Äntligen ett blyfritt alternativ som funkar?

Här snackas det om Luftvapen ammunition

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Äntligen ett blyfritt alternativ som funkar?

Inläggav Superbee 17 mar 2016, 07:11

Vad trot ni om Sig Sauers nya blyfria ammunition?

Tom Gaylord har börjat köra lite tester och det ser lovande ut:
För att följa länken så måste du registera dig.

Tillverkas de även under annat märke och vet någon var jag kan köpa dessa?
Användarvisningsbild
Superbee

Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: Äntligen ett blyfritt alternativ som funkar?

Inläggav Smurfen 17 mar 2016, 08:52

bara 10 meters grupper? Inte många kulor som inte klrar bra grupper på 10 meter? längre håll på 20 meter +, är ju där bly regerar med tyngd och bibehållen fart och kraft, jämfört med en lätt kula som bara viftas bort haha :-)
Användarvisningsbild
Smurfen

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 10 gånger i 9 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat .22

Inläggav Superbee 17 mar 2016, 08:56

Blyfritt är väl främst aktuellt vid inomhusskytte där 10 m är ett rätt välkänt avstånd :)
Senast redigerad av Superbee 17 mar 2016, 08:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Superbee

Följande användare vill tacka Superbee för detta inlägg
Guppi (17 mar 2016, 19:56)

Inläggav Leopold 17 mar 2016, 19:01

Ursäkta om jag låter gnällig men om det var skjutet med bänkstöd så är jag inte så imponerad tyvärr. På 10 m har vi sett demonstrerat här på forumet att det kan bli ett enda hål som man kan sätta en oskjuten diabol i utan problem. Går att åstadkomma med fjäderbössor typ HW30s och fwb300s ganska regelbundet för att inte tala om vettiga pcp.

Som jag ser det duger det inte med såpass dålig precision som visades i artikeln, inte ens för att öva med. Man måste få exakt feedback på när man gör rätt och det blir det inte med dessa kulor.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Inläggav Superbee 17 mar 2016, 19:39

Oj om det inte duger att öva t.ex. stående skjutning med ca 2-4mm CC då är man fan duktig. Jag har inte sett många med den kvalitén men så kan det va. Nu var det väl kulan och inte skytten som utvärderades så förstår inte vad som var "o-imponerande" med att han sköt med stöd :D

För min egen del letar jag blyfritt alt. för att skjuta inomhus och något bättre än detta har jag inte sett iaf. Alternativet är ju att skjuta BBs och de är ju inte i närheten
Senast redigerad av Superbee 17 mar 2016, 19:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Superbee

Inläggav gubbe 17 mar 2016, 19:50

Tror tyvärr inte att den håller måttet vid skytte utomhus. Väldigt lätt samt plattnos. Bättre då att samla ihop sitt bly med rejäl kulfång.
Dessutom så avskräcker priset.
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Inläggav Leopold 17 mar 2016, 20:12

Missförstå mig inte Superbee. Ser fram emot fler utvärderingar av blyfria alternativ typ detta som herr Gaylord kollade på här, gärna av forummedlemmar :)

Kanske är precisionen helt ok åtminstone i vissa bössor men jag måste vidhålla att det ska vara mer eller mindre att stapla kulorna i exakt samma hål som är normen för riggens egenprecision på 10 meter om man ska ha chans att utveckla sitt skytte i tex stående skytteställning.

Även jag skulle vara mycket glad att slippa befatta mig med bly vid inomhusskyttet, utomhus är det inga större problem som gubbe säger.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Superbee 17 mar 2016, 20:37

Utomhus är bly det bästa utan tvekan, men jag får personligen lite lätt ångest över att stå och andas in blydamm vid inomhusskytte, därav min "quest" för blyfria alternativ som funkar på inomhusavstånd.

Jag ska se om jag kan få tag på en ask av dessa och testa, absolut är priset något i hästväg, men gör det att man slipper cancer och andra skumma blyrelaterade åkommor, så är priset(enligt mig) motiverat om dessa kulor ger mig möjlighet att träna inomhus till den nivån att jag vid fristående skytte "pumpar ut" träffbilder om 2-4mm på "löpande band" :)

Om man ska extrapolera så är det ju ca 20-40mm vid 100m (utan yttre påverkan av vind och rotationsavdrift) och vid fristående skytte utan hjälpmedel är det väl att anse som helt OK att sätta den nivån av träffbilder dagarna i ända :)
Användarvisningsbild
Superbee

Inläggav Superbee 17 mar 2016, 20:39

Apropå ämnet så har mina senaste askar JSB inte gett så mycket bättre träffbilder än denna kula, vetifan om det är någon dipp i produktionen? Har en gammal burk kvar som fortfarande levererar men som sagt de senaste skjuter sämre i samtliga bössor jag provat (FWB300S, TX200HC, FX Typhoon ST, Umarex 850 Airmagnum)
Användarvisningsbild
Superbee

Inläggav Leopold 17 mar 2016, 21:36

Superbee, testa gärna litet liknande kulsorter i dina fwb300s, tx200hc om du tycker JSB Exact inte riktigt levererar det man väntar sig. Man ska kunna få bra mycket tajtare träffbilder än vad Mr Gaylord presenterar,

Exempel på liknade kula men som enligt mina erfarenheter presterar väldigt mycket mera konsistent i min ftp900 är aa field 4.52. Andra tycker 4.51 funkar bättre där, det är bara att prova sig fram. I min fwb 300s och HW30s kör jag gärna med JSB Exact Express i några gamla batcher jag fastnat för vad gäller dessa två bössor som råkar gilla samma ammo. I SAG AR1000 funkar inget av ovanstående, den vill ha hårda Crosman Premier Lite eller gamla hederliga batcher av H&N FTT 4.52 som ej går att få tag i längre... på den bössan tillkommer problemet att det är svårt att få samma konsistens när det gäller att skjuta med bänkstöd pga rekylhantering/greppkänslighet. Men du ser nog vart jag vill komma.

Kort sagt, det finns inte *en* enda referenskula om man nu vill utvärdera blyfria alternativ men referensen måste vara exakt hål i hål med bänkstöd på 10 meter. Kunde man hitta en dylik som ger i närheten av vad man får med en riktigt bra utprovad blykula i aktuellt vapen så skulle jag också vara beredd att betala litet extra för det.

Dock kan man lösa det inomhus med mjuka kulfång och punktutsug för blystoft/aerosoler/gas men det kräver ju litet installationsjobb.

På 10 meter ska det gå exakt hål i hål med bänkstöd, det är min norm.

För att följa länken så måste du registera dig.

__
Menar att så här kan det gå om man tex skjuter i sittande FT-ställning på 10 meter... bättre att testa ut detta bänkat :)
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Silwer 18 mar 2016, 11:15

Denh här Gaylord har blivit gammal, håll sig till att berätta luftvapenhistoria, allt man läst av karln på senare år är inte sällan helt slärstruket utan jämförelser eller rent trams som ingen tycker är intressant.

Vad han än kommer fram till är jag inte övertygad, ett bra exempel var testen av nya FWB Sportern hehe

Men man kan ju förvänta sig att blyersättning för innomhus bör komma då man kan tänka sig att det faktist är hälsosamt, men det har ju varit svårt, antingen blir det ultralätta diaboler eller så blir de för hårda och så har man ju priset med, man kan inte använda vad material som helst.

Sen håller jag med om normen på en rekylfri vettig bössa på 10m, ett hål är det enda som går igenom nålsögat, stående utan stöd är givetvis nåt annat och avgör ju klart mer skickligheten hos skytten, men så utvärderar man ju inte diaboler.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Superbee 18 mar 2016, 11:31

Men för "bövelen" tanken är inte bänkskytte på 10 m. Tanken är att träna "riktigt skytte" :)
Användarvisningsbild
Superbee

Inläggav gubbe 18 mar 2016, 12:38

Superbee skrev:Men för "bövelen" tanken är inte bänkskytte på 10 m. Tanken är att träna "riktigt skytte" :)

:-) ... :thumbupp:

Fast visst är bänkskytte "riktigt skytte" också.
Fast på ett annat sätt. :)
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Inläggav Air 18 mar 2016, 13:03

Verkar gå ganska bra på 10m inomhus det finns tydligen något
nytt från RWS med.
Min tanke är vad händer i pipan med andra avlagringar.Om man
sen vill skjuta med bly utomhus ställer det till något kanske går
att städa ur.Vissa piptyper presterar bättre efter ett hundratal
blykulor.
Air

Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 253 gånger i 218 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Återgå till Ammunition