Välkommen Gäst
Jula-bössa (399:-) reparation / tuning
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
38 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Jula-bössa (399:-) reparation / tuning
tjena!
har efter lite studering av detta forum plockat isär min tatt-bössa i småbitar
upptäckte att pistongen var sprucken och det var alldeles som sand i cyliderloppet och på fjädern. Det påverkar prestandan ganska mycket va?
det jag har gjort so far är att tvätta av allt (ska smörja om). har tätat pistongen (kolven) med kemisk metall) och håller för tillfället på att polera cylingerloppet.
bifogar en bild på kompressionsgrejjerna
Finns det något mer jag kan göra? har inte tillgång till svarv vad jag vet, men kanske senare projekt
och juste; var monterar man en främre fjäderguide? är det längst in i pistongen ? går det att få fjädern att rotera fritt på denna axel? med kullager exempevis?
denna tråd blir förhoppningsvis en rullande uppgraderings-logg med lite tur =)
Tack på förhand!
UPDATE!
Slipat bort överflödig kemisk metall från pistongen
såhär ser den ut nu

har efter lite studering av detta forum plockat isär min tatt-bössa i småbitar
upptäckte att pistongen var sprucken och det var alldeles som sand i cyliderloppet och på fjädern. Det påverkar prestandan ganska mycket va?
det jag har gjort so far är att tvätta av allt (ska smörja om). har tätat pistongen (kolven) med kemisk metall) och håller för tillfället på att polera cylingerloppet.
bifogar en bild på kompressionsgrejjerna
Finns det något mer jag kan göra? har inte tillgång till svarv vad jag vet, men kanske senare projekt
och juste; var monterar man en främre fjäderguide? är det längst in i pistongen ? går det att få fjädern att rotera fritt på denna axel? med kullager exempevis?
denna tråd blir förhoppningsvis en rullande uppgraderings-logg med lite tur =)
Tack på förhand!
UPDATE!
Slipat bort överflödig kemisk metall från pistongen
såhär ser den ut nu

- W4ck0
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 01 feb 2008, 09:55
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Halloj!
Här är en länk om tuning av just denna bössa , har tänkt göra samma
procedur med min Julabössa framledes. B 3 som den kallas.
Infon i länken tycker jag är kalasbra att ha.
Beträffande fjäderguider så är det ett klart fall för DrLokes att besvara.
För att följa länken så måste du registera dig.
Här är en länk om tuning av just denna bössa , har tänkt göra samma
procedur med min Julabössa framledes. B 3 som den kallas.
Infon i länken tycker jag är kalasbra att ha.
Beträffande fjäderguider så är det ett klart fall för DrLokes att besvara.
För att följa länken så måste du registera dig.

www.plvk.se
----------------------------------------------------------
Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
-

Ulf - Inlägg: 3884
- Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
- Ort: Piteå
- Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg - Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
- Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär
Tack så mycket! grym guide! :D synd att jag har "the early model" bara :P aja kanske blir att köpa ett sånt där kit från jula då det verkar vara ett S.K. "QF2"
Nästa mod för mig blir nog att shimsa (PRE-load) mainspringen och därmed också få den att kunna rotera fritt runt spring-guiden.
Har också märkt att den inte är rakt iskjuten i stocken, så kikarsiktet som sitter på är en aning förskjutet till höger :P gör man ett nytt kilspår eller vad rekommenderar ni?
Nästa mod för mig blir nog att shimsa (PRE-load) mainspringen och därmed också få den att kunna rotera fritt runt spring-guiden.
Har också märkt att den inte är rakt iskjuten i stocken, så kikarsiktet som sitter på är en aning förskjutet till höger :P gör man ett nytt kilspår eller vad rekommenderar ni?
- W4ck0
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 01 feb 2008, 09:55
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
håller på att pilla lite me grejjerna igen... kommer förhoppningsvis en uppdatering under påsken =)
någon som vet var man kan beställa kopatibla fjädrar till B3an? köpte jula-kittet, men den fjädern var kapad
någon som vet var man kan beställa kopatibla fjädrar till B3an? köpte jula-kittet, men den fjädern var kapad
- W4ck0
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 01 feb 2008, 09:55
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
W4ck0 skrev:håller på att pilla lite me grejjerna igen... kommer förhoppningsvis en uppdatering under påsken =)
någon som vet var man kan beställa kopatibla fjädrar till B3an? köpte jula-kittet, men den fjädern var kapad
progunner har kinafjädrar som passar till de flesta kinesbössor, jag har för mig att han säljer ut dem för 40kr st
//// ola
- bazookaboy
- Inlägg: 262
- Blev medlem: 26 dec 2007, 23:44
- Ort: helsingborg
- Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 18 gånger i 16 inlägg
Den fjädern är för sidospännare, "julabössan" är väll en liten brytbössa i D25 klassen.
"julabössan"
För att följa länken så måste du registera dig.
Den kostar 299 spänn.
För att följa länken så måste du registera dig.
Den kostar 499 spänn
För att följa länken så måste du registera dig.
Den kostar 799 spänn.
Vilken är det du "renoverar" ?
"julabössan"
För att följa länken så måste du registera dig.
Den kostar 299 spänn.
För att följa länken så måste du registera dig.
Den kostar 499 spänn
För att följa länken så måste du registera dig.
Den kostar 799 spänn.
Vilken är det du "renoverar" ?
Senast redigerad av G0LI4T 21 mar 2008, 13:11, redigerad totalt 4 gånger.

- G0LI4T
- Inlägg: 2275
- Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
- Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg
he he ,,, du kan ju inte svara när jag sitter å redigerar LOL
här sitter man å klipp å klistrar bilder så svarar du innan jag e klar..
Tänk så lätt de varit om jag läst ditt svar innan jag la ner jobb på att klistra in bilder, då hade jag sluppit förudmjukas över min okunskap i Julabössor
W4ck0. Vilken bössa är det du har ?
Är det någon av de jag postade bild på eller är det som Lokes säge en sidospännare ?
här sitter man å klipp å klistrar bilder så svarar du innan jag e klar..
Tänk så lätt de varit om jag läst ditt svar innan jag la ner jobb på att klistra in bilder, då hade jag sluppit förudmjukas över min okunskap i Julabössor
W4ck0. Vilken bössa är det du har ?
Är det någon av de jag postade bild på eller är det som Lokes säge en sidospännare ?
Senast redigerad av G0LI4T 21 mar 2008, 13:17, redigerad totalt 1 gång.

- G0LI4T
- Inlägg: 2275
- Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
- Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg
Jag har en sådan sidospännare (Shanghai B4-1)och jag tror aldrig i livet att en D52 fjäder är bra, cylindervolymen är kanske hälften vad den är på en D52a.
De här kinabössorna brukar ge ungefär 10J på topp(dvs man byter till ptfe packning mm), de är klart begränsade av sin lilla cylinder.
Men visst den finns i alla varationer, bryt,sido och underspännare.
Föredrar sidospännaren själv de håller ihop bäst, underspännarna har ett lås som lätt går sönder sen hänger spänn armen ned hela tiden, skitsnyggt.
Vad har ni tagit ur dem effektmässigt?
De här kinabössorna brukar ge ungefär 10J på topp(dvs man byter till ptfe packning mm), de är klart begränsade av sin lilla cylinder.
Men visst den finns i alla varationer, bryt,sido och underspännare.
Föredrar sidospännaren själv de håller ihop bäst, underspännarna har ett lås som lätt går sönder sen hänger spänn armen ned hela tiden, skitsnyggt.
Vad har ni tagit ur dem effektmässigt?
-

Silwer - Inlägg: 25048
- Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
- Ort: Norduppland
- Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 969 gånger i 839 inlägg - Skytteklubb: Royal British Airgunners
- Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm
G0LI4T skrev:Den fjädern är för sidospännare, "julabössan" är väll en liten brytbössa i D25 klassen.
"julabössan"
För att följa länken så måste du registera dig.
Den kostar 299 spänn.
För att följa länken så måste du registera dig.
Den kostar 499 spänn
För att följa länken så måste du registera dig.
Den kostar 799 spänn.
Vilken är det du "renoverar" ?
Jag har den i mitten (499:-), den var dock på extrapris när jag köpte den... dvs jag gav 399 för mitt ex.
Idag har jag slipat, polerat och smort cylinder/kolv, bytt packningar rensat pipan, samt preloadat fjädern minimalt... provade även att förbättra avtrycket genom att slipa diverse involverade delar samt smörja dessa.
drog av en salva efter detta och insåg att de rykte rätt mycket :P detta fenomen som är känt som "diesla" kanske? detonation i kompressionsrummet alltså. Smorde detta med siliconolja för övrigt. Känder som det var mycket rekyl i bössan dessutom. Kanske man kan lägga en o-ring längst fram i cylindern för att dämpa smällen från pistongen?
Of topic: Kör med julas siktesringar (riktigt skräp). de gör att siktet sitter off center med receivern och hårkorset blir svårt att justera in rätt. provade att sätta de 2 åt olika håll för att kvitta ut varandra. Några andra tips?
Imorgon hade jag tänkt att skjuta in siktet och känna lite noggrannare på avtrycket och rekylen, återkommer med resultatet
trevligt folk på det här forumet måste jag tillägga, verkar kunna sina saker och är inte blyga för att dela med sig av sina kunskaper
Thumbs up!
- W4ck0
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 01 feb 2008, 09:55
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Bra att du hunnit testa lite W4
som jag skrev längre upp i tråden så ska min bössa oxå få en genomkörare. Jag har nog ochså den äldra modellen
på bössan.
nåväl : dieslingen är garanterat från silikonoljan. man ska INTE smöja med nåt alls i kompressinstuben. om det inte slutar , så bör du plocka upp den igen och göra rent.
hur och med vad har du smort fjädern ?
som jag skrev längre upp i tråden så ska min bössa oxå få en genomkörare. Jag har nog ochså den äldra modellen
nåväl : dieslingen är garanterat från silikonoljan. man ska INTE smöja med nåt alls i kompressinstuben. om det inte slutar , så bör du plocka upp den igen och göra rent.
hur och med vad har du smort fjädern ?

www.plvk.se
----------------------------------------------------------
Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
-

Ulf - Inlägg: 3884
- Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
- Ort: Piteå
- Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg - Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
- Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär
"fjädern smorde jag med CRCs universalfett, tunnt lager utanpå"
det får duga tills vidare med det fettet. jag kan skriva flera spaltmeter med lovordandet av Maccaris heavy-tar , vilket är oslagbart
rekylen förstärks en hel del med lätta diaboler har jag märkt.
jag vet inte vilka du har att tillgå , men om du har diaboler som är lite grövre 4.51 eller 4.52 , brukar de kineser jag provat , bli betydligt lugnare. Detta beror antagligen på att de varierar mycket i pipgrovlek.
en billig & lätt diabol , håller kanske inte riktigt måttet 4,5 mm , de kan snarare vara upp till 4,5 mm.
den luft som ska skicka iväg kulan , smiter förbi densamma, och gör att pistongen går så lätt , att den smäller i botten på komp.-kammaren.
lite filosofier från min sida, har inga vetenskapliga belägg för ovannämnda , men självupplevda
EDIT : beträffande siktesspåren....på mitt ex är de inte parallella med själva tuben.....de pekar lite på tvärsan
från fabrik alltså.....
jag har ett Crosman rödpunktssikte istället. den har så pass stort justeringsområde att det med råge fixar felet 
det får duga tills vidare med det fettet. jag kan skriva flera spaltmeter med lovordandet av Maccaris heavy-tar , vilket är oslagbart
rekylen förstärks en hel del med lätta diaboler har jag märkt.
jag vet inte vilka du har att tillgå , men om du har diaboler som är lite grövre 4.51 eller 4.52 , brukar de kineser jag provat , bli betydligt lugnare. Detta beror antagligen på att de varierar mycket i pipgrovlek.
en billig & lätt diabol , håller kanske inte riktigt måttet 4,5 mm , de kan snarare vara upp till 4,5 mm.
den luft som ska skicka iväg kulan , smiter förbi densamma, och gör att pistongen går så lätt , att den smäller i botten på komp.-kammaren.
lite filosofier från min sida, har inga vetenskapliga belägg för ovannämnda , men självupplevda
EDIT : beträffande siktesspåren....på mitt ex är de inte parallella med själva tuben.....de pekar lite på tvärsan


www.plvk.se
----------------------------------------------------------
Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
-

Ulf - Inlägg: 3884
- Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
- Ort: Piteå
- Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg - Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
- Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär
- bazookaboy
- Inlägg: 262
- Blev medlem: 26 dec 2007, 23:44
- Ort: helsingborg
- Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 18 gånger i 16 inlägg
Så, nu har jag åter igen meckat lite... Byggde en främre fjäderguide (16g på bilden, men jag fick reducera den lite så runt 12-14 gram nu).
Bestående av låsbrickor med fett imellan, monterade på en skruv. Fungerar som glidlager för att fjädern ska kunna rotera fritt.
Har även slipat och polerat cylindern lite även förstorat utloppsporten litegrann (<3 dremel). provade att skippa smörjningen fast då gick den knappt alls. Fuktade en tygtrasa med silicon-olja och smorde försiktikt samt torkade ur de efteråt. glider som en dröm nu
Satte även in en o-ring att agera stötdämpare för pistongen.
Resultatet:
Att ladda bössan är knappt att det går, pistongen blir låst på sista millimeten av spännarmens rörelseomfång, betydligt med distinkt än tidigare.
Avtrycket upplevs aningen tungt men jämnt.
Ljudet låter som en svag 22a, trots att den numera inte dieslar alls :D en riktigt distinkt smäll som vet vad den vill med andra ord.
Rekylen har även den blivid mildare, tror det har mycket att göra med o-ringen fram i cylindern.
Angående träffbilden har jag inte ännu haft tålamod att skjuta in siktet ännu, det är närmare 10 grader kallt här :P men återkommer mer om det senare.
Anslagsenergin: saknar cronograf tråkigt nog så det resultatet utgår
Off topic: tror att det hjälpte att montera siktesringarna åt olika håll! windage är någorlunda bra kalibrerad nu
Bestående av låsbrickor med fett imellan, monterade på en skruv. Fungerar som glidlager för att fjädern ska kunna rotera fritt.
Har även slipat och polerat cylindern lite även förstorat utloppsporten litegrann (<3 dremel). provade att skippa smörjningen fast då gick den knappt alls. Fuktade en tygtrasa med silicon-olja och smorde försiktikt samt torkade ur de efteråt. glider som en dröm nu
Satte även in en o-ring att agera stötdämpare för pistongen.
Resultatet:
Att ladda bössan är knappt att det går, pistongen blir låst på sista millimeten av spännarmens rörelseomfång, betydligt med distinkt än tidigare.
Avtrycket upplevs aningen tungt men jämnt.
Ljudet låter som en svag 22a, trots att den numera inte dieslar alls :D en riktigt distinkt smäll som vet vad den vill med andra ord.
Rekylen har även den blivid mildare, tror det har mycket att göra med o-ringen fram i cylindern.
Angående träffbilden har jag inte ännu haft tålamod att skjuta in siktet ännu, det är närmare 10 grader kallt här :P men återkommer mer om det senare.
Anslagsenergin: saknar cronograf tråkigt nog så det resultatet utgår
Off topic: tror att det hjälpte att montera siktesringarna åt olika håll! windage är någorlunda bra kalibrerad nu
- W4ck0
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 01 feb 2008, 09:55
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Hej Tommy H
Välkommen till forumet
Jula har en renoveringssats till B3.
Kolla vad som ingår i den.
Har för mig att de e nått fjäderliknande med i den.
För att följa länken så måste du registera dig.
Kostar 99 kr.
Välkommen till forumet
Jula har en renoveringssats till B3.
Kolla vad som ingår i den.
Har för mig att de e nått fjäderliknande med i den.
För att följa länken så måste du registera dig.
Kostar 99 kr.

- G0LI4T
- Inlägg: 2275
- Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
- Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg
G0LI4T skrev:Detta va med i kartongen, ska vara till avtrycket :
För att följa länken så måste du registera dig.
Är det nått som känns igen ?
Det är till avtrycket men inte till alla kina modeller...
Passar dock till Bsa Meteor
Gamla Tyska fjäderbössor, det är grejer det.
- Patrik
- Inlägg: 2403
- Blev medlem: 26 dec 2007, 22:48
- Ort: Goteborg
- Tack utdelade: 258 gång
Tackad: 128 gånger i 98 inlägg
Ställde frågan till Jula och fick följande svar:
Hej!
Tyvärr är denna artikel slut.
Mvh Jula Postorder
Marie Gustafsson
Hej!
De beräknas inte komma in förrän i slutet av januari.
Mvh Jula Postorder
Marie Gustafsson
Är det någon som kan tänka sig att sälja sin fjäder
Hej!
Tyvärr är denna artikel slut.
Mvh Jula Postorder
Marie Gustafsson
Hej!
De beräknas inte komma in förrän i slutet av januari.
Mvh Jula Postorder
Marie Gustafsson
Är det någon som kan tänka sig att sälja sin fjäder
- TommyH
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 03 sep 2008, 11:34
- Ort: Vallentuna
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg - Skytteklubb: Närtuna, västerorts dynamiska
Patrik skrev:G0LI4T skrev:Detta va med i kartongen, ska vara till avtrycket :
För att följa länken så måste du registera dig.
Är det nått som känns igen ?
Det är till avtrycket men inte till alla kina modeller...
Passar dock till Bsa Meteor
det passar både i bsa meteor och commanders underspännare
- bazookaboy
- Inlägg: 262
- Blev medlem: 26 dec 2007, 23:44
- Ort: helsingborg
- Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 18 gånger i 16 inlägg
38 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst













