Framtiden i Sverige med 45J i field target..?

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Framtiden i Sverige med 45J i field target..?

Inläggav ogster 31 jul 2014, 05:44

martinw skrev:
ogster skrev:När man tillät en 16J klass i gamla reglerna deltog bara ett fåtal skyttar och därför valde man att helt enkelt att ge upp gamla reglementet samt vände ryggen åt ett stort antal skyttar som nu övergett FT.

Jämför gärna deltagar antal med årets tävlingar mot andra år så ser ni vilken hit detta är ;)

Vet inte riktigt hur du menar?
Att det blir färre skyttar på någon tävling är kanske inte så konstigt nu när vi har dubbelt så många tävlingar att välja på, typ fler än man hinner åka på?
Sammantaget kommer första året hos ssf betyda otroligt många fler skott skjutna 2014 än tidigare år.
Sen kan jag tycka att det är tråkigt att en handfull individer inte vill köra vidare pga nya regler och lite annat som hänt i kulisserna, tråkigt både för att det var trevligt folk och för att det blir färre starter.

Allt blir ju mindre, dvs det går åt fel håll.
Om vi tar Laxå som exempel så verkar dom aktiva nu bestå av ca 4st på söndagsträningarna, förra året kom det ju folk från Värmland, västra Götaland mm till klubbens träningar och det var många skyttar.

Allt bara för att dom drivande i sportskytteförbundet inte tillåter att vi kör båda reglementena sida vid sida på tävlingarna.

Jag ser det som väldigt tråkigt då man förlorat många trevliga skyttekamrater och riktiga entusiaster.

Sen kan ju ett tips va att ni bör sluta kladda med regler och grenar, finns väl inte en normal människa som vågar satsa på eran sport när helt plötsligt grenar ska tas bort bara för att några känner för det..
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Följande användare vill tacka ogster för detta inlägg
Niklas 67 (31 jul 2014, 07:13), ocy (17 sep 2014, 23:34)

Inläggav Tomaz 31 jul 2014, 07:14

Marksman skrev:
Tomaz skrev:45J är ju som de flesta vet en gammal klass som vi dras med i Sverige och har anor tillbaka till när de första Svenska pcp bössorna i .22 gjorde entré på marknaden...

Men...nu är det 2014...Field target i Sverige har ändrat form till ett gemensamt reglemente som även resten av världen använder.

MEN...45J....det tillför inte FT sporten någonting egentligen...den ligger kvar som gammal hävd och för att ge en anledning till att få ut licenser på kraftigare bössor...

Alltså Tomaz det ena har inget som helst med det andra att göra, FT internationella klasser är 16J och inget annat
är det någon i denna skrivande skara som vet det är det du

Jag vet inte vad du har i kikaren men nu blandar du korten som fan spelar

Jag har läst ditt inlägg flera gånger nu, men förstår ärligt inte vad du menar eller vad du vill ha sagt. ..

Det du citerar mig om stämmer i alla fall, att det är så man började med fullfartsbössor i field target i sverige och varför många gärna vill bevara 45J klassen fortfarande...

För som du själv skriver, internationell FT är 16J....

Men sverige liksom: jaaa, vi kör 45J så att vi mosar till målen ordentligt och slipper tänka så mycket på avståndsbedömning och vind och ger oss möjlighet att plocka ut licenser på bössor som inte passar så bra till FT men,...är jäkligt mycket häftigare än en klen 16 joulare.. :wink:
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav TheFoes 31 jul 2014, 07:57

Nu satte du dig själv ännu lägre Tomaz. . Vill du ta bort 45j så ska 10j bort också, 10j är ingen internationell klass. Men vill du tävla mot fler än 3 stycken på varje tävling så ska det finns många olika grenar att prova på. På de visset lockar man in fler och fler människor in till ft och några av dem kanske vill satsa hardcore i framtiden. Som läget är nu, finns det nog inga möjligheter att börja välja vad som ska stanna och vad som ska bort. Denna sportskyttegren försvinner relativt fort ifall man börjar tänka i dem här banorna som vissa av er gör.
Hw 97k .20 Vortek SHO
Användarvisningsbild
TheFoes

Tack utdelade: 326 gång
Tackad: 173 gånger i 116 inlägg

Inläggav dano_swe 31 jul 2014, 08:05

Förstår Tomaz poäng och hade det bara funnits fler utövare så hade jag hållit med. Men gå in och titta på resultatlistorna för 2014 så ser ni att det är skrämmande få deltagare. Att då ta bort en klass, och därmed minska antalet deltagare, känns helt galet i det här läget.
Användarvisningsbild
dano_swe

Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Inläggav Tomaz 31 jul 2014, 08:32

TheFoes skrev:Nu satte du dig själv ännu lägre Tomaz. . Vill du ta bort 45j så ska 10j bort också, 10j är ingen internationell klass. Men vill du tävla mot fler än 3 stycken på varje tävling så ska det finns många olika grenar att prova på. På de visset lockar man in fler och fler människor in till ft och några av dem kanske vill satsa hardcore i framtiden. Som läget är nu, finns det nog inga möjligheter att börja välja vad som ska stanna och vad som ska bort. Denna sportskyttegren försvinner relativt fort ifall man börjar tänka i dem här banorna som vissa av er gör.

Helt otroligt vad det kan missuppfattas...
Läs igenom alla mina inlägg i denna tråd en gång till, så förstår du att jag vill ha kvar 10J och 16J.
Det är 45J som inte hör hemma i FT.....
10J är en viktig klass eftersom vi har de licensregler vi har i sverige, det är liksom där de flesta börjar...10J är svåraste klassen av alla, förstör inga mål och har i allra högsta grad att göra med vad FT handlar om..!
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav TheFoes 31 jul 2014, 08:37

Tomaz skrev:
TheFoes skrev:Nu satte du dig själv ännu lägre Tomaz. . Vill du ta bort 45j så ska 10j bort också, 10j är ingen internationell klass. Men vill du tävla mot fler än 3 stycken på varje tävling så ska det finns många olika grenar att prova på. På de visset lockar man in fler och fler människor in till ft och några av dem kanske vill satsa hardcore i framtiden. Som läget är nu, finns det nog inga möjligheter att börja välja vad som ska stanna och vad som ska bort. Denna sportskyttegren försvinner relativt fort ifall man börjar tänka i dem här banorna som vissa av er gör.

Läs igenom alla mina inlägg i denna tråd en gång till, så förstår du att jag vill ha kvar 10J och 16J.
10J är en viktig klass eftersom vi har de licensregler vi har i sverige, det är liksom där de flesta börjar...10J är svåraste klassen av alla, förstör inga mål och har i allra högsta grad att göra med vad FT handlar om..!

är 10 j en internationell klass ?
Hw 97k .20 Vortek SHO
Användarvisningsbild
TheFoes

Inläggav Görgen 31 jul 2014, 08:38

Tomaz skriver att folk vill ha 45 J gränsen för att få ut licens på kraftigare vapen än 16 j.

Mig veterligen så finns det inga effektgränser på en luftvapenlicens.

Jag kan ha fel men jag har då aldrig träffat på någon eller hört talas om någon som har en sådan begränsning på sin luftvapenlicens. :|
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen

Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 151 gånger i 86 inlägg
Skytteklubb: Vittsjö SKF. Hästveda PSK.
Luftvapen favorit: FX Cyclone, ginb tactical 2.

Inläggav börne 31 jul 2014, 08:45

Görgen skrev:Mig veterligen så finns det inga effektgränser på en luftvapenlicens.

"möjlighet att plocka ut licenser på bössor som inte passar så bra till FT"

Det är ju inte samma sak... oftast är det ju bössor som är anpassade för just 16J som används i denna klass & om man väljer att delta i denna klass är det en sådan bössa man antagligen söker licens på.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2929 gång
Tackad: 6300 gånger i 2491 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav dano_swe 31 jul 2014, 08:49

Allt över 10 J kräver licens. Må det så vara 10,5 eller 300 joule. Men det vet ju alla här förstås.
Användarvisningsbild
dano_swe

Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Inläggav Nitro 31 jul 2014, 08:53

Görgen skrev:Tomaz skriver att folk vill ha 45 J gränsen för att få ut licens på kraftigare vapen än 16 j.

Jag kan ha fel men jag har då aldrig träffat på någon eller hört talas om någon som har en sådan begränsning på sin luftvapenlicens. :|

Givetvis så finns det ingen gräns om du söker licens på en bössa som ger 11J eller 150J om det är den typ av skytte du behöver ha licens för och håller på med.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro

Tack utdelade: 2261 gång
Tackad: 1467 gånger i 887 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Inläggav Görgen 31 jul 2014, 09:19

Nitro skrev:
Görgen skrev:Tomaz skriver att folk vill ha 45 J gränsen för att få ut licens på kraftigare vapen än 16 j.

Givetvis så finns det ingen gräns om du söker licens på en bössa som ger 11J eller 150J om det är den typ av skytte du behöver ha licens för och håller på med.

Därmed faller ju också Tomaz argument i den frågan mot 45 J i nationellt FT.
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen

Inläggav Tomaz 31 jul 2014, 09:40

dano_swe skrev:Förstår Tomaz poäng och hade det bara funnits fler utövare så hade jag hållit med. Men gå in och titta på resultatlistorna för 2014 så ser ni att det är skrämmande få deltagare. Att då ta bort en klass, och därmed minska antalet deltagare, känns helt galet i det här läget.

Självklart kommer det att bli mindre starter på tävlingarna utan 45J, jag kommer ju heller inte att skjuta där, så det gäller liksom alla som har fullfartsbössor...
Men fokus måste ligga på field target som sport och bygga upp denna skyttesport från grunden till vad allt med FT handlar om. 45J är galet fel i FT på så många sätt....
Som det är nu med nya FT skyttar som får upp ögonen för sporten, så börjar de med 10J, går med i en förening och skjuter några tävlingar och sen vill man ha sin första licensbössa.....och tror ni att det är en 16J bössa som hägrar....neee, självklart en häftg fullfartsbössa....och där mina vänner har vi tappat ännu en 16J skytt...har man tur så upptäcker dom efter ett tag att 16J kanske inte är så dumt ändå och skaffar sig då en sån bössa..
Men...det är ju en jäkla omväg att gå och gynnar inte svensk fieldtarget som skyttesport alls...
10J behövs som sagt tidigare, men sen måste det naturliga steget vara 16J om man känner att man vill gå vidare till en licensbössa och tävla i FT som övriga världen...

Gillar man inte att skjuta FT med konceptet att använda en bössa med absolut max 16, 3J.....då kanske det inte är skyttesporten field target man ska hålla på med, utan någonting annat..
Det finns sååååå många andra användningsområden till kraftigare luftbössor om man vill tex bänkskytte, långhållsskytte, siluettskytte, jaktstig mm mm....och gillar man att bara träffas och skjuta och plinka på diverse olika sätt, så är det liksom bara att köra på...alla former av skytte är roligt..!
Så om just skyttesporten Field Target skulle utvecklas till något man inte gillar, så står liksom inte allt och faller med det..
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav TheFoes 31 jul 2014, 09:51

TheFoes skrev:
Tomaz skrev:

är 10 j en internationell klass ? en av dina första argument var att 45j inte används utomlands, används 10 j internationellt ?
Hw 97k .20 Vortek SHO
Användarvisningsbild
TheFoes

Inläggav Tomaz 31 jul 2014, 09:57

Görgen skrev:
Nitro skrev:

Därmed faller ju också Tomaz argument i den frågan mot 45 J i nationellt FT.

Vapnet som man söker licens på ska vara ändamålsenligt till den skytteform man tävlar i.
Men det finns ju självklart inget på själva licensen som begränsar ägaren till en viss anslagsenergi.
Men argumentet om att vara rädd om 45J klassen för licensernas skull är inte mitt argument, utan har lyfts flera gånger under åren när FT har diskuterats..
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav Tomaz 31 jul 2014, 10:26

TheFoes skrev:
TheFoes skrev:
Tomaz skrev:

är 10 j en internationell klass ? en av dina första argument var att 45j inte används utomlands, används 10 j internationellt ?
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav TheFoes 31 jul 2014, 10:28

frågan var OM 10 j är internationell gren. Du vägrar svara på det.
Hw 97k .20 Vortek SHO
Användarvisningsbild
TheFoes

Inläggav Tomaz 31 jul 2014, 10:32

Oj vet tyvärr inte hur jag ska förklara det tydligare för dig vad hela tråden handlar om och varför inte 45J passar bra till FT..
Och vet heller inte hur jag ska förklara för dig varför jag tycker 10J är en så viktig klass att ha kvar..
Att 10J inte är en internationell klass vet du säker själv, annars är ett bra tips att googla runt lite och lära sig mer om FT, det är mycket trevlig och rolig skytteform.
Eller så kanske någon annan kan förklara för dig, för jag vet på riktigt inte hur, sorry... :|
Användarvisningsbild
Tomaz

Följande användare vill tacka Tomaz för detta inlägg
börne (31 jul 2014, 15:16)

Inläggav TheFoes 31 jul 2014, 10:35

Tomaz skrev:Oj vet tyvärr inte hur jag ska förklara det tydligare för dig vad hela tråden handlar om och varför inte 45J passar bra till FT..
Och vet heller inte hur jag ska förklara för dig varför jag tycker 10J är en så viktig klass att ha kvar..
Att 10J inte är en internationell klass vet du säker själv, annars är ett bra tips att googla runt lite och lära sig mer om FT, det är mycket trevlig och rolig skytteform.
Eller så kanske någon annan kan förklara för dig, för jag vet på riktigt inte hur, sorry... :|

Nej du har förklarat det väldigt bra. Talat emot dig själv också. Du går från 45j och du vill få med så många som helst med dig genom att säga ja det förstör målen och att 45j inte används internationellt. vi får se vad du hittar på när du är trött på 16j.
Senast redigerad av TheFoes 31 jul 2014, 11:10, redigerad totalt 1 gång.
Hw 97k .20 Vortek SHO
Användarvisningsbild
TheFoes

Inläggav Beangan 31 jul 2014, 11:07

Bild
Beangan

Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Inläggav Intrepid 31 jul 2014, 11:30

Hejsan skyttekamrater ,,Har själv bara hållit på med skytte i två år och tycker det är tok skoj med FT skytte ,,,Det som ja inte förstår är hur vi skall få sporten större och med fler utövare

Har varit aktiv inom motorsport och där har dom styrande Svenska bilsportförbundet
Alltid prioriterat att få fler medlemmar ,,,Gokart är en instegs sport för många nybörjare och åldrar ,, Där är det två reglemente Nationellt och Internationellt
Skillnaderna har ibland varit stora men det med hänsyn ekonomi och få så många att hålla igång
Så det enklaste måste väl vara att vi har ett Nationellt regelverk (Sverige)
Så att vi gör det enkel för alla ,,
Vill nu en klubb arrangera en Internationell tävling ,, Ja då är det dom reglerna
Samtidigt tror jag att Tomaz har en vidare syn på FT särskilt efter resan han gjorde nyss
Och pushar för 16j ,, Och ja visst är det mer utmaning med en 16 j vs 45j
Men det skulle väl gå att 16j med 45 j och sedan separata placerings listor ,,eller ???
Den dagen vi har starlistor som ett wasalopp ,,,,,då kanske vi kan fundera på ta bort nån klass
,,, Ha en skön sommar allihopa
Intrepid

Tack utdelade: 18 gång
Tackad: 8 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Plvk
Luftvapen favorit: Dom korta

Inläggav Görgen 31 jul 2014, 12:05

Att försöka styra in FT skyttar i just 16 J internationellt FT tror jag är fel väg att gå.
Dom som är intresserade av just det väljer ju det i vilket fall som helst ändå.

Kontentan/risken av det kan ju också bli att skyttar som nu föredrar den Svenska FT 45 joul variationen blir så irriterade på att känna sig styrda av just 16 J att dom vänder ryggen helt åt Svenskt FT istället för att eventuellt prova på det nya 16 Joul internationellt FT.

Det finns många fall där försök med att styra/tvinga in en grupp/folk har gett motsatt effekt av det man ville/var ute efter.
Bild
Användarvisningsbild
Görgen

Följande användare vill tacka Görgen för detta inlägg
TheFoes (31 jul 2014, 12:09), IcemanCharlie (31 jul 2014, 13:19), losdrivare (31 jul 2014, 17:07), Pellegrini (02 aug 2014, 09:34), ocy (17 sep 2014, 23:43)

Inläggav muscle man 31 jul 2014, 12:32

Kan man inte anordna speciella tävlingar med internationella regler 10j och 16j..där man kör mer hardcore banor, typ som ett internationelt SM..ungerfä som med hockey allsvenskan för våra vanliga träffa/tävlingar som vanligt. Och elitserien där man kör tuffa banor med internationella regler..då kan ju dom som vill köra 100 procent ft med allt det innebär tävla på samma vilkor..på det sättet borde vi ju kunna träffas som vanligt utan sura miner på grund av uteslutande av klasser?...
muscle man

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Tomaz 31 jul 2014, 13:22

Jag tror en del behöver tänka efter varför de tycker 45J klassen ska vara kvar i field target och till vilken nytta de anser att klassen gör för sportens utveckling.
Vänder mig nu främst till de aktiva som regelbundet tävlar i sporten idag och vet vad det handlar om i problematiken med 45J klassen.
Visst kommer en del att falla bort i ren ilska av att inte kunna använda sina gamla fullfartsbössor, men saknar man förmågan att anpassa sig av ren principsak och vrånghet, så har man missat vad FT handlar om och kanske inte är så intresserad av FT ändå. Så var det ju även när vi anpassade reglerna senast och gick med i skyttesportförbundet, några blev bittra och vill inte befatta sig med FT längre...
Men...faktum är att vi nu har fler föreningar och aktiva FT skyttar runt om i landet än någonsin...och nästa naturliga steg enligt mig blir att fimpa 45J...smärtsamt i början. .men ganska snart kommer man märka alla fördelarna det medför att samlas runt 10J och 16J..
En sådan här övergång blir inte lättare med tiden, utan bör komma ganska omgående från nästa tävlingssäsong.
Nya skyttar som kommer in i sporten kommer inte ens att veta något annat än att det är 10J och 16J som gäller i field target, så då blir det inte ens någon övergång utan de kommer med på rätt spår i matchen från början...Det kallar jag utveckling..! :)
Användarvisningsbild
Tomaz

FöregåendeNästa

Återgå till Field Target

| | |likartade trådar| | |