Anonymous

Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Ordningslagen skrev:6 § Sprängning och skjutning med eldvapen får inte utan tillstånd av polismyndigheten äga rum inom område som omfattas av detaljplan.
Den som är under 18 år får inte utan tillstånd av polismyndigheten inom område som omfattas av detaljplan utomhus använda luft- eller fjädervapen med vilka kulor, hagel eller andra projektiler kan skjutas ut. Detsamma gäller utanför sådant område, om inte vapnet används under uppsikt av någon som har fyllt 20 år.
Skjutbanor som inte hör till försvarsmakten får användas endast efter tillstånd av polismyndigheten. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om utförande och besiktning av skjutbana.
öberg skrev:Jag kan garantera att om du innom detaljplanerat område skjuter med luftgevär eller luftpistol och någon retar sig på det så kommer du få påhälsning av polisen. Är det inte på egen mark alt anvisad skjutbana så får man inte lossa skott, ja inte ens framföra ett vapen synligt heller! Du kan till och med få påhälsning av polisen om du skjuter på egen iordninggjord skjutbana på egen mark. Anser dom att det finns risk för skada på tredje man så kommer du inte att få skjuta där heller.
etienne skrev:Absolut. Utan tvekan finns det många andra, mer generella, ordningsregler att ta hänsyn till. Att man skrämmer folk är i regel ganska illa
Men hur många bor inte på en gård (ev. långt från grannar) och skjuter inte där?
öberg skrev:etienne skrev:Absolut. Utan tvekan finns det många andra, mer generella, ordningsregler att ta hänsyn till. Att man skrämmer folk är i regel ganska illa
Men hur många bor inte på en gård (ev. långt från grannar) och skjuter inte där?
Det kan väl knappast räknas som detaljplanerat område? för jag tänker på stadsplanerat område när du skrev detaljplanerat!? fattade jag din fråga fel?
Jag bor på en går och skjuter både luft och krutvapen där. Och så länge man har fullgott kulfång och det inte stör någon granne ang gällande normer om störande ljud så kan dom inte mycket säga eler göra!
Hawkeye skrev:Själv bor jag i detaljplanerat område och skjuter med licensfritt luftgevär i min egen trädgård. Jag tror inte det finns några regler som förbjuder det.
öberg skrev:Är det inte på egen mark alt anvisad skjutbana så får man inte lossa skott, ja inte ens framföra ett vapen synligt heller!
ogster skrev:öberg skrev:Är det inte på egen mark alt anvisad skjutbana så får man inte lossa skott, ja inte ens framföra ett vapen synligt heller!
En licensfri bössa får man väl framföra hursomhellst har jag för mig, var ju nån i askersund som gick runt med ett luftgevär som polisen tog. Enda som hände var att hans bössa åkte in till skl men den fickhan tydligen tillbaka då den var under 10J å inget brott var begått!
ogster skrev:öberg skrev:Är det inte på egen mark alt anvisad skjutbana så får man inte lossa skott, ja inte ens framföra ett vapen synligt heller!
En licensfri bössa får man väl framföra hursomhellst har jag för mig, var ju nån i askersund som gick runt med ett luftgevär som polisen tog. Enda som hände var att hans bössa åkte in till skl men den fickhan tydligen tillbaka då den var under 10J å inget brott var begått!
Privat plats för inskjutning av vapen bör inte anses som en tillståndspliktig skjutbana enligt 3 kap. 6 § tredje stycket ordningslagen (1993:1617), om skyttet bedrivs av den som disponerar platsen eller av andra i hans närvaro och om platsen inte ligger inom detaljplanelagt område.
Johnny skrev:Personligen så skjuter jag på egen mark (som jag äger), den är belägen utanför detaljplanerat område och under samlad bebyggelse på ett utredningsområde.
(Om nu någon intresserar sig för de plantekniska definitionerna över området som sådant.)
Här gäller i princip inga regler alls, förutom att fara eller olägenhet för annan inte får föreligga.
Om man befarar att man kommer att få problem med grannar eller liknande så kan man kalla dit polisen och besiktiga platsen som "enskild skjutplats".Privat plats för inskjutning av vapen bör inte anses som en tillståndspliktig skjutbana enligt 3 kap. 6 § tredje stycket ordningslagen (1993:1617), om skyttet bedrivs av den som disponerar platsen eller av andra i hans närvaro och om platsen inte ligger inom detaljplanelagt område.
Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster