Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
poho skrev:Roger du hörde rätt , det var ett konstigt ljud i min bössa.
Efter en del oförklarliga missar igår på tävlingen förstod jag att det var något fel.
Idag när jag test sköt i garaget och lyssnade efter missljud så hördes det tydligt att det inte stod rätt till.
Det blev till att riva isär min FWB 300 och då upptäkte jag att fjädern var av![]()
Nu blir det en ny fjäder och en riktig genomgång av hela bössan innan hopsättning.
För att följa länken så måste du registera dig.
Bullpup 96 skrev:Kommer det en recension på ZOS 10-40?
densvenske skrev:Bullpup 96 skrev:Kommer det en recension på ZOS 10-40?
Det kan nog Batistuta lösa tar ett tag innan jag vänjer mig!
gubbe skrev:För att följa länken så måste du registera dig.
Leder Leif ligan "högst fäste" månntro?
AT44? skrev:Det höga montaget ger mig med en lång nacke en mer avslappnad skjutställning
AT44? skrev:Jag har 89mm c/C kikare/pipa, om det är högst vet jag inte. Nu får ni fram med skjutmåtten och mäta![]()
Det höga montaget ger mig med en lång nacke en mer avslappnad skjutställning.
Batistuta skrev:Idag fick jag agera hovfotograf när inte börne kunde vara med![]()
börne skrev:Snygg avatar du skaffat dig
Hoppas kunna dyka upp denna helgen, vad jag vet är det inget som hindrar mig just nu i alla fall... blir hjulbyte denna helg![]()
men det får väl hinnas med på söndag.
Det är såååå mycket roligare att montera sommarhjulen, längtar redan till april
densvenske skrev:eftersom att De kunniga påpekade att avtrycket på min S200 var lite skrapit hade jag i dag i sär den för att smörja tror det blev bättre men svårt att säga för en nybörjare vi får väl ta en titt på det på Lördag igen! :D
AT44? skrev:densvenske skrev:eftersom att De kunniga påpekade att avtrycket på min S200 var lite skrapit hade jag i dag i sär den för att smörja tror det blev bättre men svårt att säga för en nybörjare vi får väl ta en titt på det på Lördag igen! :D
Hej!
Du kände på mitt Steyr tryck förra helgen.
Du bör kunna få till något liknande men med en hårdare tryckpunkt.
Jag tror och hoppas att det är segt fett av den sorten som satt i pipan på din bössa som hamnat på fel ställe och att lite tunn olja löser problemet med att avtryckaren hänger sig.
Det skrapiga är jag osäker på men hoppas att oljan även hjälper mot det.
Jag arbetar så jag kommer inte på Lördag men det kommer säkert flera hjälpsamma skyttar.
Skjut & Njut!
densvenske skrev:... första steget här på denna är väldigt långt jämfört med ditt!
Leopold skrev:densvenske skrev:... första steget här på denna är väldigt långt jämfört med ditt!
Såvitt jag snappat upp är det enstegstrycke på Steyr LG110 och andra bössor i samma stil (ex Walther LG300). Dvs det finns inget egentligt förstasteg i traditionell mening, man har en fjäderbelastning på avtryckarbladet utan annan funktion än att ge ett litet "glapp" tills tryckpunkten kommer. Sedan kan man ju ofta skruva litet hit och dit på trycken av tvåstegstyp, tex kan jag skruva bort förstasteget helt på ftp900 om jag vill... men ser ingen poäng med det för min del.
Väldigt mycket en smakfråga hur man vill ha avtrycket men det viktigaste tycker jag är att man har ett avtryck som helt återställs om man tar ner och tar om, dvs ångrar skott. Får aldrig hamna i något mellanläge typ "hair trigger". Dessutom ska andrasteget där du känner tryckpunkten vara fritt från kännbart släp tills skottet går, får absolut inte kännas skrapigt. Ibland kan det räcka att bara rengöra avtrycksmekanismen ordentligt med fotogen, sedan smörja de hårdbelastade anliggningsytorna mellan avtryckets olika hakar ("sears") med minimala punkter av ett bra MoS2-baserat fett.
densvenske skrev:btw Börne Har du fixat något med trycket på din bössa förutom de runda trycket?
börne skrev:densvenske skrev:btw Börne Har du fixat något med trycket på din bössa förutom de runda trycket?
Där fick du visst ett tack. Lätt att komma åt den på mobilen har jag märkt![]()
Jo jag har skruvat lite på mitt trycke, men det är inte alls samma trycke på dessa bössorna.
densvenske skrev: Problemet med s200 verkar som att det inte går att ångra eller rättare sagt jag får inte den till att gå tillbaka till 0 när man har på börjat skott. Tycker dock att jag fått trycket rättså ok nu förövrigt.
Leopold skrev:densvenske skrev: Problemet med s200 verkar som att det inte går att ångra eller rättare sagt jag får inte den till att gå tillbaka till 0 när man har på börjat skott. Tycker dock att jag fått trycket rättså ok nu förövrigt.
Känns avtrycket bra så kör på det. Men att det inte återställs när du ångrar skott är inte riktigt bra. Dels kan det bli bekymmer för dig vid omtag, dels är det en potentiell säkerhetsrisk att bössan kan avlossa utan att det var meningen.
På ftp900 kan det bli så enligt manualen om man ställt avtrycket med alltför lätt avtrycksvikt, och erfarenhetsmässigt även att man har en felaktig balanspunkt (pivotpunkt) mellan första- och andra steget (att för stor del av den totala avtryckskraften tas upp av förstasteget). Detta fick jag justera på min bössa, fabriksinställningarna dög inte alls... men fick inte ändan ur vagnen att fixa det förrän helt nyligen![]()
Det är olika på olika bössor vad som går att ställa in via justerskruvarna, kolla manualen vad skruvarna har för funktion. Finns ingen justerskruv för önskad justering så kan det finnas andra sätt..
Leopold skrev:Men att det inte återställs när du ångrar skott är inte riktigt bra.
Återgå till Skytteklubbar och föreningar
Användare som besöker denna kategori: Batistuta, poho och 11 gäster