Anonymous

Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Etienne skrev:mikebike skrev:Enligt lagen skall projektilen vara konstruerad för att expandera.
Det utesluter alla typer av flatnosdiaboler som ju konstruerats för att göra snygga hål i tavlor.
Men det var just det som är grejen. För klasserna 1-2 står det att kulan ska vara konstruerad för att expandera. Gällande det om skyddsjakt med luftgevär så är kravet att den ska vara konstruerad för att expandera eller deformeras.
Etienne skrev:mikebike skrev:HP är knappast expanderande om de är tillverkade av ett (alltför) hårt material.
Nänä, men vi får hålla det inom rimliga gränser. Såvida vi inte snackar om spuer-über-titanlegeringar eller något i den stilen, utan mer "normala" material så är HP expanderande. Naturvårdsverket förutsätter också detta, eftersom blyspets och hålspets ges som exempel för en expanderade kula.
Etienne skrev:mikebike skrev:Klippt från din länk: "Kulorna är hårdare än vanliga blykulor och har en mycket bra genomträngningsförmåga."
De är alltså INTE konstruerade för att expandera!
Fullt möjligt att de inte är klassade som expanderande... Men det finns inget som säger att bly är var gränsen går för detta. De är hårdare än bly och har bättre genomträngningsförmåga - absolut! Men det betyder inte att dessa diaboler inte expanderar?
Etienne skrev:Kollade på denna nyss: För att följa länken så måste du registera dig.
Iofs tror jag inte att den är godkänd, men jag ska inte säga för mycket då jag inte har någon aning om hur den beter sig efter penetration. Den fixar viktkravet iaf.
mikebike skrev:Var har du läst det?
Citat från Naturvårdsverket: "Vidare får luftgevär med en minsta kaliber av 5,6 mm (.22) användas vid jakt enligt första stycket, om projektilen har en minsta utgångshastighet av 180 meter per sekund och om den konstruerats för att expandera. SNFS (1998:3) "
mikebike skrev:Kulan du länkade till är (nog) av tenn, som är mycket hårdare än bly.
mikebike skrev:För en klass 1 studsare fungerar det utmärkt att tillverka expanderande kulor av koppar, men det fungerar knappast för ett luftvapen på 10J.
mikebike skrev:Det finns ingen klassning! Det heter att de skall vara konstruerade för att expandera. Det är alltså i första hand konstruktören och i andra hand tillverkaren som som kan tala om vad som gäller. En kula som marknadsförs med argument som "bättre genomträngningsförmåga" är ju knappast konstruerad för att expandera?
mikebike skrev:Jag har sådana. De är tillverkade av en zinklegering och de är dj-igt hårda! Samma tillverkare har även tennkulor och inte heller de deformeras märkbart efter en träff i en planka....Inte ens skjutna från ett 30J luftgevär.
D.v.s. de expanderar inte ett dugg, trots att de är "HP".
EDIT: Här är länken med tennkulorna: För att följa länken så måste du registera dig.
öberg skrev:Vad jag kan se på bilderna av Normas kulor så är den ena en helmantel och den andra en blyspets med delad kärna för bättre genomslagskraft.
öberg skrev:Nu är vi dock utanför luftvapen. Så in på banan igen!
intruder skrev:Man gör test med kulor t.ex.5,5mm nominell vikt drygt 14gr ska göra 180m sec.Sen så har man inte licens spelar det inte nån roll att man innehar vapen som klarar diverse gränser för jakt m.m.De får ju inte användas personer som saknar tillstånd.
Aleks skrev:Ös på Etienne! tycker de e riktigt bra att du engagerar dig och tar reda på sånt här!
Att ta reda på vad som gäller innebär ju inte nödvändigtvis att alla kommer gå ut och jaga dom nämnda arterna med luftgevär, tror faktiskt folk är vettigare än så...
Men jag undrar verkligen hur de tänkte när de skrev 180 m/s istället för X Joule?
Sandstig skrev:Även om det är lagligt så är vi väl alla överens om att det ändå är olämpligt att jaga med 10 joules bössa?
Mvh Anders
Återgå till Frågor om skyddsjakt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster