Anonymous

Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Tomaz skrev:För att bena ut vad problemet kan vara så behöver jag lite mer info.
Men om jag utgår ifrån att det är en Typhoon det handlar om (som jag ser att du skrivit om i andra trådar), så undrar jag om du använder pipstabilisator? Om så är fallet så är det bra att veta att det inte behövs mycket snedvridning på den vid monteringen, för att pipan inte ska komma i rätt linje. Då kan man bara skjuta in bössan på ett avstånd och få det att stämma i sidled, där man skruvar in siktet så att den skär pipans sneda linje.
Om det som i ditt fall går mitt i på 30m och sedan drar längre och längre åt höger med växande skjutavstånd, så borde skotten dra mer och mer åt vänster ju mindre skjutavståndet blir från 30m.
Men blir inte kikarmonteringen i rätt linje med pipan och blocket så blir det också samma fenomen som ovan. Vilken sorts fäste och kikare har du?
Kikarsiktet i sig kan vara en orsak till träfflägesförflyttningarna. Ändrar du förstoringsgrad eller parallaxavstånd mellan 30 och 50m?
På billigare kikarsikten är det inte ovanligt att man får en träfflägesförändring när man ändrar förstoringsgrad eller parallaxjustering.
Vindavdrift är en annan orsak.
Skit bakom spakarna är ännu en orsak.
Och kanske några orsaker till om man bättre vet förutsättningarna vilken utrusting och vilka förhållande det gäller.
Lycka till!
Tomaz skrev:När du skruvade loss tuben för att byta ventilpinne så måste du ju ha lossat på pipstabilisatorn också...?
Om jag vore du, så skulla jag börja med pipstabilisatorn. Den bryter nog lite snett på pipan i förållande till blocket..
Aleks skrev:Tomaz skrev:När du skruvade loss tuben för att byta ventilpinne så måste du ju ha lossat på pipstabilisatorn också...?
Om jag vore du, så skulla jag börja med pipstabilisatorn. Den bryter nog lite snett på pipan i förållande till blocket..
Njae, alltså, den sitter ju bara med en skruv så ja lossar inte själva stabilisatorn utan skruven som håller dom ihop...
bryter snett? hur menar du nu? hur ser jag om den gör det, nåt man kan mäta?
Tomaz skrev:Aleks skrev:Tomaz skrev:När du skruvade loss tuben för att byta ventilpinne så måste du ju ha lossat på pipstabilisatorn också...?
Njae, alltså, den sitter ju bara med en skruv så ja lossar inte själva stabilisatorn utan skruven som håller dom ihop...
bryter snett? hur menar du nu? hur ser jag om den gör det, nåt man kan mäta?
Du ska ju inte dela stabilisatorn i två delar. Kan mycket väl tänka mig att det blir snett vid återmonteringen av tuben i förhållande till pipan då.
Man lossar den lilla 2mm insexsskruven så blir hela stabilisatorn lös. När du sedan skruvar fast den så se till att inte pipan kommer i spänn åt något hålll
Eller ta helt enkelt bort stabilisatorn helt och prova utan, för att se om det beror på stabilisatorn eller inte.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster