Arg på pcp och kikarsikten

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Arg på pcp och kikarsikten

Inläggav Luftpangarn 29 jun 2019, 18:55

Just nu känner jag mig så”anti”, att jag skulle kunna hiva allt vad pcp och förstoringsglas (=kikarsikten) ut genom fönstret. När blev skytte så djävla komplicerat?!? Ge mig en djävla bössa som fungerar, och ett par riktigt schyssta jätnsikten, så skall du fan se på träffar även på 50m, tror jag. Givetvis kommer jag bara ga 10-20% träffprocent, jämfört någon med kikarsikte. Det fattar jag också.

Men jag ruttnar på att jag plötsligen förvandlas till nybörjare, med ett kikarsikte. All känsla och skicklighet for ut genom fönstret. QB78s Truglosikten är visserligen en aning trösterika, men det är skitriktmedel det också.

Nä, jag längtar efter mitt Diana 35 med vråljuste jätnsikten. Och satans precision.

Tyvärr verkar inte ens HWs riktmedel riktigt hålla standarden - dömt från bilder - men förmodligen har jag fel. De är nog jättebra!

Pcp är ju skitkrångligt. Utan regulator, måste man ha koll på trycket i tuben.

CO2 kommer närmare krutdkyttets okomplicerade situation. Men mitt QB78s Truglosikten är ett skämt.

Kanske är det därför jag gillar CO2 pistolerna, fast jag är ganska kass pistolskytt. Enkla järnsikten + Co2 patroner = likt krutdkytte. (OBS! Seriösa Röhm Trainer och CP-1 - inte vapenreplikerna!)

Det var dagens hjärnblödning. Nu skall jag fixa avtryckarkraft på mitt pcp. Och sedan ägna massor av tid att begripa kikarsikten. ;-D

Som sagt, idag är jag djävligt arg...
Senast redigerad av Luftpangarn 30 jun 2019, 02:14, redigerad totalt 1 gång.
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1526 gång
Tackad: 350 gånger i 233 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Arg på pcp och kikarsikten

Inläggav Kapten Kamin 29 jun 2019, 18:59

Fast det finns ju bra grejer också...
Som man blir kallad "elitist" om man rekommenderar.. :thumbupp:
Nåja, hoppas du får ordning på det..
Användarvisningsbild
Kapten Kamin

Tack utdelade: 1178 gång
Tackad: 1931 gånger i 678 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Inläggav börne 29 jun 2019, 19:19

Kapten Kamin skrev:Fast det finns ju bra grejer också...

Man försöker hjälpa men man får skit för det känns det som ibland... kul :|

Luftpangarn skrev:Pcp är ju skitkrångligt. Utan regulator, måste man ha koll på trycket i tuben.

Vad är det som är så svårt? Om du kör utan regulator vilket jag själv gör får man ju skjuta en sträng & se var starttryck & sluttryck ligger, däremellan håller man sig (I mitt fall mellan 180-100 bar) för att få ut ett visst antal så jämna skott som möjligt, min diffar 4mps under denna sweetspot som det kallas, gäller ju såklart att bössan fungerar som den ska & det krävs en kronograf för att kolla, men det är nästan ett måste att äga en om man äger ett PCP vapen vid minsta lilla sak som ska kollas/justeras annars har man egentligen noll koll.

Ang siktet så ja du köpte ett riktigt skitsikte, blev du förvånad? Var det 800kr du gav, inte ens en tank bensin 2019.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2950 gång
Tackad: 6337 gånger i 2516 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav Luftpangarn 29 jun 2019, 19:46

Förlåt, det är inte dig Börne, eller Kapten, eller alla andras jättefina råd och engagemang jag är arg på. Och jag skämdes så fort jag läste era svar, för det var inte alls så jag menade.

Igår ägnade jag hela dagen åt att vända på fästen och testa shimsningar. Jag är nirmalt faktiskt riktigt hygglug på mekanik. Och i höjdled gick det perfekt, to ”optiskt centrum”. Men i sidled har jag bara ”fixat” det. Men det får duga nu. Sedan tillkommer att begripa.

Kanske överdksttar jag hur enkel Diana 35 var, som jag ju jämt dessutom sköy på 10m.

Det ordnar sig nog. Men litet ångest har jag, att halva min skicklighet försvinner i kikarsiktet.

Men jag tänker inte ge upp. Och vad beträffar siktet, är det enklast möjliga FR. Men dani_swede har vunnit en tävling med det en gång, så det kan jag inte skylla på! (Det där sista siktesköpet var inte seriöst menat alls.)

Ursäkta den heta ångan som pös ut... kanske kan det tom trösta
någon, att det inte är dkitenkelt.
Luftpangarn

Inläggav T.Lundberg 29 jun 2019, 19:48

Ja herre guuuud hålla ordning på tryck i en tub... köp dig ett FWB300S så slipper du det problemet.
Tur att en ä sum en ä så en ente ble som en sulle
Användarvisningsbild
T.Lundberg

Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 95 gånger i 79 inlägg
Skytteklubb: HSR.Outlaw
Luftvapen favorit: FWB300S,HW30S,LGV,Buccaneer SE

Inläggav Luftpangarn 29 jun 2019, 19:54

Skälet till att jag vill ha kokarsikte på QB78 är att magasinet jag köpt, bockerar de vanliga Truglosiktena.
Luftpangarn

Inläggav Luftpangarn 29 jun 2019, 20:08

T.Lundberg Manometern på Hatsan AT44 sitter framtill precis under pipan. Inte min grej att sticka nyllet o pannan framför en pipmynning. Dessutom är manometern mkt lien. Avläsning ur fel vinkel är en lögn att repetera. Pumpens manometer tycker inte samma sak som trycktuben. Kommer irdna sig med övning, men är inte trivialt.
Luftpangarn

Inläggav Nitro 29 jun 2019, 20:18

Haha förstår din frustration.
Det finns en anledning till att en del väljer att byta upp sig med bättre prylar.

Som nämnts tidigare så brukar vi erfarna komma med goda råd när nybörjare ber om det, både bra budgetprylar och såklart bra dyrare prylar. Men allt för ofta får man hugg och slag tillbaks.

Men det kvittar hur bra grejer man har ifall man har svårigheter med hur man ska använda dem på bästa sätt. Vi är inte mer än människor.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro

Tack utdelade: 2266 gång
Tackad: 1479 gånger i 894 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
Luftpangarn (29 jun 2019, 20:22), Chris (29 jun 2019, 21:05)

Inläggav Chris 29 jun 2019, 21:10

Nitro skrev:Haha förstår din frustration.
Det finns en anledning till att en del väljer att byta upp sig med bättre prylar.

Som nämnts tidigare så brukar vi erfarna komma med goda råd när nybörjare ber om det, både bra budgetprylar och såklart bra dyrare prylar. Men allt för ofta får man hugg och slag tillbaks.....

jo... och ibland räcker det inte att läsa de goda råd flera gånger som det sagts tidigare nån gång..... finns ju folk också som helt enkelt inte vill begripa goda råd man får här ;)
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;) = https://drive.google.com/drive/folders/13n7TnnWy2iSVwkCTJaPIyek1nfh39HQ-?usp=drive_link
Användarvisningsbild
Chris

Tack utdelade: 282 gång
Tackad: 337 gånger i 233 inlägg

Inläggav Kapten Kamin 29 jun 2019, 21:20

Luftpangarn skrev:Men i sidled har jag bara ”fixat” det. Men det får duga nu. Sedan tillkommer att begripa.

Vi kan ju inte utesluta att kilbasen eller pipan är sned heller.. Konstigare saker har hänt.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin

Inläggav Luftpangarn 29 jun 2019, 22:00

Chris, jag har bokstavligen suttit med rådgivningstrådarna på ddatorn, 1m från meckandet, och läst och försökt förstå vad jag gjort / gjort fel. Och givetvis läst den engelska siktesinställningsmanual som länkats till här i forumet. Och jag är allt annat än mekaniskt oskicklig. Svarvar, fräser och har tom ett mekaniskt patent.

Ett råd av Kapten på två rader, läste jag 50 gånger, och försökte tolka det ur alla synvinklar. Jag tror det var avgörande, på 13:e försöket, typ.

Jag läser noggrant alla råd - inget någon av er skriver, "slarvar jag bort"!!! Man är bara dum, om man inte lyssnar på goda råd! Och viktigast av allt - ni anstränger er verkligen att ge vettiga råd!

Jag är mycket tacksam gentemot er alla!

Sedan rann sinnet till idag. "Helvete" kände jag. Litet för mycket, liksom. Behövde ventilera det. Men, jag är inte den som ger mig i första laget. ;-D Men ruttna kan man ju göra... :)

Det har gått troll i denna AT44 & FT siktes kombon. Skräpsiktet och QB78 tog 40 minuter att montera, och nägon timme till att skjuta in. Det gjorde mig tyvärr ännu argare... :twisted:

Nåväl, upptäckte att jag kan justera trycket en hel del, och köpte rätt nycklar idag. Igår blev jag på det klara med att jag skall skjuta blyfria lättviktskulor. Det rör sig långsamt framåt. Jag beställde registerutdrag, och fyllde i medlemsansökan till Stockholms Luftjaktskytteförening i förrgår. :)
Luftpangarn

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
XY1 (29 jun 2019, 22:11)

Inläggav XY1 29 jun 2019, 22:12

Välkommen!
Steyr LG110 FT/BR 16J, LP 50
AA TX200 Mk3 10J
FX Panthera 700, .22
Thomas BR/FT FAC
Morini CM 162E Titan
Weihrauch HW98, .22 27J
Användarvisningsbild
XY1

Tack utdelade: 502 gång
Tackad: 297 gånger i 148 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Steyr LG110

Följande användare vill tacka XY1 för detta inlägg
Luftpangarn (29 jun 2019, 22:16)

Inläggav Nitro 29 jun 2019, 23:52

När jag satt på ett nytt sikte så har jag också haft strul X antal ggr. Vet inte var skottet tar helt enkelt, det tar inte i tavlan i vart fall.

1. Korta avståndet tills jag träffar tavlan
2. Justera i sidled så det tar något sånär rätt
3. Börja justera höjden och öka avståndet.
4. Har hänt att höjdratten går i botten och då finns det två alternativ
a. Schimsa siktet i bakkant vilket inte är en optimal lösning utan en möjligtvis tillfällig lösning, en hillabilly lösning.
b. Köp ett justerbart fäste och då har jag valt SportMatch. Den absolut bästa lösningen men också betydligt dyrare.
5. Blir jag tvingad till b. lösningen så vrider jag rattarna på siktet till mittenläget (alltså att jag har lika mkt justermån på båda hållen).
6. Därefter så börjar jag igen på steg ett men justerar inte siktet utan fästet tills jag tar något sådär rätt på ett visst avstånd. Jag brukar skjuta in på 40m.
7. Finliret sköter jag sen med rattarna på siktet.
8. När det tar där jag är helt nöjd på t.ex. 40m så skruvar jag av rattarna och sätter tillbaks dem igen på noll.

Då vet jag alltid att siktet är "nollat" på t.ex. 40m när rattarna står på noll.

Lycka till!
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro

Luftpangarn (30 jun 2019, 02:10)

Inläggav Luftpangarn 30 jun 2019, 03:58

Jo Nitro, att börja inskjutningen och göra den så bra man någonsin kan bedöma, på kortast möjliga avstånd, och sedan flytta ut tavlan, är det naturliga. Leta bommar en halvmeter utanför tavlan på 20-25m kan man ju hålla på med en halv dag - per justering! :lol: Rena turen om man blir klar på mindre än en vecka. :smt016

Men den engelska manualen angav ett särskilt skäl att vara noggrann på 10m, nämligen att de allra flesta kombinationer av gevär och ammunition, tenderar att ha samma siktesinställning på 10m och 50m. Vet inte vad era erfarenheter säger, men att slippa börja med att ranta 50m femtielva gånger, känns i alla fall litet underlättande för mig. Min inskjutningskorridor är litet stock o sten, så slarvar man med stegen, har man strax vrickat foten. Vilket inte lär göra inskjutningen roligare. :lol: Fast 50m vändorna kommer ju i alla fall på slutet. :-)

Det där med att vara noggrann på 10m är ju dock lättare sagt än gjort, om det blåser. Vilket det alltid gör, som Börne påpekade en gång. :evil: Bedömningen av verklig träffpunkt, blir ju då en statistisk bedömning. Och den blir ju faktiskt enklare, ju större felet och spridningen är.

Så än så länge, har jag bara kört 10m och 20m. Dessutom var jag vid det laget, efter en hel dags meckande, inge vidare tålmodig med siktandet... :oops: Bidde bara ett enkelt test av olika sorters ammo, som avslutande omväxling och litet balsam på det vid det laget något överhettade sinnelaget. :lol:

Kapten, det där med eventuellt sned fästesskena, nämnde faktiskt Mikael (? ehm, får lära mig namnat snart :oops: ) på skyttekortsdagen. Vad som är fel egentligen, kanske visar sig i framtiden. Skall jag satsa pengar, blir det nog dock på fästena som felkälla. (Om det inte är tok inuti siktet?!) Hatsan tillverkar ju sina lopp själva, så sneda siktesskenor låter halvrubbat i mina öron - men som du säger, inget är omöjligt.

Om man kan / får lossa tornen, för att få skalorna på noll, har jag undrat länge. Fast dit har jag ju liksom inte kommit tidigare... :roll:

Kaptens två raders råd, gjorde bland annat, att jag insåg att det bara är möjligt att shimsa på fästets motsatta sida mot fästesskruvarna.

Shimsningen har slutat med 0,25mm på bakre siktesfästet. Men något optiskt centrum är det inte. Påverkar det parallax, förutom skärpa? När jag lugnat mig, få jag göra om det. :wink:

En komisk grej, är att jag fått höra att siktet hade en närgräns på 12,5m. "Vad snackade han om?" tyckte jag. "Vlir ju jätteskarpt på 10m!" Ja, om man skruvar ut okularets korrektionsjustering tillräckligt många varv... :-) (Kan man ha det som knep?) För övrigt tyckte jag bilden var kanon på 20m, tills jag upptäckte att om man skruvar korrektionsinställningen tillräckligt, kan man ju tom läsa siffrorna på tavlan på 20m. :-) "Heelt otroligt!" var min reaktion. Och hoppsan, hårkors och dottar blev visst också kvivskarpa. :lol: Nu fattar jag också hur man kan mäta avståndet till målet så himla noggrant! :-)

Idag skall jag gå vidare med inskjutning på längre avstånd, 45-50m, Ammotest blir liksom hopbakat.

Justera avtryckarmotståndet tänker jag också testa. Samt eventuellt tryckpunktens avstånd fram / bak. Sista skruven, avråds man från att mecka med, i två instruktionsfilmer på youtube. (Tror det var något i stil med något upphaks läge.)

Kanske kollar jag om det lätt går att justera upp effekten, med inställningsskruven för hammarfjädern.

Egentligen borde jag gå ut och skjuta nu fem på morgonen, för nu är det absolut vindstilla, he he. :lol: Ljust är det ju. :) Och riktigt behaglig temperatur! :)

Tack för tålamodet med gårdagens grinolle. :wink: Ha en trevlig dag! :)

P.S. Om jag går ut och skjuter fem på morgonen, får det bli en hemlighet. Annars blir jag definitivt klassad som helrubbad. Vilket dessvärre inte är helt skiljt från sanningen... :smt016
Luftpangarn

Inläggav Marsi 30 jun 2019, 08:34

Skjuter du med magasin är det ju enkelt att hålla reda på skotten. Jag har fem magasin och kör dem 2 ggr, sen vet jag att det är dags att fylla till rätt tryck igen.
Marsi

Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 65 gånger i 44 inlägg
Skytteklubb: Tåstarp skytteförening
Luftvapen favorit: Air Arms EV2 mk4

Följande användare vill tacka Marsi för detta inlägg
Luftpangarn (30 jun 2019, 10:48)

Inläggav börne 30 jun 2019, 08:39

Luftpangarn skrev:Det där med att vara noggrann på 10m är ju dock lättare sagt än gjort, om det blåser.

Det är ju ett relativt kort avstånd, brukar själv inte märka av vinden allt för mycket där, först längre ut det drar iväg ordentligt.

Även i vind borde du kunna få till en grovinställning, sen får man såklart passa på att finjustera dom gånger det är lite eller ingen vind, detta är lika för alla. Man kan inte sitta & vänta på helt vindstilla dagar om man inte har all tid i världen. Det bästa är om man har möjlighet att skjuta in i en lokal med 50 meter, men hur många kan det!?

Det tråkiga med vind vid inskjutning är att det både lyfter & sänker kulan så det spelar in när man ska skjuta in på olika avstånd, men som sagt, det är likadant för alla oss andra & vi har ju fått till det, om inte perfekt så i alla fall så pass att vi kan sitta & träffa 15mm ut till 20 meter, 25mm ut till 35 meter & 40mm hål ut till 50 meter (gäller fri ställning) på FT tävlingarna.

Luftpangarn skrev:nämligen att de allra flesta kombinationer av gevär och ammunition, tenderar att ha samma siktesinställning på 10m och 50m

Det beror helt & hållet på fart, kulvikt & var du nollar kikaren. En 10J bössa vilket väl är det du har skjuten med JSB Exact som är lite av en referensdiabol då den är så vanlig stämmer rätt bra med att 10m & 30m möts på på samma dot i kikaren. Skjuter du in & nollar på 30 meter så kan du alltså hålla mitt på även på 10 meter.

Tänk på att om en Engelsman skriver detta så skjuter han garanterat med 16J vilket ändrar allting.
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Luftpangarn (30 jun 2019, 09:09), gubbe (30 jun 2019, 09:22)

Inläggav T.Lundberg 30 jun 2019, 18:12

Flytta manometern då så du slipper ha trynet framför
Tur att en ä sum en ä så en ente ble som en sulle
Användarvisningsbild
T.Lundberg

Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 95 gånger i 79 inlägg
Skytteklubb: HSR.Outlaw
Luftvapen favorit: FWB300S,HW30S,LGV,Buccaneer SE

Inläggav Kapten Kamin 30 jun 2019, 19:32

Luftpangarn skrev:Hatsan tillverkar ju sina lopp själva, så sneda siktesskenor låter halvrubbat

Kanske just därför.. Det finns bra Hatsan-bössor, men att kvalitén är skiftande, kan många vittna om.
Luftpangarn skrev:Kaptens två raders råd, gjorde bland annat, att jag insåg att det bara är möjligt att shimsa på fästets motsatta sida mot fästesskruvarna.

:thumbupp:
Luftpangarn skrev:Ja, om man skruvar ut okularets korrektionsjustering tillräckligt många varv... (Kan man ha det som knep?)

Nej, det kan du inte ha som knep. Du ställer in okularet så att korset är skarp efter dina ögon, sen låter du det vara. Skruvar du på okularinställningen, så stämmer inte dina avståndsmarkeringar sen.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin

Inläggav börne 30 jun 2019, 20:04

För att följa länken så måste du registera dig.

Ställa in skärpan på ditt kikarsikte
Längst bak på okularet finns det nästan uteslutande en ring att ställa skärpan med. Vi har hört lika många teorier om att ställa in skärpan som det finns användare. Ifall ditt nya kikarsikte kom med en bra manual brukar det täckas i manualen men i annat fall så kommer vårt sätt här.

Steg 1
Hitta fokusringen på okularet (sitter normalt sett allra längst bak).

Steg 2
Finn en slät yta med en jämn ljus färg som kan ge bra kontrast mot riktmedlet. Ofta kan en blå himmel eller en vit vägg vara utmärkt.

Steg 3
Sikta på ditt valda mål och skruva på fokusringen. Det du söker efter är att riktmedlet blir skarpt i kontrast mot sin bakgrund. Det luriga är att ögat vill hjälpa dig och kommer att anstränga sig för att skapa en skarp bild av riktmedlet. Det är därför viktigt att inte titta på riktmedlet mer än 1-2 sekunder utan att lyfta bort blicken och hela tiden göra om.

Upprepar steg 3 tills du är bekväm med skärpan. Underskatta inte ögats förmåga att anpassa sig och finna skärpa utan var noga med att lyfta bort blicken och justera tills du hittar läget där du har skärpa omedelbart när ögat kommer tillbaka på ritkmedlet utan att ögat hinner anpassa sig. Det är då du har hittat rätt.

Steg 4
Ifall din fokusjustering har en låsning så lås nu skärpe / fokusringen. Det är dock ovanligt att de har låsningar och jag rekommenderar därför att man i annat fall ser till att markera sin inställning på något sätt. Justeringen kommer att ändra sig när vapnet åker i och ur ett vapenfodral.

Lycka till!
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav Silwer 30 jun 2019, 23:57

Det är rätt, förjävligt liv du har, de jämla turkarna bygger sneda vapen åt dig på enkom, kan varit Tjobang!!! Som vek den över knät med för att reta dig där på ön, misär och grymma öde.

Om du bara fick några gammla järnsikten ändå i stöllet för att schimsa sikten som de såklart bygt på jävulskap, en kines med huggtänder skulle jag tro var ansvarig för kontrollen som går ut på att man drämmer det i ett bord och flyger inget loss är det gott nog.

Det här hämtar du dig nog inte från tror jag, särskilt då du ju valt ut de bästa bitarna ur sortimentet på teknikmagasinet och de borde ju knappast lura dig, du ägde väl det förr.

Så var arg så ger det sig. Det brukar jag själv köra med.

Fö en viss cred ska du ha sökt igenom hela forumet och hittar npt inlägg om schimsing som enda svar på dina problem, inga andra svar på tex hur medföljande fästen är osv finnes.:-)
Senast redigerad av Silwer 01 jul 2019, 00:14, redigerad totalt 3 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 969 gånger i 839 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Silwer 01 jul 2019, 00:50

Kapten Kamin skrev:Fast det finns ju bra grejer också...
Nåja, hoppas du får ordning på det..

Den där är lustig tycker jag som att bara Eliten skulle behöva utrustning och bry sig om att det träffar där man vill men vi vanliga bakgårdskyttar vi vill inte alls träffa där vi siktar, jag har aldrig förstått inställningen.

Lägg på den när med stor ilska det skrivs att allt är samma grejir det är bara märket som kostar, allt är Kina.
Gärna följt av att nu lämnar de forumet och alla skitfolk här minsan.

Inomom luftvapenvärlden kan inget vara mer fel, väldigt mycket tillverkas i Europeiska länder.

Ju mindre man pröjsar för grejorna ju mer tid får man lägga själv på det, ett sånt här vapen i tråden, det river man omedelbart i beståndsdelar och ser till att allt fungerar som tänkt, fixar till lite grader, kollar pipan, rengöring fullständigt sen egen riktig smörjning, allt kostar, därför tas genvägar för en billig produkt.

Kan man inte eller vill inte tar man fram en större plånka och betalar mer.

Medföljande kinesiska fästen a 5kr styck tror folk har supertolleranser, en sån enkel felkälla, men sånt låter man diskret glida ur lådan i närmsta sopkorg imo.
Men ilska brukar vara svaret om man påpekar sånt här, de vet minsan att Air Arms etc är skit alltihop, de har aldrig sett ett mer än på bild men de vet nog minsan :x

En elit har talat hahaha :-)
Senast redigerad av Silwer 01 jul 2019, 00:54, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Nitro 01 jul 2019, 01:17

Sorry, jag förstår dig inte riktigt Silwer.
Givetvis vill ju alla troligtvis träffa där de siktar oavsett vad man har för prylar.

Men det handlar om att man ger goda råd och när svaret kanske inte är vad frågeställaren önskat så händer att man blir kallad "elitist". Förmodligen för att bra prylar kostar.
Men som både du och jag vet så finns det även relativt billig utrustning som är bra och fungerar. Vilket det tipsas om också.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro

börne (01 jul 2019, 07:25), Luftpangarn (01 jul 2019, 07:45)

Inläggav Luftpangarn 01 jul 2019, 11:18

Allting fungerade som det skulle i förrgår. Siktet shimsat och inskjutet. Så nu vet jag iaf att jag grejar det, även om det kan bli litet meckigt. Igår lyckades jag även ställa i trycket, så att det krävs mindre kraft. Går att göra fler inställningar, men det får vänta.

Bara ett litet problem. Geväret levererar mycket låg effekt. Och i annan tråd här i forumet, hade någon mätt sitt AT44 till 5-6J vid leverans. Mitt gevär har också levererats med 7,5J, men känns ju mer som 5J.

Så jag testade att justera hammarfjädern, finns en ställskruv. Vilket enligt två olika filmer på youtube skall öka kraften. (Den ena från Hatsan USA) Jag tänker att ställskruven väl borde fixa +-5J ? Att kulan studsar mot en plastdunk på 20m, känns inte rimligt. Och att skjuta på längre avstånd, med så låg effekt, är väl närmast omöjligt.

Inskjutingen gjorde jag på 15m, och tavlan hängde mestadels med hål bakom, så den låga effekten tänkte jag ta tag i senare.

Men kraften ökade inte efter justering. Effekten skall öka, om man skruvar moturs. (Litet oväntat för mig. Hade gissat tvärtom.) Kanske tom minskade den efter skruvandet?!? :-( Ingen radikal förändring iaf. :roll:

Jag har pumpat till 200bar. Men nu har jag ju förstått att PCP har en kraftkurva. Men samtidigt framgår av annan tråd här, att skjuta 70 skott eller så, från 200bar skall funka. Även om ytterligare en annan forumsmedlem menade att AT44 skjuter bäst nånstans 120-140bar. Han menar också, att det mer eller mindre krävs regulator, för att skjuta AT44 väl. Och det kan väl hända att jag gör så småningom. Men just nu vill jag bara få till något slags grundfunktion. Typ helst kunna plinka medicinburkar på 45-50m.

Jag känner mig litet rådvill. Kan det verkligen vara så extrem skillnad mellan olika tryck?

(Nu när jag skriver, slår det mig att jag faktiskt har ett slags tömningstillsats för tuben. Kanske att det går att kontrollerat få ner trycket en aning, så behöver jag inte skjuta en massa meningslös skott.)

Fick för mig att också justera / vrida siktet så korset hamnade exakt i lod. Men se, det verkar ha ställt till det rejält. Lär få göra om hela shimsningsproceduren. Det är i sidled som stör mig mest. Att det händer grejor i höjdled, om man ändrar effekten, är ju inte så förvånande.

Så nu är jag litet tillbaka på ruta ett. Fast förhoppningsvis en aning kunnigare. :lol:

(Ja, Börne, jag slarvade med inställningen av korrektionen på okularet. Jag har läst på i manualen, och här i forumet. Men tyckte liksom det dög att titta på tavlan... Nåja, biten om att ögat sekundsnabbt anpassar sig, hade iaf fastnat, så när jag "råkade upptäcka" hur många varv man faktiskt kan skruva, och det blev knivskarpt, ja då kollade jag bara ett ögonblick, och testade flera gånger. Man SKA följa manualen. Särskilt om man är grön. :oops: )

Och tubens och pumpens manometrar visar visst samma värde, jag har nog bara rört ihop med när jag kollat tuben ur sned vinkel. Och ja, hålla reda på antal skjutna magasin, som Marsi säger, får bli lösningen på den opraktiska placeringen av manometern rakt fram under pipmynningen, så man vet när det är dags att pumpa. Flytta manometern skulle kräva rejäl omarbetning av lufttuben, om det ens går. Bara dumt projekt. Om Marsi och andra klarar sig, skall väl jag också kunna göra det! :-)
Luftpangarn

Inläggav jerico 01 jul 2019, 21:22

Du får sticka in en liten insex nyckel i hålet som sitter bakom kolvskruven undertill på bössan. Ställskruven är garanterat sönder klämd från fabrik(min var det). Jag rev ner bössan och bytte den och lindade gängtape på så den inte rör sig.
jerico

Tack utdelade: 113 gång
Tackad: 100 gånger i 83 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Inläggav Silwer 01 jul 2019, 21:33

Nitro skrev:Sorry, jag förstår dig inte riktigt Silwer.
Givetvis vill ju alla troligtvis träffa där de siktar oavsett vad man har för prylar.

Men det handlar om att man ger goda råd och när svaret kanske inte är vad frågeställaren önskat så händer att man blir kallad "elitist". Förmodligen för att bra prylar kostar.
Men som både du och jag vet så finns det även relativt billig utrustning som är bra och fungerar. Vilket det tipsas om också.

Värst vad trpg du blivit numera, se vad han köpt vad han snckar om och vad vi fått höra i alla pr, att tex byta fästena till SM är elitism, mao bara dessa vill träffa där de siktar.

Den ilska sånna tips kan ge, elitism, fattar du nu?

Jag menar som bara eliten vill ha grejor som träffar rätt.
Kasta de förbannade medföljande föstena är steg ett.

Gnäll om att det kostar säg 500 spänn, fast de blåst tusentals spänn på bössan, jag brukar säga de soar du ju när du byter bössa i framtiden.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Nästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat