Fix för förbättra din Discovery

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Fix för förbättra din Discovery

Inläggav Disco 13 dec 2008, 22:15

Fix för att förbättra Discovery .22, som jag med framgång har tillämpat.

Åtgärd:
Tvätta hammaren samt hammarloppet samt polera om det behövs.
Kommentar:
Min var kletig (oljesmet) vilket gav ojämna skott.

Åtgärd:
Kontrollera kröningen.
Kommentar:
En del ex har behövt omkröning, dock inte min.

Åtgärd:
Polera försiktigt samtliga kontaktytor i trycket .
Kommentar:
På min Disco var dom väldigt råa, jag använde först 800 våtslippapper och därefter polerpasta.

Åtgärd:
Ersätt tryckesfjädern (spiralfjädern) med en mjukare.
Kommentar:
Jag knyckte en från en kulspetspenna som anpassades i längd.

Åtgärd:
Montera m³ skruv i de två förberedda hålen i tryckhuset, samt justera för avtryckarens dögång samt viktigast att ”upphaket” inte går emot hammaren och okontrollerat bromsar denna efter avfyrning.
Kommentar:
Borra ur förberedda hålämne med ca 2,2mm borr samt gänga med m3 tapp, jag passade även på att shimsa upphaket (sears) då det kunde kantra betänkligt.

Åtgärd:
Knipsa av mellan ett och två fjädervarv på hammarfjädern (USA fjäder).
Kommentar:
Min Disco gav med okortad originalfjäder våldsam utgångshastighet men usel jämnhet mellan skotten, presterar nu 210m/s med FX(p) .22 och fungerar utmärkt ut till 50m. C-c vid bänkskytte < 22mm, andra fördelar är att den nu är nästan ljudlös samt att man har ca 60 plinkingskott alternativt knappt 40 riktigt bra skott.
Har även provat med något mjukare hammarfjäder men vid samma V0= 210m/s har konsistensen mellan skott varit sämre.

Åtgärd:
Justera pipband/ pipläge.
Kommentar:
På min Disco var jag nära justermånen på kikaren (Tasco 4-16), efter att ha demonterat samt återmonterat pipan samt flyttat fram pipbandet var kikaren nästan i optiskt centrum. Vid demontage av pipan såg man att packningen mellan pipa och bresch var dåligt centrerad, när du ändå har pipan avmonterad från breschen passa på att skapa lämpliga vinklar på dysan, så att luften passerar rappt.

Efter dessa justeringar har jag en i mitt tycke helt fantastisk tryckluftbössa, prisvärd, vacker, lätt, robust, lättpumpad < en minut att fylla, lättskruvad samt sist men viktigast den träffar där man siktar gång på gång.
Skrivet av en brytpipefjäderfantast. Lycka till med dina Disco modifieringar!
Disco

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: HW 30.22

Re: Fix för förbättra din Discovery

Inläggav marhol 09 jan 2009, 20:26

Kul tråd! Den har jag helt missat...
Det fanns ju mycket nyttigt att läsa här! Själv har jag funderat på att göra nya pipband så att jag får en friflytande pipa men jag vet inte om pipan är för lång, smal och ostabil för sådana tilltag... Vi får se!
Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Inläggav Disco 09 jan 2009, 22:40

Angående mina olösta pipbands problem.

Pipan är lång och smal så det behövs pipband för att inte riskera träffläggesförändringar, på min använder jag original pipband monterat nära stocken, samt ytterligare ett monterat nära pipmynningen det främre har ej åtdragna stoppskruvar.

Optimalt enligt min mening hade varit ett främre pipband med invändiga O-ringar, med denna lösning hade man erhållet en pipa som tål mindre stötar utan att nämvärt ändra träffläge samt gett pipan möjlighet att röra sig i längsled (axielt), det verkar ju tokigt att fixera pipan mot en lufttub som troligen inte har samma längdutvidgning som pipan. Pumpar jag bössan tok snabbt till 150bar (värmer lufttuben) och pangar omgående så märks träffläges förändringen om jag spänt skruvarna till främre pipbandet.

Om du har planer på att tillverka pipband som fixerar i sidled men ej låser pipan i längled är jag intresserad att köpa ett av dig, då jag inte har tillgång till verkstadsutrustning.

Möjliga lösningar kan vara ett block i delrin (nylon) som klämmer om lufttuben samt glider med passning mot pipan. Det bode väl finnas svart delrin, det kan ju bli mindre estetiskt tilltalande med vit.

Alternativt kan man köpa eller tillverka pipband liknande original men med invändiga O-ringar, dom pratar om sådana på dom amerikanska forumen. Men jag har ingen aning om hur dom får till invändiga O-ring spår i pipbanden, detr känns inte tilltalande att bara knöla in O-ringar i ett glappt pipband.

Hälsar en nybliven Disco fantast
Disco

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: HW 30.22

Inläggav marhol 09 jan 2009, 23:48

Ja det kommer nog bli att jag tillverkar pipband till min disco men det kommer troligtvis ta ett tag tills jag kommer dit...
Att få till o-ringsspår i pipbanden är inte så svårt om man bara har rätt utrustning för det. Tex en svarv eller en cnc fräs. Ditt förslag om delrinblock var ju inte så dum faktiskt! Hade du tänkt att pipan ska glida lätt men nästan utan glapp då eller? Typ 0,2 mm storleksskilnad på pipa och hål.
Jag har märkt att träffbilden vandrar när man skjuter på tavlor. Alltså, man får täta gruperingar men ibland till höger om centrum och ibland under centrum t.ex. Detta misstänker jag att det beror på att pipbandet är justerat så att det trycker ner mitten på pipan å det medför att främre delen på pipan trycks mot lufttuben. Pipan är alltså som en banan (överdrivet) och är desutom inte pipbandet centrerat så det drar pipan åt ena eller andra hållet så tror iaf jag att det kan ha viss betydelse...
Jag köpte bössan för att den är billig och jag visste att det inte var en top of the line bössa men jag ville ha en som jag kunde grejja med så därför klagar jag inte. Jag ser det som en utmaning att få den riktigt bra för det ska gå det är jag övertygad om :-P

Nåväl.

Pipband kan jag väll fixa till dej när jag ändå är igång å ska göra till mej själv men det är inte prio 1 just nu, Du får gärna skicka ett pm med en bild och en liten förklaring hur du har tänkt dej så får vi se vad vi kan få till.
Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom