Vapenvård

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Vapenvård

Inläggav Tickstart 06 maj 2009, 22:01

Har precis införskaffat en HW98, sköt för första gången idag (recension kommer) och har lite förfrågningar angående vapenvården.
Jag har ganska bra tålamod, speciellt med tanke på att vården i lumpen kunde dra ut på tiden..

Så, hur pass underhållande är ni? Vad gör ni efter att ni skjutit?

Personligen har jag tillverkat en skonsam läskstång av en avklippt tops som tyngd, snöre och en liten bit tyg i andra ändan, som jag drar igenom efter vart 5:e skott ungefär.
Efter jag skjutit klart drar jag igenom pipan några gånger, och ännu en gång med 5-56 (är det okej?) och stryker 5-56 över alla metalldelar för att kondensen som bildas när man kommer in inte ska bilda rost.
Har beställt speciellt rostskyddsmedel, samt funderar på molybdenum disulfide-fett till de rörliga delarna.
Sol i sinne, brun inne
Användarvisningsbild
Tickstart

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: 'ol 98

Re: Vapenvård

Inläggav origo 06 maj 2009, 22:19

Glöm all du lärde dig om vapenvård i lumpen.

Pipan behöver du ytterst sällan rengöra. Det handlar om många tusen skott innan det är dags. Det är dock bra att rensa ur ev fett och annan gegga ur pipan när bössan är ny.

Det är bra att torka av metalldelarna med lite olja efter att man använt bössan. Men det är egentligen också överkurs.

Molly fett är bra till de inre delarna. Ev "tar" till fjädern. Många plockar ner sina nya HW och rengör för att få bort fabriksfettet som inte är helt optimalt. Annars behöver du inte öppna bössan och göra något.
Användarvisningsbild
origo

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Inläggav Tickstart 06 maj 2009, 22:23

Det var betryggande att höra. Tja min gamla Gamo som jag inte skött för fem öre ser ut som ny. Den är ju iofs bara ett antal år gammal men ändå.
Sol i sinne, brun inne
Användarvisningsbild
Tickstart

Inläggav Airhunter 07 maj 2009, 20:03

Tickstart skrev:Det var betryggande att höra. Tja min gamla Gamo som jag inte skött för fem öre ser ut som ny. Den är ju iofs bara ett antal år gammal men ändå.

När jag gjorde "Nystart" med luftvapen igen efter många år med enbart krutvapen så undrade jag själv över vapenvården...
I krutvärlden är man ju van att rengöra pipan noga efter varje skjutpass med tuffa starka solventer för att lösa upp och få bort krut och tombakrester ur pipan.
Jag fick många svar här på forumet som alla säger samma sak. Lika som många svarat redan, glöm allt sånt vad gäller luftvapen.
Själv oroade jag mej lite över blyavlagringar i räfflorna i loppet, men det är inget man behöver oroa sej för alls. een är stålet i en luftvapenpipa knappast lika hårt härdat som i en krutvapenpipa heller så att använda mässingborstar o annat är en dödssynd i ett luftvapen. Sliter nog mer på pipan än det rengör. Jag fick rådet att ibalnd skjuta en VFG filtmopp som är en liten "plutt" av filt i den kaliber man nu har. den rengör så mycket som behövs. Man bara laddar den som en diabol o skjuter den. När min HW97K var fabriksny så sköt jag en VFG det första jag gjorde och den blev alldeles svart av smuts o fett så det var en bra idé. Nu kanske jag skjuter en mopp efter kanske runt 250 diaboler. Vissa tycker säkert det är onödigt ofta det med. VFG filtmoppar säljs av våra sponsorer nedan. :smt020
Alla bössor ger hål. Tänk på var du siktar
Användarvisningsbild
Airhunter

Skytteklubb: Bollnäs skytteklubb
Luftvapen favorit: G-Sor HW97K

Inläggav Tickstart 07 maj 2009, 20:34

Har hört talas om dem, kanske borde skaffa några stycken då..

Men annars då, mer estetiskt, hur pass aktiva är ni då?
Jag skruvade bort stocken från inanmätet idag, avfettade metallytorna (förutom på platser där det uppenbarligen behövdes fett) och sprayade på med en rostskyddsspray.
Är det något ni alla gjort?
Sol i sinne, brun inne
Användarvisningsbild
Tickstart

Inläggav Airhunter 07 maj 2009, 21:11

Tickstart skrev:Har hört talas om dem, kanske borde skaffa några stycken då..

Men annars då, mer estetiskt, hur pass aktiva är ni då?
Jag skruvade bort stocken från inanmätet idag, avfettade metallytorna (förutom på platser där det uppenbarligen behövdes fett) och sprayade på med en rostskyddsspray.
Är det något ni alla gjort?

Man kan aldrig ha på för MYCKET olja på metalldetaljer...förutom att man blir skitig själv av den :-) själv är jag mycket nog att lägga på ett tunt lager vapenolja efter en "skjut-dag" på alla synliga metalldetaljer. Har man ett brytvapen eller en under/sidospännare så är det alltid bra att vara noga med pipan/spännstaven som man tar i ofta med händerna efterssom man har både salter och svavel i huden på händerna
Användarvisningsbild
Airhunter

Inläggav Daniel 07 maj 2009, 21:40

på laddluckan på hw97:an så smörjer jag alltid med lite fett!
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav Airhunter 08 maj 2009, 10:06

Daniel skrev:på laddluckan på hw97:an så smörjer jag alltid med lite fett!

Lägger på ett tunt tunt lager fett där jag med :)
Användarvisningsbild
Airhunter

Inläggav Labus 08 maj 2009, 15:29

Jag ska nog också köpa sådana "rengörings diaboler"
De verkar bra och ha.
You´re young, you´re drunk, you´re in bed, you have knives. Shit happens.
Labus

Luftvapen favorit: Crosman 1377c

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)