ska arrangerandet funka på sverigebasis måste även en större organisation finnas, någon som är mer framåt än jägarförbundet.

På väg mot nuvarande internationalisering diskuterades att göra enklare regler för en nationell klass i 10j, typ jaktstig med mycket begränsningar runt vapen och sikte. Ssf ville inte ta i det, dom vill förstås helst ha tävlingsformer som finns i resten av världen.

Ogster: Japp, man får stå ut med kritik när det inte finns inskjutningsmöjlighet.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw

Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Inläggav martinw 13 apr 2014, 11:49

börne skrev:
losdrivare skrev:Att skylla på att någon annan har förstört sporten börjar kännas rätt gammalt nu, och ärligt talat - hur stor skillnad är det egentligen?

:thumbupp:

Förutom sittkudde kör jag med samma prylar som under "hunting target" dagarna. :cheeRs:
(sen måste någon gjort något rätt när det nu är dubbelt så många tävlingar i år som innan? )
martinw

Inläggav Deichenpoff 13 apr 2014, 12:00

kan man enkelt läsa sig till skillnaderna mellan alla förkortningar eller grenar om ni så vill, jag är intresserad nybörjare som ftf(ny gren?) har mer vilja än tid.
helt säker på att jag inte har tid!
Användarvisningsbild
Deichenpoff

Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 24 gånger i 24 inlägg
Skytteklubb: msg

Inläggav Superbee 13 apr 2014, 12:49

Tar man bort skyttekortet för 10J har man nog gjort ett stort steg i rätt riktning :)
Användarvisningsbild
Superbee

Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Inläggav grym 13 apr 2014, 12:49

jag skiter i stort sett o det är dom med bäst utrustning som vinner helatiden, det som jag ser vore bra är om det går att få mera aktiva skyttar

som jag sa innan så går det att göra så att en standardbössa inte ligger så långt efter

jag kommer kanske ångra mig men jag säger såhär
om det finns mer än 5 st till som vill ta en provomgång rent praktiskt för en enkel tävling nästa helg, påskhelgen, säg på fredagen, en mil utanför värnamo på mina jaktmarker så kan vi se hur svårt det hela egenteligen är
jag kommer ändå ut och skjuta så det bör inte vara så svårt att få det gjort

någon som antar utmaningen ?
Användarvisningsbild
grym

Följande användare vill tacka grym för detta inlägg
Frank69 (15 apr 2014, 16:21)

Inläggav päran 13 apr 2014, 12:52

Jag hoppas att det finns fler eldsjälar som vill -det är där problemet ligger i alla föreningar sen kvittar det om det är
Pingis , mcklubb eller hft .. hoppas att sbee har viljan .
päran

Tack utdelade: 206 gång
Tackad: 146 gånger i 102 inlägg
Skytteklubb: OSG.,åsjk
Luftvapen favorit: Fx royal

Inläggav päran 13 apr 2014, 12:56

Tyvärr har jag jour nästa helg annars hade jag gärna åkt en sväng o pangat :)
päran

Inläggav Silwer 13 apr 2014, 14:52

Jo, presis nån måste börja, annars blir det inget.

Vi får väl se vad som händer, och jag tror inte det är groll om det här med olika kort och avgifter mm utan att det helt enkelt blir för jäkla mycket för många och inte lockar ett dugg längre när de hört allt.

Så skillnaden så sätt är enorm mot tidigare, det går inte att påstå annat.

Men inte vet jag folk i allmänhet är kanske mer djupt tävlingsinriktade och krävande än man inbillar sig fast man aldrig hör det här nästan.

Nä lycka till vad ni nu än väljer göra, jag ska inte fortsätta då det inte påverkar mig iaf, då jag ej kan få ut licenser vill jag inte delta i nåt med en massa kort och skit som kräver massor av tid, pengar och krav för att delta i, fritt eller inget för mig.

DVS inget.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Batistuta 13 apr 2014, 15:12

grym skrev:jag skiter i stort sett o det är dom med bäst utrustning som vinner helatiden, det som jag ser vore bra är om det går att få mera aktiva skyttar

som jag sa innan så går det att göra så att en standardbössa inte ligger så långt efter

jag kommer kanske ångra mig men jag säger såhär
om det finns mer än 5 st till som vill ta en provomgång rent praktiskt för en enkel tävling nästa helg, påskhelgen, säg på fredagen, en mil utanför värnamo på mina jaktmarker så kan vi se hur svårt det hela egenteligen är
jag kommer ändå ut och skjuta så det bör inte vara så svårt att få det gjort

någon som antar utmaningen ?

Tycker detta är ett alldeles lysande initiativ :cheeRs:

Det är princip detta vi har på våra månadstävlingar, där slänger vi ut (oftast) 21 fallmål och pangar några timmar. Sedan håller vi reda på resultatet och får en årets FT-skytt på årsmötet som får en liten medalj :)

Tror vi har hela helgen uppbunden med påskaktiviteter men ska kolla, undrar om den är någon annan MSG:are som är sugen?

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Weihrauch HW 55T
Användarvisningsbild
Batistuta

Tack utdelade: 1725 gång
Tackad: 1453 gånger i 660 inlägg
Luftvapen favorit: HW 97

Inläggav grym 14 apr 2014, 12:01

för att få det rätt, sista dagen att skrapa ihop 5 st till är onsdag, jag kollar på torsdag morgon om vi är tillräckligt många hugade
Användarvisningsbild
grym

Inläggav Superbee 14 apr 2014, 13:22

Grymt bra initiativ! Lite för långt att åka för att kunna smita ifrån familjen under påskfirandet för min del tyvärr :(
Användarvisningsbild
Superbee

Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Inläggav Frank69 15 apr 2014, 16:26

grym skrev:om det finns mer än 5 st till som vill ta en provomgång rent praktiskt för en enkel tävling nästa helg, påskhelgen, säg på fredagen, en mil utanför värnamo på mina jaktmarker så kan vi se hur svårt det hela egenteligen är jag kommer ändå ut och skjuta så det bör inte vara så svårt att få det gjort någon som antar utmaningen ?

Har fullt upp med annat i flera månader fram...
annars hade jag självklart tittat upp då det bara är ca 10mil till dig och det vore kul att träffa alla som dyker upp.
Hoppas du fortsätter bjuda in... det är bara en tidsfråga innan det lossnar och skyttar börjar dyka upp från alla håll.
Och det saknas ju lite aktivitet i Värnamo + Jönköping trakten... många har frågat men ingen har tagit steget att starta...
All heder för initiativet :arrow: :smt020
Frank69

Tack utdelade: 900 gång
Tackad: 975 gånger i 541 inlägg

Inläggav grym 17 apr 2014, 06:33

och nu ångrar jag mig, 0 zero nada som stälde upp

det där är väl i stort problemet för alla som inte förstår, det finns inte folk nog för att driva ett ordentligt luftgevärsskytte i sverige

min personliga åsikt är att det måste finnas aktiva föreningar, som skjuter regelbundet, som har en bana och på det sättet drar med sig folk som gör att man har en bredare bas att stå på

ft på nivå där det behövs tävlingslicens, grönt kort och stor arrangörstrupp gör det svårare för att få den breda basen att stå på
Användarvisningsbild
grym

Inläggav päran 17 apr 2014, 09:16

Nu för tiden är många upptagna med allt möjligt .ett råd är sätt ett datum en helg i slutet av maj så ska jag höra runt lite o se om det kan bli ett gäng .har småländska släktingar :-)
päran

Inläggav Batistuta 17 apr 2014, 09:17

grym skrev:och nu ångrar jag mig, 0 zero nada som stälde upp

det där är väl i stort problemet för alla som inte förstår, det finns inte folk nog för att driva ett ordentligt luftgevärsskytte i sverige

min personliga åsikt är att det måste finnas aktiva föreningar, som skjuter regelbundet, som har en bana och på det sättet drar med sig folk som gör att man har en bredare bas att stå på

ft på nivå där det behövs tävlingslicens, grönt kort och stor arrangörstrupp gör det svårare för att få den breda basen att stå på

Tror inte du ska slås ner av detta. Din inbjudan kom ju lite hastigt och mitt i påskstöket. Lite mer förvarning nästa gång ska du se att det dyker upp folk :)

FT-nivån är inget oöverstigligt hinder, det enda som du behöver göra är att gå med i en klubb som håller på med FT. Där kan du träna och tävla (klubbtävlingar) hur mycket som helst utan grönt kort eller tävlingslicens. Tävlingslicens behöver du bara om det är flera klubbar som tävlar, öppen tävling som vi kallar det.

Grönt kortutbildning håller alla aktiva klubbar några gånger om året eller vid behov och den kostar väldigt lite.

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Weihrauch HW 55T
Användarvisningsbild
Batistuta

Tack utdelade: 1725 gång
Tackad: 1453 gånger i 660 inlägg
Luftvapen favorit: HW 97

Inläggav grym 17 apr 2014, 18:45

jag har grönt kort och lite annat med för den delen, , jag kommer dock inte lösa tävlingslicens för detta, kör istället andra tävlingar och kommer inte stödja svsf :twisted:

tanken vara bara att kolla hur fort det faktiskt går att ordna en tävling frång grunden
Användarvisningsbild
grym

Inläggav börne 17 apr 2014, 18:48

Känns som att vissa bara bestämt sig för att FT ska man inte hålla på med... trist att det ska bli så tycker jag. Jag kom in i denna hobby när MSG började få fart på sin FT satsning eller vad man ska kalla det & har inte varit med "förr" men jag kan inte förstå vad man har emot det, det är ju så sjukt skoj.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2929 gång
Tackad: 6298 gånger i 2489 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
janned (17 apr 2014, 20:29)

Inläggav Beangan 17 apr 2014, 18:55

Inte FT som är problemet, all byråkrati som blivit runt det.
Beangan

Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Följande användare vill tacka Beangan för detta inlägg
Superbee (17 apr 2014, 21:25)

Inläggav martinw 17 apr 2014, 20:21

Börjar oxå tycka att det finns ett gäng som ska tycka tvärt om oavsett vad folk gör, tråkigt.
Ett grönt kort kostar som en hamburgare på mcDonalds, alla som försöker kommer kunna få ett.
Tävlingslicens kostar 300kr, känns som en ohyggligt liten kostnad jämfört med allt annat på vår jord, dessutom är det inte pengar som bara försvinner. Man kan ju se att det kommer pengar tillbaks till vår sport, något som man förhoppningsvis kan göra något med i sektionen.
All tävlingsverksamhet bygger på klubbverksamhet, har du ingen klubb där du bor är det numera enkelt att starta en.
(Gillar man inte skyttet som det ser ut med ft-regler är en annan sak, då finns bara alternativet att starta något annat. Mycket jobb)
martinw

Följande användare vill tacka martinw för detta inlägg
börne (17 apr 2014, 20:25)

Inläggav Johanna 17 apr 2014, 20:29

Hmmmmm!

Jag vet inte....tycker det diskuteras och tjatas mycket!

Stötta helt enkelt de som engagerar sig i att ordna tävlingar!
Det må så vara om det är FT, HFT, Jaktstig, BR eller Mulleskolans tävling med slangbellor!
Gnäll inte över detaljer utan åk dit, testa, tjata, surra å ha kul!

Men, det är ju bara vad jag tycker då.............

Johanna
"Jag kände att jag inte haft så bra skjut på flera år!"
Magdalena Forsberg
Användarvisningsbild
Johanna

Tack utdelade: 1513 gång
Tackad: 2374 gånger i 420 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Diana 75

Följande användare vill tacka Johanna för detta inlägg
Don Tomaso (17 apr 2014, 20:32), martinw (17 apr 2014, 20:42), janned (17 apr 2014, 20:46), börne (17 apr 2014, 20:46), Nitro (17 apr 2014, 20:53), Pellegrini (17 apr 2014, 21:00), Ulf (18 apr 2014, 08:01), losdrivare (18 apr 2014, 10:11)

Inläggav gubbe 17 apr 2014, 20:30

Johanna skrev:Stötta helt enkelt de som engagerar sig i att ordna tävlingar!

Bra sagt. :Thumbupp:
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Följande användare vill tacka gubbe för detta inlägg
Johanna (17 apr 2014, 20:35)

Inläggav janned 17 apr 2014, 20:34

gubbe skrev:
Johanna skrev:Stötta helt enkelt de som engagerar sig i att ordna tävlingar!

Bra sagt. :Thumbupp:

Mycket bra sagt, för anordna en tävling är ingen "dans på rosor",om de ska bli lite vettigt av det!!
Bild
Användarvisningsbild
janned

Tack utdelade: 1060 gång
Tackad: 687 gånger i 234 inlägg
Skytteklubb: Mörrums SkytteGille
Luftvapen favorit: Anschutz 9015 FT

Följande användare vill tacka janned för detta inlägg
Johanna (17 apr 2014, 20:35), börne (18 apr 2014, 07:52)

FöregåendeNästa

Återgå till Skytte Tävlingar och träffar Etc.

| | |likartade trådar| | |