Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
atte69 skrev:Det är ju lite olika i olika kommuner .. ja hade väl ca 1.5 kg . Pratade med en av dom som jobbar där .som jag fö känner .. över en köpp kaffe kom vi fram till att blyet gör sig bäst i bilbatteriåtervinningen rent miljömässigt även om metallåttervinningen hade varit rätt enligt deras folder .. dock blir det fel men rätt då om han så..
Larzzon skrev:Jag brukar tömma kulfånget i en påse. Den kommer åka till metallåtervinningen när det är dags.
atte69 skrev:när man smälter blyet hamnar alla föroreningar. papper,barr ,löv mm överst ,bara å fiska upp med stålspattel ,,kvar blir helt rent bly .
Luftpangarn skrev:Hur länge sedan var det? Jag har en känsla av att hjulvikterna nuförtiden innehåller / har lägre blyhalt.
Luftpangarn skrev: Jag har en känsla av att hjulvikterna nuförtiden innehåller / har lägre blyhalt.
Luftpangarn skrev:Alltså, jag fattar nog inte riktigt ballistik.
Energin hos kulan är våldsamt mycket mer beroende av hastigheten, än kulans massa.
Energin= massan x hastigheten x hastigheten
Osså dividerar man med två, om man inte är nära ljushastigheten "c", som med elektroner och sånt, då blir det E= M x C x C, dvs E=MC^2 - men det är inte så relevant vid luftskytteMen skit i tvåan i nämnaren vid våra hastigheter,, det påverkar inte den relativa betydelsen av massa i förhållande till hastighet.
Alltså, vi har en viss energi att tillgå, dvs 10J. Antingen skjuter vi en lätt (och troligen lika stor, av tekniska skäl i gevärspipan) kula av tex zink i hög hastighet eller en tung kula av bly med lägre hastighet.
Varför är en tung kula att föredra? Eftersom båda kulorna har samma fysiska storlek, är det lika känsliga för att ta upp sidvind - stil med ett segel. Men eftersom de har samma energi frammåt, är de lika tröga att knuffa ur bana i sidled.
Fast i stridsvagnsprojektiler o.dyl, använder man gärna tex (utarmat, dvs lågradioaktivt) uran, eftersom det har (ännu) högre densitet än bly. Där verkar inte riktigt resonemanget förklara så mycket.
I våra gevär / pistoler, är volymen i pipan avgörande för... överförd hastighet? Eller energi? Hur relaterar det till stridsvagnskanoner?
Kanske är uranlegeringar mycket hårdare än bly också?
Poängen är, är zinkkulor verkligen mycket sämre för oss? Visst, ren zink är hårdare och mer skört än bly.
Jag skulle vilja ha en förklaring. Vad består JSBs blyfria av för legering? Varför är de så mycket dyrare?
Kan någon förklara?
Luftpangarn skrev:Alltså, jag fattar nog inte riktigt ballistik.
Energin hos kulan är våldsamt mycket mer beroende av hastigheten, än kulans massa.
Energin= massan x hastigheten x hastigheten
Osså dividerar man med två, om man inte är nära ljushastigheten "c", som med elektroner och sånt, då blir det E= M x C x C, dvs E=MC^2 - men det är inte så relevant vid luftskytteMen skit i tvåan i nämnaren vid våra hastigheter,, det påverkar inte den relativa betydelsen av massa i förhållande till hastighet.
Alltså, vi har en viss energi att tillgå, dvs 10J. Antingen skjuter vi en lätt (och troligen lika stor, av tekniska skäl i gevärspipan) kula av tex zink i hög hastighet eller en tung kula av bly med lägre hastighet.
Varför är en tung kula att föredra? Eftersom båda kulorna har samma fysiska storlek, är det lika känsliga för att ta upp sidvind - stil med ett segel. Men eftersom de har samma energi frammåt, är de lika tröga att knuffa ur bana i sidled.
Fast i stridsvagnsprojektiler o.dyl, använder man gärna tex (utarmat, dvs lågradioaktivt) uran, eftersom det har (ännu) högre densitet än bly. Där verkar inte riktigt resonemanget förklara så mycket.
I våra gevär / pistoler, är volymen i pipan avgörande för... överförd hastighet? Eller energi? Hur relaterar det till stridsvagnskanoner?
Kanske är uranlegeringar mycket hårdare än bly också?
Poängen är, är zinkkulor verkligen mycket sämre för oss? Visst, ren zink är hårdare och mer skört än bly.
Jag skulle vilja ha en förklaring. Vad består JSBs blyfria av för legering? Varför är de så mycket dyrare?
Kan någon förklara?
Luftpangarn skrev:Varför är en tung kula att föredra?
atte69 skrev:Alla pratar om att ta bort/avstå från det farliga blyet (som dom inte tror e så farligt egentligen) å istället skjuta blyfritt... ja men !!! Zink å tenn !! E de bättre .. ja de e blyfritt ... har man bly i ett akvarium så funkar det men zink så dör fiskarna ..men det är nog ofarligt de ...eller?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster