Skillnad mellan Walther och H&N Baracuda .25 ?

Här snackas det om Luftvapen ammunition

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Skillnad mellan Walther och H&N Baracuda .25 ?

Inläggav Mr B 28 maj 2009, 18:20

Någon som har koll på om Walther och H&N Baracuda är samma kula i olika förpackningar? Verkar vara en stor skillnad i pris

Bild

Bild
Mr B

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Skillnad mellan Walther och H&N Baracuda .25 ?

Inläggav öberg 28 maj 2009, 21:30

Nu gissar jag bara för jag vet inte med säkerhet hur det ligger till.
Men gissningen är att det är samma företag som gör kulorna, ungefär som JSB Excakt och FX i kal .22
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav marhol 28 maj 2009, 22:03

Är det bara .22 som är samma kula JSB/FX eller är .177 oxå samma?
Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Inläggav öberg 28 maj 2009, 22:27

även .177 !
Användarvisningsbild
öberg

Inläggav Martin 29 maj 2009, 08:58

Vad kostar Walther diabolerna?
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin

Tack utdelade: 210 gång
Tackad: 639 gånger i 262 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s

Inläggav buckshot2000 29 maj 2009, 15:40

Jag tar fredagseftermiddagen i akt och agerar lite besserschmidt.

Det är faktiskt skitsamma vilket företag/fabrik som tillverkat en burk ammo eftersom det absolut inte innebär att det är exakt samma ammo.
Alla vi som arbetat i fabriker vet att fabriker snabbt , ofta på några timmar , ställer om och ändrar i produktionen efter olika specifikationer - detta gäller absolut diaboler !

Någon drar exemplet med JSB och FX , båda dessa är tillverkade av JSB men de är endå lite annorlunda i kroppen , prova själv att såga isär dem på mitten med en skalpell , eller att slipa bort hälften ( men akta fingertopparna ) på bandslip.

JSB tillverkar också flera andra fabrikat som är nästan identiska med vanliga JSB diaboler men det skiljer en hel del om man tittar noga , dessa diaboler är inte bara tillverkade i samma fabrik För att följa länken så måste du registera dig.

utan även på samma line , endå är de olika.

Andra fabrikat som tillverkas på samma line i den tjeckoslovakiska JSB-fabriken är AirArms Field och Daystate FieldTarget , både dessa är väldigt lika JSB och skjuter bra men de är absolut inte identiska med JSB.

>Även om det är samma företag och samma fabrik som gör diabolerna behöver de absolut inte vara samma.
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
buckshot2000

Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav öberg 29 maj 2009, 18:15

buckshot2000 skrev:Jag tar fredagseftermiddagen i akt och agerar lite besserschmidt.

Det är faktiskt skitsamma vilket företag/fabrik som tillverkat en burk ammo eftersom det absolut inte innebär att det är exakt samma ammo.
Alla vi som arbetat i fabriker vet att fabriker snabbt , ofta på några timmar , ställer om och ändrar i produktionen efter olika specifikationer - detta gäller absolut diaboler !

Någon drar exemplet med JSB och FX , båda dessa är tillverkade av JSB men de är endå lite annorlunda i kroppen , prova själv att såga isär dem på mitten med en skalpell , eller att slipa bort hälften ( men akta fingertopparna ) på bandslip.

JSB tillverkar också flera andra fabrikat som är nästan identiska med vanliga JSB diaboler men det skiljer en hel del om man tittar noga , dessa diaboler är inte bara tillverkade i samma fabrik För att följa länken så måste du registera dig.

utan även på samma line , endå är de olika.

Andra fabrikat som tillverkas på samma line i den tjeckoslovakiska JSB-fabriken är AirArms Field och Daystate FieldTarget , både dessa är väldigt lika JSB och skjuter bra men de är absolut inte identiska med JSB.

>Även om det är samma företag och samma fabrik som gör diabolerna behöver de absolut inte vara samma.

öberg skrev:
Men gissningen är att det är samma företag som gör kulorna,

Jag skrev ju oxå att det var samma företag som gör dom, inte att dom är identiska!
Dock så kan jag konstatera att Jsb och Fx har EXAKT samma fart, träffbild och kulbana i mina 22:or
Sen går det ett rykte om ett visst företag som har lite trubbel med ekonomin och försöker lösa det med att öka farten på linjerna när det är andra "märkens" kulor som körs. Och det med resultatet att det blir varierande kvalite på dessa. Jag hoppas det inte är sant och att det bara är ett rykte och inget mer!
Användarvisningsbild
öberg

Inläggav buckshot2000 30 maj 2009, 11:04

mm det jag menar är att det inte spelar någon roll oavsett om det är samma eller olika företag som gör dom för det kan skilja väldigt mycket endå , det man isf. behöver veta är att det är ammo med olika förpackningar gjorda i samma batch.

Det här med JSB och FX har ju varit uppe på tapeten många gånger förut , senast jag var med i en sådan diskussion så slutade det med att Richard vägde diaboler på en krutvåg och diabolerna hade tydligt avvikande vikt , trots att de skulle vara "samma" .

Användarvisningsbild
buckshot2000

Inläggav Mr B 30 maj 2009, 12:04

På Cabom kostar Walther-diabolerna 185:- vilket är ganska mycker mer än H&N-diabolerna på Hurricane (55:-).

Direktlänk till Walther-kulan på Cabom:

Direktlänk till H&N-kulan på Hurricane:

Det står 30,2 grain på Walther-kulan. Någon som vet hur många grain H&N anger att sina Baracuda är på?
Mr B

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav öberg 30 maj 2009, 12:53

H N Barracuda .25

--------------------------------------------------------------------------------

Innehåller 200st
Kaliber .25 - 6.35mm
Gram 2.01
Grains 31.05
Användarvisningsbild
öberg

Inläggav buckshot2000 30 maj 2009, 15:53

Mr B skrev:På Cabom kostar Walther-diabolerna 185:- vilket är ganska mycker mer än H&N-diabolerna på Hurricane (55:-).

Direktlänk till Walther-kulan på Cabom:

Direktlänk till H&N-kulan på Hurricane:

Det står 30,2 grain på Walther-kulan. Någon som vet hur många grain H&N anger att sina Baracuda är på?

Just det där med stor skillnad på priset är samma sak med Dianas förpackning innehållande Barracuda , Dianaförpackningen är mer än dubbelt så dyr och det skiljer typ 0,1 grain och diabolerna ser i princip likadana ut och skjuter likadant , här hade jag absolut valt det billigaste alternativet eftersom skillnaden är ytterst minimal på diabolerna.

Däremot vore det ju jäkligt kul OM någon tillverkare specade upp en diabol som verkligen var bättre än andra , då kunde jag tänka mig att betala mer - men då skall diabolen verkligen vara bättre och inte bara en ny etikett på förpackningen.

Användarvisningsbild
buckshot2000

Återgå till Ammunition

| | |likartade trådar| | |