Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Leopold skrev:Jag kör alltid med hörselskydd inomhus och ibland även utomhus med mina bössor.
börne skrev:...Jag tycker inte att det är mesigt att skydda hörseln!...
Leopold skrev:Det verkar vara en cementerad uppfattning bland många FT-skyttar inkl högsta ledningen att skottljudet inte är ett problem alls och att du blir föremål till åtlöje om du påstår att du har problem med detta.
Avalonblower skrev:....
Vill man lösa problemen lagligt och direkt, i väntan på lagändringen, så finns det gott om vapen som har shrouds, vilka ger samma effekt.
Avalonblower skrev:...Alternativt så gör man som flertalet och använder en dämpare illegalt, som civil olydnad.
Kincop skrev:Tack för all feedback.
Jag var tyvärr lite otydlig i mitt första inlägg, även om jag supportar användning av hörselskydd (är själv döv på vänster öra).
Med högt ljud menade jag att min rädsla är att grannarna störs när jag skjuter inomhus. Min lägenhet ligger i ett hus från 50-talet och lyhördheten är.... stor.
Dagtid och fram till sen eftermiddag så tycker jag det inte bör vara problematiskt men skjutning under senare kvällar känns tveksamt.
Tyvärr är det just sena kvällar det blir tid över för lite spontanskott. Det är bättre för färdigheten att skjuta ofta och lite än mycket och sällan..
Hmmm..storstadsproblem antar jag.
Undrar varför det är förbjudet med ljuddämpare till luftgevär. Samma anledning som för krutvapen verkar ologisk..?
Kincop skrev:http://mobil.airpang.bloggplatsen.se/2010/01/10/2387927-silence-please/
Denna text var intressant och nyttig att läsa.
Drygt nio år gammal dock.
Har nåt ändrats sen dess?
Archon skrev:....
OK, då förstår jag. En av mina vänner bor också så. Ett riktigt skithus, man hör verkligen precis allt vad grannarna företar sig. Jag skulle aldrig palla att bo så. I ditt fall hade jag försökt satsa på ett mjukt målmaterial med gamla textilier och dylikt som bromsar upp projektilerna och absorberar ljudet vid träff. När det gäller fjädergevär så är det oftast så att träffljudet när diabolen smäller i ett traditionellt kulfång av metall är högre än själva skottljudet vid avfyrning . Själv bor jag i en hyfsat ljudisolerad hyreslägenhet med tjocka betongväggar som på en Nazi bunker från andra världskriget.
Jürgen skrev:Ja det är inte olagligt med en dämpare till ett licensfritt luftgevär. Hade det varit olagligt, så skulle det inte få säljas, vilket det nu gör.
Delar till ett licensfritt luftgevär är licensfria.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster