Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
börne skrev:Vilket trams![]()
Undrar hur pass illa precisionen är på en sån kula eller vad man ska kalla det!
Fredrikp80 skrev:Jag har, Köpte en sån ask i Polen. Inte världens bästa precision men dom small ganska rejält !!
Piscovery skrev:Har inte de flesta luftgevär högre än 7J energi?
Hammer and tong skrev:När jag var liten så gjorde vi sådana själv ...tändsticka och plån.
ZaphodB skrev:Hammer and tong skrev:När jag var liten så gjorde vi sådana själv ...tändsticka och plån.
Det är något ofarligare än en tändhatt som kan komma tillbaks med metallsplitter, det som det blir av kombinationen tändstickshuvud+plån kallas inom pyrotekniken för "armstrongs mixture" och om det blandas i vått tillstånd är det stabilt tills det torkat.
(Tändsticksvarianten är en hemma-variant, i verkligheten är det Kaliumklorat och Röd fosfor som används, tillsammans med dextrin som bindemedel).
Sen finns det farligare varianter som jag inte tänker skriva om för jag vill inte att någon ska skada sig.
Men jag avråder starkt från tändhattsvarianten, låter livsfarligt!!!
Mvh, ZaphodB
s90power skrev:ZaphodB skrev:Hammer and tong skrev:När jag var liten så gjorde vi sådana själv ...tändsticka och plån.
Det är något ofarligare än en tändhatt som kan komma tillbaks med metallsplitter, det som det blir av kombinationen tändstickshuvud+plån kallas inom pyrotekniken för "armstrongs mixture" och om det blandas i vått tillstånd är det stabilt tills det torkat.
(Tändsticksvarianten är en hemma-variant, i verkligheten är det Kaliumklorat och Röd fosfor som används, tillsammans med dextrin som bindemedel).
Sen finns det farligare varianter som jag inte tänker skriva om för jag vill inte att någon ska skada sig.
Men jag avråder starkt från tändhattsvarianten, låter livsfarligt!!!
Mvh, ZaphodB
Som jag sa, ingenting jag rekommenderar.
Och om vi tänker på samma variant som du inte vill skriva om så håller jag helt och hållet med dig....
"krutet" skall ligga bakom kulan och inte framför
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster