Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Henrik skrev:Nån som vet vad en kompensator väger?
Alltså den på bilden.
Är det FX eller är det annat fabrikat?
Mhunter skrev:Ok! Följdfrågan då, upplever ni som monterat kompensator någon skillnad (precisionsmässigt)?
Mhunter skrev:I senaste vapentidningen beskrivs kompensatorn som rekyldämpare, frågan är varför man då har den på PCP som inte har någon rekyl? Eller har de missuppfattat?
öberg skrev:på ett luftgevär gör den inte ett skit åt det.
Därimot upplever jag att man får ljudet mer riktat åt sig, och det är ju bra. Not!
scratch skrev:öberg skrev:på ett luftgevär gör den inte ett skit åt det.
Därimot upplever jag att man får ljudet mer riktat åt sig, och det är ju bra. Not!
Om man skjuter ett 10J PCP så har man ju ingen rekyl att tala om och där är det ju sant att en kompensator inte gör någon nytta.
Däremot på en 40J cyclone har man rekyl och där blir den rejält dämpad om man har en bra kompensator. Den som sitter på min Cyclone gör en avsevärd skillnad. Sedan är det helt sant att man får en större del utav ljudet bakåt samt att smällen kan upplevas som mycket skarpare, men så länge man har hörselskydd så är detta inget problem tycker jag. Sedan om denna rekylborttagning gör någon skillnad i precision är en helt annan femma, men min cyclone skjuter iallafall inte sämreTomaz nämnde kompensatorer med konavledare, det finns vissa som har ställbar kon och dessa sägs kunna förbättra träffbilderna. En teori bakom detta är egentligen inte att de leder bort ljudet eller dämpare rekylen utan att den mer stämmer pipans svängning som uppstår när skottet går. Själv har jag aldrig testat en sådan men det hade varit kul att se om man kan förbättra träffbilderna med den, annars så kan man ju i värsta fall ha den för syns skull
Henrik skrev:Nån som vet var man kan köpa en kompensator med kona?
Henrik skrev:Nån som vet var man kan köpa en kompensator med kona?
Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster