Hej igen!
Efter ett par veckor och ett par inskjutningssessioner (heter det så?) har jag nu en lite mer nyanserad bild av 97:an.
Jag börjar med att slå in en vidöppen dörr och konstatera att min fjäderbössa är fundamentalt annorlunda mot kompisarnas FX-
PCP:er.
(

Nämen?!)
Den är inte alls lika "N00b-vänlig" utan kräver mycket mer vett och etikett vid skjutning för att träffa rätt.
Om man har lite erfarenhet av "riktiga" långbössor, i mitt fall gamla Mauser m/96

, så har man lite hjälp av det då den här både väger lika mycket och studsar liknande.(Kanske inte studsar alls lika mycket, det var trots allt 15 år och 30 kg sedan jag höll i en Mauser sist, men rörelserna påminner ändå starkt om knallpåken.)
Jag kan inte påstå att jag upplevt något problem med överdriven diesling ännu, vilket måhända kan härröra sig till den något klena fjädern. Det lär väl ändra sig med en kraftigare fjäder, men då kommer hela vapnet å andra sidan att vara torrare så lika mycket bränsle kommer inte att finnas.
Det twangar en del om bössan i fabriksutförande. Jag har tagit av kolven och okulärbesiktigat mekanismen, och kan meddela att den f.n. är rätt smetig - vilket jag förstått är ett känt fenomen här på forumet. Jag kommer att plocka isär den och torka ur mekanismen enär jag ändå ska byta bort den tyska fjädern.
Passar på att lufta ett dilemma: Hur välja fjäder?
Just nu går jag i valet och kvalet; jag har en exportfjäder men jag har inte bestämt mig för om jag ska plocka i den eller om jag ska gå loss på ett tuningkit och behålla exporten som en backup för framtiden, så man inte står handfallen den dagen nästa fjäder tröttnar.
Och sedan ska man bestämma sig för tuningkit när den dagen kommer, V-Mach eller Maccari? Descisions, decisions...
Avslutningsvis så måste jag ändå passa på att säga: Grymt skön bössa, jag är så nöjd!