Tja, det finns ju Californium och Yttrium och Terbium - från Ytterby i Roslagen

Men bromstrummor av Kinesiskt gjutjärn... det djävligaste jag varit med om! Vad fan gör de? Känns som de späderr ut järnet med grus!
Känns dock som att Artemispipan är gjord av hyggligt hårt och fjädrande stål.
UPPDATERING;
Tog bort pipbandet ("stödet" , för nykomlingar) som *Air* sa. Och det hjälpte upp - bokstavligen - träffbilden. I och med att pipbandet skruvas mot stocken, som inte alls har med lufttuben, som är gevärets egentliga stomme, att göra, blir det heltokigt. Om det skall funka, måste TRÄSTOCKEN fräsas med samma precision som pipa, lufttub, och de iofs troligen pressgjutna "breech"-delarna. Breech, tub och pipa bildar ett liggande "U" med rimlig precision och stabilitet. (Breech = patronläge / låda på svenska?)
Om man då "slänger in" ett "tumgrepp" i form av pipstödet mitt på , som jag inte tror är maskinbearbetat, utan också pressgjutet, och sedan dessutom drar ner / fast det mot stocken - ja då skall man fan ha tur om man inte försämrar precisionen. Risken att det blir en banan av pipan, som i mitt fall, är överhängande. Det kan nog nästan bara gå galet
Men, pipan är nog dessvärre också krökt. Det framgår av bifogade tavelbilder på 10m, efter att jag tog bort pipbandet. På den andra tavlan (som jag sköt först), har jag ringat in den relevanta gruppen, ca 5-7 skott. Där siktade jag riktigt seriöst, och utan siktesjusteringar. Gruppen har 12mm spridning. Men den kunde kanske vara ännu tätare, om enbart pipan avgjorde.

På 10m är det nog godkänt, i denna prisklass. (Gud vad jag saknar min ungdoms gamla Diana 35!

Får nog köpa ett igen, vad det lider.

Ibland får man ångra att man gjorde slut.

) Dock kollade jag inte att jag satt upp tavlan i lod
Första tavlan (som jag sköt efteråt ;-) )satt i lod, och hårkorset låg alltid i lod. Jag vräkte väl iväg sådär 30 skott i den inringade gruppen. Fast inte superambitiöst siktat

Ni måste försöka förstå min psykiska status i detta läge. Pendlande mellan hopp och förtvivlan, och osäker på vad fan som pågår.

De två testskotten kl 1, är "manuell testkompensation" = jag testa att se vad som hände, när jag ungefärligt siktade kompensatoriskt. (Var ärligt talat osäker om kulorna gick iväg just då. Gick ju inte att avgöra om det blev nya hål

)
Imorgon skall jag vrida pipan i fästet. Som ju även T.Lundberg föreslog. Och tack *Zpiff* för frågan. Jag har kollat sprängskisserna, och jag har svårt att tro att pipan är låst / har tvärgående lufthål el. dyl. Det trodde jag inte heller, då hela konstruktionen är mycket rationellt produktionsekonomiskt upplagd. Djävligt väl / elegant uttänkt faktiskt, med avseende på rak, enkel produktion. (Sprängskisser både för Artemis CR600W samt CR900W finns hos
För att följa länken så måste du registera dig. De skiljer endast i detaljer.)
En fråga angående kröning; Minskar det generellt spridning med god kröning? Eller eliminerar man bara de udda slumpmässiga "flyers"? Jag kan tyvärr inte ta en närbild på pipmynningen med mobilkameran. Men jag har aldrig sett en så "rå" pipmynning förut. Känns mest som att svarven bara svarvat av pipan med stickstål.

Med den enkla pipkorvsljuddämparen, döljs ju detta för köpare.
Funderar på om jag borde slipa kröning. Tänkte mig sfäriskt alternativt koniskt finkornigt slipstift. Koniskt Dremel har jag redan. Tänkte först putta i konsistensfett, sedan infettad tyglapp, fett igen, och sedan skärpasta. Slipa, och sedan skjuta ur all skit, slipmaterial och metalldamm. Låter det ok? Skall jag ta borrmaskin, eller Dremeln?
Imorgon kommer rapport kring piprotationen!
(Var intressant att skjuta utan korven. De är faktiskt inte helt meningslös! Fast, om man inte är orolig att störa grannens söndagsmiddag, kan man vara utan. Nu tror jag att det egentligen handlar om att ungdomar tycker det ser "ballare ut" med ljuddämpare

Fast jag tyckte pangarna var litet coola - litet salongsgevär, liksom

Ja e ju *Luftpangarn*

)
För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.