Shanghai Stuna modell 62

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Shanghai Stuna modell 62

Inläggav Freddan80 24 maj 2009, 20:49

Tjena! ny här på forumet. Har ett gammal luftgevär som jag fått från min farfar som heter "Shanghai Stuna modell 62"
Någon som vet nåt om detta geväret? lite trött men skjuter med väldigt bra precision.Ska lägga upp en bild oxå.
tacksam för svar.

detta är allt jag hittat på nätet om det.

Good Points: This rifle is virtually indestructable! It has been dropped on rocks, left on a salt-air beach for 2 weeks, and buried under 12 inches of earth! Yet it still fires accurately and reliably!

Bad Points: I cannot find out when it was made.

General comments: Does anyone know the year of manufacture and the name of the company in Shanghai, China, which built this model 62. The barrel also has a symbol of a diamond with a capital letter H in the middle of the diamond. It then reads, Model 62 and Made in Shanghai, China. It has a beautiful, hardwood stock and metal rear sight, with calibrated elevation, from 10 yards to 30 yards. The front sight is a post inside a circle. It is very well made and very strong, fires .177 pellets accurately at 30 yards or more. Muzzle velocity seems to be at least 600 fps. does anyone have info. on this model?
Freddan80

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Shanghai Stuna modell 62

Inläggav ITPiraten 03 jun 2009, 10:19

Jag skulle vilja veta lite mer om geväret. Men jag har gjort lite research. Det KAN vara så att det är ett gevär från Shanghai Air Gun Factory i kina (SAG).

Vad dom tror är ett "Captial letter H" är egentligen ett stort "i". Shanghai Air Gun Factory har en diamantformad logotyp på deras "Industry Brand" versioner. Därav det stora "i" i logotypen.

Beroende på hur gammalt geväret är så kan det vara svårt att få tag i information om det, eftersom kina-tillverkade gevär verkar gå ur produktion (eller få nytt namn) varje år.

Jag fortsätter min research, men tills vidare är det bara detta jag har hittat.

Kolla på För att följa länken så måste du registera dig.

och jämför logotypen med den på geväret.

Troligtvis så är detta ett gevär som blev tillverkat för den europeiska marknaden och därför har dom säkert den om du tittar runt lite, men den kommer inte att heta Mod 62 utan den kommer att ha deras eget fabriksnamn... Typ B2 eller något liknande.

Skriv gärna om du hittar mer information. Detta blev ju riktigt intressant... =)

Mvh

ITPiraten
ITPiraten

Luftvapen favorit: BSA Lightning XL 4.5 (3-12x40)

Re: Shanghai Stuna modell 62

Inläggav ITPiraten 03 jun 2009, 10:31

UPDATE!

Shanghai Air Gun Model 62 har produktionsnamnet B2. Kan det rent av vara detta gevär som du håller i handen? För att följa länken så måste du registera dig.

eller kanske den här? För att följa länken så måste du registera dig.

Mvh

ITPiraten
ITPiraten

Luftvapen favorit: BSA Lightning XL 4.5 (3-12x40)

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |