Välkommen Gäst
Göteborg Örgryte
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Re: Göteborg Örgryte
Jag hade tankar om klassisk balkongmatta av typen plastgräs som uppfång runt målen. minimal risk att blyet studsar ut och mattan rullas ihop snyggt och prydligt när den inte används.
-

cartaq - Inlägg: 115
- Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 26 gånger i 18 inlägg - Skytteklubb: Örgryte Skytteförening
- Luftvapen favorit: BSA Superstar .22
Skjuter man på plåtmål sprider sig bly åt alla håll, tänk vattenballong.
Även om man vinklar plåten nedåt, typ paddeln på ett fallmål, kan man få bly att skvätta uppåt.
Enda vettiga insamlaren är en låda med plåt på bakväggen.
Ska man ha med vingelmån på 50m så behöver den vara minst 30x30cm.
Ska man kunna se ett fallmål i mörkret inne i en låda behöver den vara större, typ 50x50cm.
Vem vill svetsa?
Även om man vinklar plåten nedåt, typ paddeln på ett fallmål, kan man få bly att skvätta uppåt.
Enda vettiga insamlaren är en låda med plåt på bakväggen.
Ska man ha med vingelmån på 50m så behöver den vara minst 30x30cm.
Ska man kunna se ett fallmål i mörkret inne i en låda behöver den vara större, typ 50x50cm.
Vem vill svetsa?
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
- martinw
- Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg - Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb
Bra tanke....ett avkapat oljefat?finns ju både 200 o 55 liters .blir ju runda då men med lite färg kanske det inte blir så dumt...De e ju lite jobb om man skall göra hela från skratch. ...lägger mig i som vanligt men menar bara väl......
- atte69
- Tack utdelade: 154 gång
Tackad: 152 gånger i 117 inlägg - Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts
klaus skrev:Det hade varit någon Sauer-skytt där tidigare under dagen så risk för "krock" föreligger trots allt.
Borde man försöka få med samtliga medlemmar i nån FB-grupp där man måste anmäla att man ska dra till banan? Tråkigt att behöva vända i dörren när man väl åkt dit.
-

dano_swe - Inlägg: 3297
- Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg - Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting
dano_swe skrev:klaus skrev:Det hade varit någon Sauer-skytt där tidigare under dagen så risk för "krock" föreligger trots allt.
Borde man försöka få med samtliga medlemmar i nån FB-grupp där man måste anmäla att man ska dra till banan? Tråkigt att behöva vända i dörren när man väl åkt dit.
Det är bara att dra med lite målmaterial och lalla bort till 100m banan, den är minst lika fin som 300m. men visst, du har en poäng med någon typ av föranmälan men har samtidigt svårt att tro att det kommer bli verklighet för gamla gubbar som har kört sitt race de senaste trettio åren och sätter sig på tvären så fort en förändring sker. bättre hade varit att ha en almanacka uppsatt inne på 300m eller i klubbstugan där man kan skriva vad för typ av skytte som skall bedrivas, antal personer och tider för detta.
går vi ut med att tex varannan söndag eller något kommer det att vara folk på plats för "FT" så sprids detta snabbt, vi är ju tvungna att samsas på banan förr eller senare ändå. om inte annat så kanske vi lyckas ragga över någon krutskytt till oss då vi står tillsammans och pangar!?
-

cartaq skrev:dano_swe skrev:klaus skrev:Det hade varit någon Sauer-skytt där tidigare under dagen så risk för "krock" föreligger trots allt.
Det är bara att dra med lite målmaterial och lalla bort till 100m banan, den är minst lika fin som 300m. men visst, du har en poäng med någon typ av föranmälan men har samtidigt svårt att tro att det kommer bli verklighet för gamla gubbar som har kört sitt race de senaste trettio åren och sätter sig på tvären så fort en förändring sker. bättre hade varit att ha en almanacka uppsatt inne på 300m eller i klubbstugan där man kan skriva vad för typ av skytte som skall bedrivas, antal personer och tider för detta.
går vi ut med att tex varannan söndag eller något kommer det att vara folk på plats för "FT" så sprids detta snabbt, vi är ju tvungna att samsas på banan förr eller senare ändå. om inte annat så kanske vi lyckas ragga över någon krutskytt till oss då vi står tillsammans och pangar!?
Jo, du har nog rätt angående FB. Och som du säger, man får väl helt enkelt ta en annan bana de få gånger det blir trångt.
Bra idé angående den/de permanenta skjutdagarna. När det är spikat går vi ut med det till Fredrik så får han föra vidare det till övriga i klubben.
-

Angående blyskrot:
Under "våra" skåp ligger en grön plastpresenning som jag donerat. Tanken är att kapa upp den i, säg, 50X50 cm bitar, snitta ett kryss i mitten och sedan sticka fallmålets pinne genom krysset och ner i jorden. Naturligtvis skulle det allra bästa vara plåtlådor i stil med vad som diskuterats många gånger men fram tills att vi har tillräckligt många sådana kan det här vara en enkel nödlösning. Det tar knappast mer än en eller två minuter att skära till en uppsamlingsduk av presenningen.
När jag har varit med och samlat in målen så har det funnits en betydande mängd bly på marken i ~1 dm radie runt varje plåtmål. Jag tror att en duk samlar det allra mesta av det här och det är bättre att samla upp merparten än att inte samla upp något för att man inte kan samla upp allt. (Vilket strof!
)Det är fritt för alla att klippa i presenningen och testa.
Efter vad som sagts har Örgryte Skytteförening inga krav på sig att samla upp bly från banorna men det är klart bättre att förekomma än att förekommas. Kravet om att samla bly ligger nog som ett brev på Posten och det är bara en tidsfråga innan någon potentat utanför föreningen ställer detta krav. Tills skillnad från krutskyttarna, som lägger i stort sett allt sitt bly i vallen, kanske vi inom FT har ett lite större problem eftersom vi sprider vårt bly över en gräsmatta på kanske 1000 kvadrat eller vad det kan vara. Skönt att kunna säga när kravet kommer: "-Samla bly? Det gör vi redan. Det har vi alltid gjort."
Under "våra" skåp ligger en grön plastpresenning som jag donerat. Tanken är att kapa upp den i, säg, 50X50 cm bitar, snitta ett kryss i mitten och sedan sticka fallmålets pinne genom krysset och ner i jorden. Naturligtvis skulle det allra bästa vara plåtlådor i stil med vad som diskuterats många gånger men fram tills att vi har tillräckligt många sådana kan det här vara en enkel nödlösning. Det tar knappast mer än en eller två minuter att skära till en uppsamlingsduk av presenningen.
När jag har varit med och samlat in målen så har det funnits en betydande mängd bly på marken i ~1 dm radie runt varje plåtmål. Jag tror att en duk samlar det allra mesta av det här och det är bättre att samla upp merparten än att inte samla upp något för att man inte kan samla upp allt. (Vilket strof!
Efter vad som sagts har Örgryte Skytteförening inga krav på sig att samla upp bly från banorna men det är klart bättre att förekomma än att förekommas. Kravet om att samla bly ligger nog som ett brev på Posten och det är bara en tidsfråga innan någon potentat utanför föreningen ställer detta krav. Tills skillnad från krutskyttarna, som lägger i stort sett allt sitt bly i vallen, kanske vi inom FT har ett lite större problem eftersom vi sprider vårt bly över en gräsmatta på kanske 1000 kvadrat eller vad det kan vara. Skönt att kunna säga när kravet kommer: "-Samla bly? Det gör vi redan. Det har vi alltid gjort."
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
-

sfe - Inlägg: 988
- Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg - Luftvapen favorit: FWB300S
Fast med gummimattan får vi ju inte tag i dano_swes diaboler?
(flåt)
(flåt)
- martinw
Höhö ...
-

Tihi 
- martinw
Någon som är sugen på att lufta bössan i eftermiddag/kväll?
...skriver här oxå då inte alla har fb.
...skriver här oxå då inte alla har fb.
- Ultrabrite
- Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 6 gånger i 4 inlägg - Luftvapen favorit: Feinwerkbau 300
Eventuellt! Ska försöka fixa barnvakt.
Har du skaffat sikte?
Har du skaffat sikte?
Hatsan Sniper - 170 J
-

klaus - Inlägg: 415
- Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 29 gånger i 25 inlägg - Skytteklubb: Garaget
- Luftvapen favorit: Steyr LP50
Planeras någon träff fre-sön denna veckan så är jag på!
-

Inget kikare ännu. Skulle kollat på dano_swe's bössor i måndags men det kom lite annat oplanerat i vägen.
Hoppas det går att hitta en ny dag för det. Då har man ju sett lite vad som skiljer kikare åt förutom priset.
Hör av dig om det löser sig med barnvakten. Jag kan vara på plats på 30 min typ.
Hoppas det går att hitta en ny dag för det. Då har man ju sett lite vad som skiljer kikare åt förutom priset.
Hör av dig om det löser sig med barnvakten. Jag kan vara på plats på 30 min typ.
- Ultrabrite
Jag kan komma iväg fredag mellan 12 och 19 om du är sugen Ultrabrite.
-

-

Great! Hoppar i bilen bums. Är någon mer sugen så haka på!
- Ultrabrite
Jag tänkte ta mig till banan vid 13 tiden om det inte regnar 

Gamla Tyska fjäderbössor, det är grejer det.
- Patrik
- Tack utdelade: 258 gång
Tackad: 128 gånger i 98 inlägg
För kännedom så är alla banorna upptagna på lördag då det är tävling!
-

Vi måste lista ut hur det funkar med kalendern hos örgryte, verkar vara rätt manuell sak på en vägg nånstans.
- martinw
Ja verkligen. Jag var inne i klubbstugan och tittade runt lite i veckan men hittade inte någon uppenbar "huvudkalender". Hemsidan är ju helt blank..
På lördag är det iaf bla DM i kulsprutepistol på främre delen av 300-banan
På lördag är det iaf bla DM i kulsprutepistol på främre delen av 300-banan
Hatsan Sniper - 170 J
-

@Ultrabrite Jag åker med Lorenz i morgon. Är där cirka klockan 13.
-

Då kör vi skyttesöndag på Söndag, passar det vid 13 tiden för samtliga?
Gamla Tyska fjäderbössor, det är grejer det.
- Patrik
- Tack utdelade: 258 gång
Tackad: 128 gånger i 98 inlägg
Jag och Ultrabrite var på banan idag. Han fick kolla på tre olika kikare och jag testade nytt klicksystem på pcp-bössan. Hyfsat väder hade vi också. 
-

Patrik skrev:Då kör vi skyttesöndag på Söndag, passar det vid 13 tiden för samtliga?
Vet inte om jag kan på söndag. Återkommer.
-

Återgå till Skytteklubbar och föreningar