Vad skall jag mer göra med HW97 an ?

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Vad skall jag mer göra med HW97 an ?

Inläggav buckshot2000 08 maj 2009, 14:51

Köpte en HW97a för några veckor sedan , plockade ner den och har precis svarvat en egen fjäderguide i stål och funderar på att sätta ihop bössan nästa vecka , en maccarifjäder är det enda jag köpt till den förutom en liten burk tjära jag fick av Kallander , jag vet att det finns packningar och olika kit som tillbehör men jag är inte så superseriös med fjäderbössor så jag vill inte lägga ut så jättemycket mer pengar på en bössa jag kanske kommer använda på laxåtävlingen och sedan kanske inget mer.

Någon som tycker man skall göra något mer när den är nerskruvad i delar ? Själv funderar jag på luftporten innan pipan , den är definitivt mindre än 5,5mm och kanske skall man ta upp den lite , avtrycket känns helt OK som det är , vet inte om man behöver göra nått med det.

På tal om ingenting så gav min HW97a direkt ur kartongen 10,3 Joule med FX-kulan 16 grain och man såg att det var en längre orginalfjäder som blivit fult kapad/avsliten med typ avbitartång , inte särskilt exakt. - trist om man åker på en tävling med orginalbössa och inte får vara med pga. för hög effekt :o

Föresten så hgar jag blästrat av kolven och spacklat igen nätskärningen och skall lackera den i epoxylack men jag vet inte vilken färg , vi har egen färgblandningsmaskin på mitt jobb så alla NCS-färger kan jag ha men jag funderar lite på knallröd , illblå , skogsgrön , lila eller kanske illgul. tanken är inte att den skall vara camouflagefärgad och användas i skogen .. till det har jag andra bössor.
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
buckshot2000

Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Re: Vad skall jag mer göra med HW97 an ?

Inläggav Martin 08 maj 2009, 15:14

buckshot2000 skrev:Själv funderar jag på luftporten innan pipan , den är definitivt mindre än 5,5mm och kanske skall man ta upp den lite , avtrycket känns helt OK som det är , vet inte om man behöver göra nått med det.

Du skall nog vara lite försiktig med att pilla på den. En kille som tidigare var med i Onsala borrade upp sin då han trodde det skulle ge mer effekt, det slutade med att den knappt orkade puffa diabolen genom pipan.

Men på "det andra forumet" så vet jag att det har laborerats med detta i någon tråd. Transferhålets storlek på en fjäderpang alltså.
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin

Tack utdelade: 210 gång
Tackad: 639 gånger i 262 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s

Inläggav Daniel 08 maj 2009, 15:26

jag tycker inte du behöver göra någonting överhuvudtaget!
min hw97:a sköt hur bra som helst direkt ut kartong :-)
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav MrBlarren 08 maj 2009, 17:29

Diametern på luftporten skall man nog lämna som den är,men har för mig jag sett att man konat den från baksidan så att säga vilket skulle kunna öka lufthastigheten eventuellt
FX Cyclone .22
FX Typhoon .177
FX Whisper .22
Bam B51 .22
QB 78 .177
QB 79 .22
QB 36 .22,.177
QB B3
Hatsan Striker X .25
Crosman 2240 .22
MrBlarren

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 11 gånger i 10 inlägg

Inläggav Henrik 08 maj 2009, 18:18

Du ska plocka ihop den och ut å skjut! :smt037
En HW behöver du inte förstöra med hemmamek. :smt020
Henrik

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav buckshot2000 08 maj 2009, 18:53

inte så kreativa svar direkt :-) , men ok jag sätter ihop den som den är , jag har somsagt inget jätteintresse av fjäderbössor även om denna överaskade positivt jämfört med min Diana52.

Användarvisningsbild
buckshot2000

Inläggav marhol 08 maj 2009, 18:54

Med all respekt för dej BS2000 så låter det som du redan har gjort alldeles för mycket... särskilt med stocken! :shock:

Varför lägga ner en massa energi på att fördärva en helt ny gevärskolv med spackel, epoxy och en massa fula färger när du ändå bara tror att du ska nyttja bössan en enda gång?
Inte för att jag har med det att göra men jag måste ju ändå fråga. :?
Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Inläggav buckshot2000 08 maj 2009, 19:50

Ja det är en intressant fråga , jag vet inte om du läste den andra tråden jag startade där jag behöver hjälp med att köpa en fjäderbössa ?

Länken dit är : viewtopic.php?f=2&t=3086

Iaf. så kan du ju läsa där så får du svar på frågan , och ordet fördärva är ju inte direkt ordet jag själv använder när jag lackerar något , faktum är att våra kunder inte använder det ordet , de betalar faktiskt för ATT vi skall lackera saker... så jag vet inte om det är att fördärva något att lackera det. ?
Jag gillar inte gamla träbitar helt enkelt och epoxylack över trä blir så nära plast man kan komma , slitstarkt och bra.

Men på vilket sätt förutom stocken tycker du jag gjort för mycket med bössan ? , maccarifjäder och fjäderguide är det som alla verkar göra och också det alla rekommenderar , även de dyrare V-mach kiten innehåller ju en bättre fjäder och fjäderguide så jag ser inte att det skulle vara något fel med det ?

Användarvisningsbild
buckshot2000

Inläggav marhol 08 maj 2009, 20:42

Nä det var ju igentligen stocken jag menade det andra är säkert bra, det tvivlar jag inte på. Bara du inte rör luftporten för det kan ju tydligen sluta precis hur som helst om man inte vet vad man gör, enligt vad jag har läst mej till iaf.
Vad det gäller stocken så kan man ju diskutera om en illblå ,skogsgrön, illgul, lila eller illgul lackering verkligen inte är att fördärva... eller har ni många kunder som vill ha sina vapen lackerade lila? :wink:
Trä eller plast är ju en smaksak å det får det ju vara utan att det ska bli en massa tjafs om det tycker jag.

Men som sagt det har ju inte jag med att göra och du gör ju naturligtvis som du vill med dina saker.
Ähh, skitsamma det var bara en dum fråga från mej! :oops:
Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Inläggav buckshot2000 08 maj 2009, 22:02

:-)

meningen med det hela är att få en HW97 med så nära plaststock man kan komma för jag föredrar plast framför trä när det gäller stockar , träd är fint som fan när det är NYTT men bara efter någon vecka när första repan kommit känns vapnet förbrukat och begagnat - det gillar jag inte.

Stenhård epoxylack däremot tål en jäkla massa innan det blir repigt , och då kan man alltid matta ner ytan lite lätt med 400 korns papper och lägga över ett tunt lager färg igen så håller det något år till , jag vart faktiskt lite besviken över hur jäkla mjukHW97ans trästock var , bara man tryckte lite med nageln vart det ett stort märke = rena skräpet , det finns ju enormt mycket hårdare träslag.

Men en del älskar somsagt trästockar och håller på och oljar och slipar och lyfter ut slagmärken med strykjärn och våta handdukar.

det är lixom inget jag bestämt vilken kulör det skall bli och ville därför ha tips , en annan bössa jag har med lackerad trästock är en T12 med 16mm .25 pipa och den har jag kört halvblank grå men grå är lite tråkigt till HW97ans guldfärgade avtryck.

Användarvisningsbild
buckshot2000

Inläggav Daniel 08 maj 2009, 22:04

helsvart skulle vara fint men inte för blank!och sedan finpolare laddluckan
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav Henrik 08 maj 2009, 23:01

Om du har bestämt dig för att lacka stocken, pimpa med en riktigt iögonfallande färg!
Lila röstar jag på :smt035
Henrik

Inläggav buckshot2000 08 maj 2009, 23:07

Jag måste säga att båda förslag , svart och lila är ju lika bra. jag skall fundera lite men svart känns ganska snyggt och kanske att man inte tröttnar på det lika fort som lila , å andra sidan lila gör ju att man piggnar till när man plockar fram bössan ! :-)

Användarvisningsbild
buckshot2000

Inläggav AirArms55 08 maj 2009, 23:14

Pippigult passar bra mot blåneringen...
AirArms55

Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: HJVF
Luftvapen favorit: AATX200HC

Inläggav Henrik 08 maj 2009, 23:21

Är systemet fint utan repor och rost utvändigt?
Om det finns gott om skavanker tycker jag att du kan helpolera, det blir snyggt! :smt039
MEN då är bössans värde devalverat rejält!!!
Här en gammal El Gamo jag pimpade lite.
Bild
Henrik

Inläggav zerozaar 08 maj 2009, 23:27

kanske som den här snubben har gjort, om du gillar de.

ee
zerozaar

Inläggav buckshot2000 09 maj 2009, 10:52

henrik : bössan är naturligtvis utan rost och repor eftersom jag precis köpt den ny och bara skjutit ca 25 skott med den totalt.
Men jag funderade också lite på krom eller förgyllning av pipvikt eller pipan , förgylla är ju väldigt billigt eftersom det är så minimala mängder guld som går åt.

Användarvisningsbild
buckshot2000

Inläggav streamcap 30 jun 2009, 16:13

Här kommer jag och är efter som attan, men jag undrar naturligtvis hur det blev?

När jag läste igenom alla inlägg så slog det mig - som en flundra över kinden - att det vore ju riktigt häftigt med en kolv i svart högblank pianolack och förgyllda metalldetaljer (låda, pipa mm). Det skulle nästan ge lite vibbar av Saddams gyllene kalashnikov. Och pimp så det förslår. :smt038

Visst, den högblanka svärtan skulle vara hyfsat momentan, men den håller väl ändå tillräckligt länge för ett par foton...
"Thwoop"-"Plink"-"Aaah..." - ljudet av ett riktigt bra ögonblick

----------------------------------------------------------------
Pastor i HW97k-klubben
streamcap

Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch HW97k, FX Gladiator

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |