Börne, du verkar ju köra (nästan?) exakt det jag tycker verkar enklast. För du skriver klickvärdet på sidohjulet, och så ställer man höjdratten på samma värde.
Fast sedan pratar du om att märka upp höjdtornet? Eller missförstår jag? Märkningen där spelar väl ingen roll, med detta system?
Jag kanske är totaltrög, men jag förstår inte om du menar något annat än det både jag och - som jag förstår det - Börne menar?
Frågan uppstår, då de märkremsor för sidohjulet jag sett här på forumet, alla anger exakta avstånd, som måste "översättas" till siktets höjdinställning, via en tabell man skapat. Exempel är klicktabell på insidan av "flip up" linsskyddet, eller en tejpad lapp på stocken.
Jag har själv börjat på remsan med exakta avstånd på
FT siktets parallaxhjul. För det är vad jag sett på foton här på forumet. Men jag förstår inte vitsen vid närmare eftertanke, om man inte tänker växla mellan olika ammunition. Men det är väl typ det sista folk gör, när de hittat rätt.
Det är klart att ett billigt sikte nog garanterat har glapp i mekaniken. Men det har även svarvar som är jättedyra. Knepet är ju att alltid skruva tillbaka längre än glappet, och sedan skjuta "mutterdelen" framför sig. Man kan svarva med helt hysteriskt glappa muttrar / ledarskruvar, bara man gör på detta sätt. I själva verket gör man ALLTID så, om man har någon koll alls.
Att billig mekanik inte håller länge, är väl inte heller något man kan bli förvånad över. Och optik uppfattar jag som extremt mekaniskt känslig, så fort man vill ha justeringsmöjligheter, i stället för fast optik. Lägger man flera system ovanpå varandra, blir ju alltihop eländigt mångfaldigat.
Som att både kunna justera förstoring och
parallax. Man liksom tigger om problem, om man ser nyktert på saken. Avstår man justeringarna, och väljer fast optik, lär man få helskottas bättre prestanda för pengarna. Fast bara optimalt för en viss typ av situationer...
Men parallaxen skiljer sig mest vid korta avstånd. (Typ snedvinkel sidofelet när man tittar, skulle jag beskriva det för någon ny. Som jag förstår huvudpoängen.) Korta avstånd är vad vi skjuter med luftgevär, så för oss är parallaxjustering mycket värdefullt, jämfört med jägare som skjuter på minst 100m typ. Jag gissar att nästan all jägaroptik är fast? (Har ingen aning, aldrig sysslat med jakt med kikarsikte.)
Att siktet först måste vara rimligt monterat, och att man sedan måste skjuta en djäkla massa skott, för att veta vad som gäller för geväret, med viss ammo, och aktuellt sikte, kan man inte komma ifrån. (Har man ingen regulator på sitt
PCP, måste man också bestämma mellan vilka tryckvärden man får jämnast resultat, och hålla sig mellan dessa max- och mintryck, både vid inskjutning och tävling / motsvarande.)
Har jag fattat rätt, att du Nitro, skriver klickvärdena, inte avstånden, på parallaxhjulet?
P.S. I en framtid, kan en dator och servon göra alltihopa. Fast datorn kan ju ta över hela skyttet. Så har vi ingen hobby kvar...

Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.