köpa luftvapen

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

köpa luftvapen

Inläggav kapten_c 14 jan 2009, 17:06

hej e ny på luft vapen e jägare och tengte att luftvapen e ett utmärkt sätt att bli en bätre skytt för en hyfsad slant för inget skoj med ammo till jaktvapen det blir lite väl dyrt att dra iväg flera 1000 tals skot som kräfs för att bli en god skytt.så nu till frågan vad skall jag sattsa på för bössa.funderar på en fx Typhoon e det ett bra köp.hoppas jag la in detta på rätt ställe,mvh
kapten_c

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: vet ej söker efter det

Re: köpa luftvapen

Inläggav Daniel 14 jan 2009, 17:16

Hej och välkommen till forumet

En typhoon kostar väl kring 5000 + kikarsikte, är det ett pcp du är ute efter skulle det även gå bra med ett fjäder gevär? för 5000 får du ett fint hw97k gevär som jag gillar skarpt. och är lättmekat. har du tänkt söka licens på vapnet du köper? eller ska du köra i 10 joule?
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav scratch 14 jan 2009, 17:18

Jag antar att det beror lite på hur du vill öva ditt skytte. Jag har en elektrisk älgbana som jag dels pangar en del på och då tycker jag att det är roligast med ett PCP gevär med magasin så att man kan öva lite snabbare skott med repetition.
Sedan när jag skjuter på vanlig tavla på 10m så tycker jag att det funkar bäst med ett vanligt fjädergevär. Är du petnoga med att geväret skall ha superprecision så rekomenderar jag dig att köpa en begagnad färdigtunad feinwerkbau300, eller alternativt någon weihrauch modell typ modell 50. Så sök lite på de där gevären här på forumen, det finns massor skrivet om dem :wink:
Användarvisningsbild
scratch

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav öberg 14 jan 2009, 17:26

Tjenare!
Är själv jägare och skjuter mycket luft dels för att det är skitroligt och bra träning.
En Typhoon med cyntetkolv är lite väl lätt om man skall ha bössan som träning i stället för studsaren. Men den finns ju med träkolv oxå!
Är det PCP du är ute efter så tycker jag Cyklonen är ett bra alternativ. Men det tillkommer ju en del prylar med ett PCP. Pump eller Fyllkitt o tub, pumpen lessnar de flesta på för det är ganska så jobbigt och pumpa.
Själv har jag ett FX2000 och är helnöjd med det, dels för att det är så likt en studsare i form och vikt och helskön o skjuta med. Att den är vacker sen gör ju inte saken sämre!
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav kapten_c 14 jan 2009, 17:32

jo vill nog ha ett med maggasin för tängte me köra lite älgbana och då vill men jo kuna repetera blir lite mer som jakt, sen så blir det mycket tavler me.vet ej om jag skall ha lisens eller jag nöjer mig med ett utan går väl att fixa senare om man känner att man behöver ett starkare vapen.sen en annan grej 4.5mm eller 5,5mm vad e att föredra i kaliber.mvh
kapten_c

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: vet ej söker efter det

Inläggav Bsa_Airsporter 14 jan 2009, 17:41

kalibervalet för dig som vill ha vapnet som träning för att bli bättre skytt borde vara 5.5 dvs .22 då får du desutom en bra kaliber att bygga på om du skaffar licens.
valet på vapen för dig, skulle jag starkt rekomendera en Cyclone med valnötsstock. Finns en Webley Spectre 5.5 till salu på sälj-delen för 5000:- det är samma vapen som cyclone men ett annat namn för den engelska marknaden. :wink: börjar du med den så kan jag garantera att du kommer bli nöjd. :)
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter

Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Inläggav scratch 14 jan 2009, 18:44

Jag håller inte med airsporter. skall du öva skytte på 10 m så hade jag föredragit kaliber .177 (4.5), för man får mindre hål och skjuter inte lika snabbt sönder en älg eller tavla. Sedan får man även flackare kulbanor så om man skall tävla med den i 10 joules klassen så är .177 att föredra. Om man vill ha licens på den i framtiden så kan ju däremot .22 vara att föredra då man kan få upp en högra anslagsenergi med den, men då kan man ju glömma att stå och plinka med den hemma (om man bor i ett tätbebyggt område) för det smäller på ganska bra i kulfång om man blåser på med 45 joule. Sedan så tror jag inte att man får skjuta med licensbelagda vapen på icke avsedda banor vilket uppstår om man bor i någon stad. Själv har jag "snart" 2 stycken FX-bössor. En i 10 joule och den är i kaliber.177, sedan en i kaliber .22 som jag skall söka licens på för att kunna tävla i +10 joule.
Användarvisningsbild
scratch

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |