Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
öberg skrev:Skyddsjakt med luftgevär medges av naturvårdsverket.
Luftgevär med en minsta kaliber av 5,5mm (.22) får användas vid skyddsjakt om projektilen har en minsat utgångshastighet av 180 meter per sekund och om den är konstruerad att expandera/deformeras. Detta innebär att även gevär som inte klarar kraven för klass 4 kan användas vid skyddsjakt. Lagrum:NFS 2002:18 19§ 20§
Skyddsjakt = "på annans uppdrag" efter ett begränsat antal arter: Råttor, mullvad, sork, möss, stadsduva, skata, kaja, råka, björktrast, pilfink och gråsparv.
Skyddsjaktslicens ansökes hos Polismyndigheten.
I naturvårdsverkets författning för klass 4 vilken som är den lägst tillåtna klassen för jakt, att det krävs minst en anslagsenergi på 150 joule.
Skyddsjakt får bedrivas med vapen med skyddsjaktlicens eller jaktlicens.
Vapen som har målskjutningslicens tex ett hagelgevär/luftgevär för skeetskytte får ej användas till vaken jakt eller skyddsjakt.
Etienne skrev:
Kan du länka eller hänvisa till lagtext + paragraf där det står att skyddsjakt enbart får bedrivas med licensbelagda vapen, eller vapen som naturvårdsverket godkänt.
Naturvårdsverket skrev:Vidare får luftgevär med en minsta kaliber av 5,5 mm (.22) användas vid den skyddsjakt som avses i 19 § första stycket, om projektilen har en minsta utgångshastighet av 180 meter per sekund och om den konstruerats för att ex-pandera/deformeras.
ogster skrev:Etienne skrev:
Kan du länka eller hänvisa till lagtext + paragraf där det står att skyddsjakt enbart får bedrivas med licensbelagda vapen, eller vapen som naturvårdsverket godkänt.
Antar att du menar på att man får skjuta med vilken cal .22 bössa som hellst bara man har en tillräckligt lätt projektil för att ligga under 10J men över 180ms vilket man "får " göra men vilket man INTE gör!
Detta borde kunna räkns som djurplågeri enligt mig då det antagligen inte är det bästa för viltet...
Ingen seriös jägare skulle använda sig av denna paragrafmiss utan skaffa sig en lämplig bössa till ändamålet!
öberg skrev:Gör det! Jag kollade runt lite och hittade inte just den lagtexten du söker.
Hawkeye skrev:Regeln om 5,5 mm expanderande kula och 180 m/sek står i Naturvårdsverkets föreskrifter. Denna regel bör ha föregåtts av en utredning. Kanske svaret står där. Bäst att kontakta Naturvårdverket för att få svar på frågan.
Hawkeye skrev:Rent spontant tycker jag att det låter fel att skjuta på vilt med en 10 joule bössa.
Hawkeye skrev:Normalt har en 10 joule bössa i kaliber .22 en utgångshastighet på 140 m/sek. För att komma upp i 180 m/sek krävs mer än 10 joule och då gäller licens. En lättare kula som kommer upp i 180 m/sek på 10 joule ökar ju inte anslavgsenergin för kulan. Jag tror det är så man ska läsa Naturvårdsverkets föreskrifter.
Naturvårdsverkets svar skrev:Hej!
Naturvårdsverket ställer i det här fallet inga krav på innehavstillstånd
för att få bedriva jakt. Notera att projektilen ska vara konstruerad för att
expandera/deformeras.
Frågan skrev:Hej,
Jag noterade att det i NFS 2002:18 att skyddsjakt (efter vissa specificerade
arter) får bedrivas med luftgevär om kalibern är minst 5,5 mm och
utgångshastigheten är 180 m/s.
Min fråga är då om det är tillåtet att bedriva skyddsjakt med ett
luftgevär som uppfyller detta krav - även om det skulle vara ett licensfritt
luftgevär?
För faktum är att ett licensfritt luftgevär, alltså upp till 10 Joule
enligt vapenlagen, i kaliber 5,5 uppfyller kravet om det laddas med en
förhållandevis lätt diabol (mindre än 9,5 grains).
Jag hittar inget i regelverket som säger att vapen som användas till
skyddsjakt måste vara licensbelagda.
Stämmer det verkligen att detta är fullt tillåtet? Om inte skulle jag gärna
vilja att ni hänvisar till var i regelverket det framgår att detta är
förbjudet.
Tack på förhand.
Hawkeye skrev:"talar mot varandra"??? Vad är normal anslagsenergi för 180 m/sek i kaliber .22? Jag tror att det är mer än 10 joule. Vilka kulor kommer upp i 180 m/sek i kaliber .22 med 10 joule?
Sandstig skrev:Även om det är lagligt så är vi väl alla överens om att det ändå är olämpligt att jaga med 10 joules bössa?
Etienne skrev:får skyddsjaga* säg en skata med en licensfri bössa i cal .22, som är laddad med en HP-diabol på 9,5 grains?
mikebike skrev:Etienne skrev:får skyddsjaga* säg en skata med en licensfri bössa i cal .22, som är laddad med en HP-diabol på 9,5 grains?
Var hittar du en expanderande projektil som väger 9,5 gr i kaliber 22?
snowman skrev:Hej Etienne!
Undrar bara var du har fått det ifrån att det är tillåtet att jaga älg med en 9,1 grams kula i kaliber 6,5x55??? Möjligen i teorin, men det finns idag inga fabriksladdade patroner med den kombinationen so är tillåtna. De uppfyller helt enkelt inte kravet på anslagsenergi. Det har funnits, bla Norma Nossler Partition, men efter att man sänkt gastrycket ger de inte längre tillräckligt hör anslagsenerig. Att sedan många fortsätter att jaga älg med dessa kulor är en annan sak.
/Snow
Etienne skrev:Frågan är vad som egentligen klassas som deformerande? Vad som är expanderande är ju ganska självklart. Men frågan är om inte flata och rundnos också kan räknas till deformerande eftersom de (oftast) är gjorda av mjuka legeringar.
Etienne skrev:Kopparkulor är knappast något av ovanstående. HP är utan tvekan expanderande.
Etienne skrev:Hur som helst vet jag att Crossman har några extremt lätta diaboler som skulle fixa biffen, men jag har bara sett dem i 4,5mm.
snowman skrev:Undrar bara var du har fått det ifrån att det är tillåtet att jaga älg med en 9,1 grams kula i kaliber 6,5x55??? Möjligen i teorin, men det finns idag inga fabriksladdade patroner med den kombinationen so är tillåtna. De uppfyller helt enkelt inte kravet på anslagsenergi.
mikebike skrev:Enligt lagen skall projektilen vara konstruerad för att expandera.
Det utesluter alla typer av flatnosdiaboler som ju konstruerats för att göra snygga hål i tavlor.
mikebike skrev:HP är knappast expanderande om de är tillverkade av ett (alltför) hårt material.
mikebike skrev:Klippt från din länk: "Kulorna är hårdare än vanliga blykulor och har en mycket bra genomträngningsförmåga."
De är alltså INTE konstruerade för att expandera!
mikebike skrev:Em möjlighet skulle kunna vara att helt eller delvis använda plastmaterial i projektilen.
Återgå till Frågor om skyddsjakt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst