Bössa SAG AR1000 @ 16J
Sikte Hawke Airmax 30 8-32 @ 24x
Ammo JSB Exact Premium 4.52
18m sittande
FT-ställning 5x5 skjutordning Z
För att följa länken så måste du registera dig.Bråkar vidare med den här bössan, rolig som fan att skjuta med men litet nyckfulla träffbilder på sistone med standardkulorna jag kört med innan Crosman Premier Lite ("CPL"). Inga uppenbara fel på bössan vad jag kan se, testar därför annan ammo och ser vad som händer. Vissa batcher av
AA Field 4.52 visade sig funka bra men otroligt känsligt... går man ner till 4.51 blir det skit. Man märker det redan innan man skjutit eftersom de ramlar in i loppet utan motstånd, likadant i fallet med vissa andra 4.52-batcher av samma kulsort. Det funkar bra i denna bössa bara med kulor som laddar litet lagom trögt och det hittade jag i en superfin batch jag reserverat för min
AA FTP900...
Nåväl. Kanske man får kosta på litet även för så här enkla bössor om det ska bli bra på tävlingar. Här testar jag hur det funkar med svindyra JSB Exact Premium 4.52. Laddar *absolut perfekt* i bössans lopp, man känner hur diabolhuvudet griper in bara precis sådär lagom i räfflingen men inte något behov att pressa i kulorna med milt våld som med CPL. Redan på första tavlan ser jag att det hänt något väldigt bra. Litet si och så på vissa deltavlor därefter (framför allt att det drar åt höger en smula) men för att vara första 25-skottaren med ny ammo-sort ser det mycket bra ut tycker jag.
Så otroligt härligt att liksom bara veta var träffen kommer att hamna när man trycker av, inga större överraskningar och där det dragit iväg vet jag att jag slarvat litet med rekylupptagningen.
Enda som irriterar litet är priset på JSB Exact Premium. Förr i tiden kunde jag köra med dåtidens H&N FTT, de laddade exakt på samma vis och gav riktigt bra resultat. JSB Exact Premium ser ut nästan identiskt som H&N FTT, en litet kortare knubbig diabol och rätt olik mot vanliga exact och
AA Field som ser längre och slankare ut.