Lördagsmys hemma i lägenheten. Nu har jag skjutit i min HW30s med mitt kikarsikte. Idag testade jag först lite olika ammo, bland annat två burkar med "skadade" matchkulor som jag råkade riva ner från hyllan (ca 2 meter). Efter att ha valt ut ammo fortsatte jag med stående skytte.
Bössa: Weihrauch HW30s .177, tunad med Vortek PG2
Ställning: Sittande
FTAvstånd: 9,5 meter, 5x5 skott
Kikare: Hawke Airmax 1" 4-12x40 (10ggr)
Ammo: JSB Exact 4.52, JSB Exact Express 4.52, JSB Exact RS 4.52, H&N Match Sport 4.5, RWS R10 Match 4.5
För att följa länken så måste du registera dig.Intressant att se hur stor spridningen blev på match-ammunitionen jämfört med JSB. "Skadan" trodde jag inte skulle påverka så mycket. Alla JSB går bra tycker jag. RS gick också bra. Jag kände att jag tappade det lägsta skottet i höjd så förmodligen har det haft en liknande träffbild som de andra. Jag valde att fortsätta skjuta stående med JSB Exact 5 x10 skott med målet att hålla alla inom det svarta.
Bössa: Weihrauch HW30s .177, tunad med Vortek PG2
Ställning: Stående utan stöd
Avstånd: 9,5 meter, 5x10 skott
Kikare: Hawke Airmax 1" 4-12x40 (10ggr)
Ammo: JSB Exact 4.52
För att följa länken så måste du registera dig.Jag lyckades nästan med mitt mål. Några skott är i gränszonen på svart och vitt. På den nivå jag är så lyckades jag ändå hålla ihop det ganska bra. Träffbilderna har krympt jämfört med öppna riktmedel. Jag har även tunat min bössa så det kanske också påverkar. Jag är nöjd med mitt skytte (första 10 i övre vänster är jag supernöjd över) och framför allt att jag kände av alla vingel som sticker ut mycket, utom ett. Det finns med andra ord förbättringspotential. Om jag generaliserar mina träffbilder så skjuter jag lite lågt i stående jämfört med sittande. Är det vanligt och är det något typiskt generalfel i skjuttekniken som kan vara orsak till det? Och Fasen vad skoj det är att skjuta!