Välkommen Gäst
Arg på pcp och kikarsikten
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
56 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Re: Arg på pcp och kikarsikten
Silwer skrev:Nitro skrev:Sorry, jag förstår dig inte riktigt Silwer.
Givetvis vill ju alla troligtvis träffa där de siktar oavsett vad man har för prylar.
Men det handlar om att man ger goda råd och när svaret kanske inte är vad frågeställaren önskat så händer att man blir kallad "elitist". Förmodligen för att bra prylar kostar.
Men som både du och jag vet så finns det även relativt billig utrustning som är bra och fungerar. Vilket det tipsas om också.
Värst vad trpg du blivit numera, se vad han köpt vad han snckar om och vad vi fått höra i alla pr, att tex byta fästena till SM är elitism, mao bara dessa vill träffa där de siktar.
Den ilska sånna tips kan ge, elitism, fattar du nu?
Jag menar som bara eliten vill ha grejor som träffar rätt.
Kasta de förbannade medföljande föstena är steg ett.
Gnäll om att det kostar säg 500 spänn, fast de blåst tusentals spänn på bössan, jag brukar säga de soar du ju när du byter bössa i framtiden.
Tja det är ungefär vad jag också vill ha sagt fast med andra ord

SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
-

Nitro - Inlägg: 7762
- Tack utdelade: 2266 gång
Tackad: 1479 gånger i 894 inlägg - Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400
Imo testas inget här, 10m har nämts, med stöd ger den hål i hål nu?
Det virras runt med en massa annat tycker jag, gör en riktg test, sjutkurva mm, visa gärna.
Och ni noterar att han helt nnchakerar att om man betakar lite fpr man själv lägga mer jobb, har den här bössan öht gåtts igenom och rengjorts?
Jag vet inte vad hag ska säga, antar att vissa är sånna polare nu med TS att de inte kan säga vad som gäller.
Efter alla dessa år, efter allt vi sett, efter alla som hatat oss pga tipsen, exakt som jag beskrev.
Allt är samma, det bara heter olika.
Eftersom TS skiter i allt ich schimsar siktet hit ich dit ör drt ju kört.
Dels EN sak i taget när man testar in en bössa eller ett sikte.
Men ingen köper et AT44 utan att se till den, spnt kostar, nen Nitro tycker det är besynnerligt antar jag.
Isf fram med lite relevant info själv, att riva i allt samtidigt ör det din stil?
Men det ör jag som skrivit inläggen dvs lögn, strunta i isv, as usual.
Jag villl honom inget illa men han ör obegriplig mestadels.
Det virras runt med en massa annat tycker jag, gör en riktg test, sjutkurva mm, visa gärna.
Och ni noterar att han helt nnchakerar att om man betakar lite fpr man själv lägga mer jobb, har den här bössan öht gåtts igenom och rengjorts?
Jag vet inte vad hag ska säga, antar att vissa är sånna polare nu med TS att de inte kan säga vad som gäller.
Efter alla dessa år, efter allt vi sett, efter alla som hatat oss pga tipsen, exakt som jag beskrev.
Allt är samma, det bara heter olika.
Eftersom TS skiter i allt ich schimsar siktet hit ich dit ör drt ju kört.
Dels EN sak i taget när man testar in en bössa eller ett sikte.
Men ingen köper et AT44 utan att se till den, spnt kostar, nen Nitro tycker det är besynnerligt antar jag.
Isf fram med lite relevant info själv, att riva i allt samtidigt ör det din stil?
Men det ör jag som skrivit inläggen dvs lögn, strunta i isv, as usual.
Jag villl honom inget illa men han ör obegriplig mestadels.
Senast redigerad av Silwer 01 jul 2019, 21:46, redigerad totalt 1 gång.

-

Silwer - Inlägg: 25048
- Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 969 gånger i 839 inlägg - Skytteklubb: Royal British Airgunners
- Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm
Jag har redan gett mina tips i tråden
Jag anser heller inte att han är obegriplig.
Han är en engagerad nybörjare som har vissa svårigheter.
Skulle tro att han kan mer om luftskytte än vad vi kan om modelljärnvägar
Jag anser heller inte att han är obegriplig.
Han är en engagerad nybörjare som har vissa svårigheter.
Skulle tro att han kan mer om luftskytte än vad vi kan om modelljärnvägar
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
-

Jo ok sant, sorry.
Men han verkar strunta i allt utom det han plockar upp och han tycker själv.
Då ör det ju meningslöst imo.
Jag vet inte vafåd karln har för fästen ska erkännas men ör det de som följer med det biliga siktet, kasta dem i Stockholms skörgprd, just kassa fästen ör en av de vanligaste fel folk råkar på, de kostar inget stt göra och NEJ de ör inte som Europeiska eller Amerikanska fösten alls.
En massa babbel utan att göra nåt, unga uppvisade tavlor, inga direkt relevanta beskrivningar utom arg.
För höga förväntningar kallar jag detta, folk utom Jag kunde säkert hjälpa, har inget med Hatsan att göra som så många alltid tror.
Men vi vet vad vi vet, nån nämnde kilbasen på snedden, räcker ju med en grad,,..........,............äh vet ni vad det hör leder ingenstans.
Men han verkar strunta i allt utom det han plockar upp och han tycker själv.
Då ör det ju meningslöst imo.
Jag vet inte vafåd karln har för fästen ska erkännas men ör det de som följer med det biliga siktet, kasta dem i Stockholms skörgprd, just kassa fästen ör en av de vanligaste fel folk råkar på, de kostar inget stt göra och NEJ de ör inte som Europeiska eller Amerikanska fösten alls.
En massa babbel utan att göra nåt, unga uppvisade tavlor, inga direkt relevanta beskrivningar utom arg.
För höga förväntningar kallar jag detta, folk utom Jag kunde säkert hjälpa, har inget med Hatsan att göra som så många alltid tror.
Men vi vet vad vi vet, nån nämnde kilbasen på snedden, räcker ju med en grad,,..........,............äh vet ni vad det hör leder ingenstans.

-

Silwer skrev:Men vi vet vad vi vet, nån nämnde kilbasen på snedden, räcker ju med en grad,,..........,............äh vet ni vad det hör leder ingenstans.
Såja nu håller vi humöret uppe

SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
-

Tja, jag skulle vilja se nånting bara, hur ser hans 19m tavka ut.
Jag trir du mins när en del visat upp tavlor sim ser ut som om nån gastat diabolerna genom tavlan och de var skitnöjda de träffade tavlan.
Nu har jag fyllt till 200bar och hittat tryckkurvan, inga siffror.
Nu är bössan för klen, mätinstrument saknas, så man höftar, kan dock vara sant, men 10m nämndes åven 7.5j fixar det galant kan jag lova.
Skjut en tavla dör nu "tryckkurvan" finns säg 10-20 skott såmed stöd öven om det ör fjantigt.
Visa iss sen detta
Man kan utesluta mysket på så sätt.
Just hög effekt ör inte nr1 här om den inte är så klen att diabolerna knappt kommer ur den.
Far diabolerna än hit än dit så ör bu siktet om det inte har lösa glas i sig osky digt ich pipan misstänks.
Öven ställ siktet på 10m om det nu går, backa sen en del och skjut igen med stöd, rör inte siktet, har träffpunkten flyttat sig i sidled sitter siktet snett på bössan.
Metodiskt inte ilska eller jag har hört, jag läste, det här är din bössa.
Lös problemet var felet finns, nen genom att riva i allt och hålla på är det kört.
Jag litar inte ett skit på dina fösten men strunt i dem nu och sluta schimsa mer, sätt tavlor med stöd.
Sen kan effekten höjas osv, nen några J glr inte bössan oanvändbar.
Jag trir du mins när en del visat upp tavlor sim ser ut som om nån gastat diabolerna genom tavlan och de var skitnöjda de träffade tavlan.
Nu har jag fyllt till 200bar och hittat tryckkurvan, inga siffror.
Nu är bössan för klen, mätinstrument saknas, så man höftar, kan dock vara sant, men 10m nämndes åven 7.5j fixar det galant kan jag lova.
Skjut en tavla dör nu "tryckkurvan" finns säg 10-20 skott såmed stöd öven om det ör fjantigt.
Visa iss sen detta
Man kan utesluta mysket på så sätt.
Just hög effekt ör inte nr1 här om den inte är så klen att diabolerna knappt kommer ur den.
Far diabolerna än hit än dit så ör bu siktet om det inte har lösa glas i sig osky digt ich pipan misstänks.
Öven ställ siktet på 10m om det nu går, backa sen en del och skjut igen med stöd, rör inte siktet, har träffpunkten flyttat sig i sidled sitter siktet snett på bössan.
Metodiskt inte ilska eller jag har hört, jag läste, det här är din bössa.
Lös problemet var felet finns, nen genom att riva i allt och hålla på är det kört.
Jag litar inte ett skit på dina fösten men strunt i dem nu och sluta schimsa mer, sätt tavlor med stöd.
Sen kan effekten höjas osv, nen några J glr inte bössan oanvändbar.

-

Ens första grejor av sorten innebär att man måste lära sig,
PcP är inte nån magi utan har sina problem med, de är mycket ojämnare än fjädervapen särskilt utan regulator.
Men nu ör det korta håll hör 10m till kanske max 20m
PcP är inte nån magi utan har sina problem med, de är mycket ojämnare än fjädervapen särskilt utan regulator.
Men nu ör det korta håll hör 10m till kanske max 20m

-

Den enkla fråga jag behöver lösa nu, är hur jag får upp bössan i 10J? 10J ventilpinnar verkar inte gå att köpa. Slipa ventilsäten eller pinnar, kan sluta hur som helst.
Bakgrund till bössköp och mitt meckande - för den som orkar / är intresserad att läsa / djävligt långrandigt;
Bössan är köpt av en forumsmedlem, som gått in i en ny livsfas med småbarn, och inte längre är aktiv här, eller med luftskytte. Han sålde sina bössor. Omvänt för mig. Dottern fyllde 18, och kräver liksom inte så mycket tid längre. Alltså tog jag upp skyttet igen.
Hur mycket tidigare ägaren sköt med denna AT44 vet jag inte. Men han sköt, och den fungerar. "Det är mig det är fel på" rimligen. Även om tidigare ägaren verkar varit mer road av att skjuta bössan i högre effekt med annan tub, än leveranseffekten på denna tub 7,5J, som är den tub med ventil jag vill använda, eftersom jag saknar licens. (Högeffektstuben / originalutförande, har jag endast avfyrat 3ggr, och konstaterat att den överhuvud taget är helt obrukbar för mig, oaktat licens, då den ger samma ljudsmäll som ett krutvapen. Men provet visade att bössan i stort fungerar, vilket var den "tröst" jag behövde då.)
Innan jag vet hur road jag är av FT och denna bössa, öser jag inte pengar i projektet. Bössan 3'000 + pump 500 + enkelt, men godtagbart FT sikte (har kunnat ge seger i tävling) 1'200 = 4'700kr fn. Att jag tvekar att köpa ett FX fullt justerbart fäste för 1'300kr, samt eventuellt en regulator för ytterligare 8-900kr i dagsläget, tycker jag inte är orimligt. Dessutom, om justering i sidled bara egentligen fungerar på ett specifikt avstånd, är justerbara fästen inte så meningsfullt. Fattar inte om det är så. Fast troligen inte - då hade någon sagt ifrån, tror jag.
Att jag är öppen och självkritisk, innebär inte att jag har absolut noll koll, eller inte försöker läsa på och ta råd. Däremot är kikarsikten helt nytt för mig, liksom PCP.
För ögonblicket, är detta det i särklass krångligaste skjutvapen och sikte jag någonsin haft att göra med, alla kategorier. Med en ganska - för mig - hög prislapp. Något slags grundfunktionalitet förväntar jag mig, innan jag gör ytterligare investeringar. Och kanske är PCP inte så bra för nybörjare. Det verkar vara en förvånansvärt ganska avancerad teknologi. Å andra sidan, någon gång skall vara den första. Och oteknisk är jag definitivt inte. Och det verkar vimla av folk som får det att fungera.
Att det inte är den bästa materiel som finns, inser jag mycket väl. Men den här bössan - om jag får den att funka - skulle jag även kunna uppskatta som rent "hemma-plinknings-vapen", om FT inte skulle vara min grej. Men jag tycker en förening att träffa andra intresserade, och FT, verkar kul - jag vill prova!
Tyvärr säljs tydligen inte 10J ventilpinnar. Annars hade jag börjat i den änden. Att först gå på siktet, är egentligen fel ordning. Men jag räknade inte med att det skulle bli så svårt. Jag var inställd på att eventuellt få göra om det, efter effektändring. Men kanske skulle höjdratten räcka för att kompensera att gå från 7,5J till 10J? Men jag trodde heller inte att det skulle vara så stor sak att få grundfunktion.
Det här är mycket tålamodsprövande för mig, och utan all hjälp jag får här, hade jag nog givit upp och sålt grejorna vid detta laget.
Till Silwer: Jag tycker inte påhoppen från dig Silwer är balanserade eller motiverade. Du Silwer, avfärdade mig som "troll" för några månader sedan, och skrev att du aldrig mer skulle besvara mig. Och ibland skriver du vettiga saker. Det är väldigt upp och ner, och slår mot allt och alla, helt oförutsägbart, tycker jag. Coola ner dig ett par varv, känner jag. Det här tycker jag inte är trevligt. Egentligen borde jag inte svara dig, för det kan elda på, med fler spretiga inlägg.
Och jag skruvar inte allting samtidigt. Det fattar vem som helst, att det inte funkar.
Jag sköt inte in på 10m, det var felskrivet. Jag testade det visserligen kort i början, innan jag fattade att siktet verkligen har en närgräns på12,5m. Det var 15m och 20m jag seriöst sköt in mig på. Det funkade med träffbilden. På 20m med blyfri lättviktskulor blev cc 30mm, jämt fördelade på båda sidor vertikallinjen. I höjdled var spridningen 15mm. Stödet jag använde, funkar bättre vertikalt, än horisontellt, så det är logiskt. (låg pall, hammockdyna, obekväm ställning = inte så bra stöd.) Räcker för att veta att siktet är rätt monterat / inställt i sidled, enligt min mångåriga erfarenhet. Sådant kan den som sysslat med skytte bedöma. Fö blåste det i sidled. "Finskytte" var inte ändamålet. Det fick räcka den dagen.
Men att kulorna studsar mot en plastdunk på 20m, räcker för att veta att effekten är mycket låg. Vilket jag tog mig an nästa dag. Ett problem i sänder mao. Skjuta 45m med 5J är rena lotteriet, med minsta vind = oanvändbart. 45m skulle vara nästa provskjutningsavstånd. Bommar man, får man gå tillbaka till låt säga 30m.
Bilder kan jag bara enkelt publicera från mobilen. Dvs jag skriver inläggstexten på datorn, sparar texten, plockar upp den i mobilen, och lägger in bilder, och sedan publicerar från mobilen. Omständligt. (pga kommunikationsproblem mellan telefon och dator, pga Windows systemtillägg / delar av drivrutiner, vilka strular för fler än mig. Mkt svårlöst. Övervägt att byta operativsystem helt. Men det blir i sådant fall ett djäkla hackande i några månader, en egen hobby. En del hårdvara måste i sådant fall också bytas.) Därför lägger jag bara upp bilder, när de är bra. Provskjutningstavlor är inte så intressanta. Ett virrvarr av skott, som bara jag begriper, utan långa förklaringar. Att beskriva vinden för varje serie blir bara tröttsamt.
Bakgrund till bössköp och mitt meckande - för den som orkar / är intresserad att läsa / djävligt långrandigt;
Bössan är köpt av en forumsmedlem, som gått in i en ny livsfas med småbarn, och inte längre är aktiv här, eller med luftskytte. Han sålde sina bössor. Omvänt för mig. Dottern fyllde 18, och kräver liksom inte så mycket tid längre. Alltså tog jag upp skyttet igen.
Hur mycket tidigare ägaren sköt med denna AT44 vet jag inte. Men han sköt, och den fungerar. "Det är mig det är fel på" rimligen. Även om tidigare ägaren verkar varit mer road av att skjuta bössan i högre effekt med annan tub, än leveranseffekten på denna tub 7,5J, som är den tub med ventil jag vill använda, eftersom jag saknar licens. (Högeffektstuben / originalutförande, har jag endast avfyrat 3ggr, och konstaterat att den överhuvud taget är helt obrukbar för mig, oaktat licens, då den ger samma ljudsmäll som ett krutvapen. Men provet visade att bössan i stort fungerar, vilket var den "tröst" jag behövde då.)
Innan jag vet hur road jag är av FT och denna bössa, öser jag inte pengar i projektet. Bössan 3'000 + pump 500 + enkelt, men godtagbart FT sikte (har kunnat ge seger i tävling) 1'200 = 4'700kr fn. Att jag tvekar att köpa ett FX fullt justerbart fäste för 1'300kr, samt eventuellt en regulator för ytterligare 8-900kr i dagsläget, tycker jag inte är orimligt. Dessutom, om justering i sidled bara egentligen fungerar på ett specifikt avstånd, är justerbara fästen inte så meningsfullt. Fattar inte om det är så. Fast troligen inte - då hade någon sagt ifrån, tror jag.
Att jag är öppen och självkritisk, innebär inte att jag har absolut noll koll, eller inte försöker läsa på och ta råd. Däremot är kikarsikten helt nytt för mig, liksom PCP.
För ögonblicket, är detta det i särklass krångligaste skjutvapen och sikte jag någonsin haft att göra med, alla kategorier. Med en ganska - för mig - hög prislapp. Något slags grundfunktionalitet förväntar jag mig, innan jag gör ytterligare investeringar. Och kanske är PCP inte så bra för nybörjare. Det verkar vara en förvånansvärt ganska avancerad teknologi. Å andra sidan, någon gång skall vara den första. Och oteknisk är jag definitivt inte. Och det verkar vimla av folk som får det att fungera.
Att det inte är den bästa materiel som finns, inser jag mycket väl. Men den här bössan - om jag får den att funka - skulle jag även kunna uppskatta som rent "hemma-plinknings-vapen", om FT inte skulle vara min grej. Men jag tycker en förening att träffa andra intresserade, och FT, verkar kul - jag vill prova!
Tyvärr säljs tydligen inte 10J ventilpinnar. Annars hade jag börjat i den änden. Att först gå på siktet, är egentligen fel ordning. Men jag räknade inte med att det skulle bli så svårt. Jag var inställd på att eventuellt få göra om det, efter effektändring. Men kanske skulle höjdratten räcka för att kompensera att gå från 7,5J till 10J? Men jag trodde heller inte att det skulle vara så stor sak att få grundfunktion.
Det här är mycket tålamodsprövande för mig, och utan all hjälp jag får här, hade jag nog givit upp och sålt grejorna vid detta laget.
Till Silwer: Jag tycker inte påhoppen från dig Silwer är balanserade eller motiverade. Du Silwer, avfärdade mig som "troll" för några månader sedan, och skrev att du aldrig mer skulle besvara mig. Och ibland skriver du vettiga saker. Det är väldigt upp och ner, och slår mot allt och alla, helt oförutsägbart, tycker jag. Coola ner dig ett par varv, känner jag. Det här tycker jag inte är trevligt. Egentligen borde jag inte svara dig, för det kan elda på, med fler spretiga inlägg.
Och jag skruvar inte allting samtidigt. Det fattar vem som helst, att det inte funkar.
Jag sköt inte in på 10m, det var felskrivet. Jag testade det visserligen kort i början, innan jag fattade att siktet verkligen har en närgräns på12,5m. Det var 15m och 20m jag seriöst sköt in mig på. Det funkade med träffbilden. På 20m med blyfri lättviktskulor blev cc 30mm, jämt fördelade på båda sidor vertikallinjen. I höjdled var spridningen 15mm. Stödet jag använde, funkar bättre vertikalt, än horisontellt, så det är logiskt. (låg pall, hammockdyna, obekväm ställning = inte så bra stöd.) Räcker för att veta att siktet är rätt monterat / inställt i sidled, enligt min mångåriga erfarenhet. Sådant kan den som sysslat med skytte bedöma. Fö blåste det i sidled. "Finskytte" var inte ändamålet. Det fick räcka den dagen.
Men att kulorna studsar mot en plastdunk på 20m, räcker för att veta att effekten är mycket låg. Vilket jag tog mig an nästa dag. Ett problem i sänder mao. Skjuta 45m med 5J är rena lotteriet, med minsta vind = oanvändbart. 45m skulle vara nästa provskjutningsavstånd. Bommar man, får man gå tillbaka till låt säga 30m.
Bilder kan jag bara enkelt publicera från mobilen. Dvs jag skriver inläggstexten på datorn, sparar texten, plockar upp den i mobilen, och lägger in bilder, och sedan publicerar från mobilen. Omständligt. (pga kommunikationsproblem mellan telefon och dator, pga Windows systemtillägg / delar av drivrutiner, vilka strular för fler än mig. Mkt svårlöst. Övervägt att byta operativsystem helt. Men det blir i sådant fall ett djäkla hackande i några månader, en egen hobby. En del hårdvara måste i sådant fall också bytas.) Därför lägger jag bara upp bilder, när de är bra. Provskjutningstavlor är inte så intressanta. Ett virrvarr av skott, som bara jag begriper, utan långa förklaringar. Att beskriva vinden för varje serie blir bara tröttsamt.
Senast redigerad av Luftpangarn 02 jul 2019, 08:55, redigerad totalt 2 gånger.
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
- Luftpangarn
- Tack utdelade: 1526 gång
Tackad: 350 gånger i 233 inlägg - Skytteklubb: nej, inte än
- Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)
Tänk på att du begår ett vapenbrott så fort du trimmar upp ditt gevär så att det överstiger 10J, omständigheterna har inte någon betydelse utan om polisen hittar geväret så blir det beslagtaget och skickat på analys. En forums medlem råkade ut för exakt det för några år sedan och blev dömd för vapenbrott, han hade tur och slapp fängelse. Sedan dess tror jag att straffskalan har skärpts för olaga vapeninnehav.
Tvärr gör detta det väldigt svårt att tuna sitt gevär och leta efter bästa möjliga inställning, så fort man kommer över 10J så bryter man mot lagen.
Tvärr gör detta det väldigt svårt att tuna sitt gevär och leta efter bästa möjliga inställning, så fort man kommer över 10J så bryter man mot lagen.
- HammarB
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Ett märkligt konstig inlägg för sin första posting här på forumet...
tror att även TS har fattat det sen länge.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt
= https://drive.google.com/drive/folders/13n7TnnWy2iSVwkCTJaPIyek1nfh39HQ-?usp=drive_link
-

Chris - Inlägg: 1673
- Tack utdelade: 282 gång
Tackad: 337 gånger i 233 inlägg
Chris skrev:Ett märkligt konstig inlägg för sin första posting här på forumet...
Jo, jag förstår att det verkar lite märkligt. Jag ville bara poängtera för alla hur lätt man kan hamna i problem med rättvisan. Det var inte så länge sedan som någon som gick förbi min trädgård ringde polisen efter att ha sett mig med ett luftgevär, polisen var hur hyggliga som helst när dom väl känt på prylarna och förvissat sig om att det inte var riktiga gevär. Hade det varit ett Hatsan 125 med fullfartsfjäder så skulle dom säkert ha märkt det.
Dom som har luftgevär som hobby tycker ofta att det är lite tramsigt att bråka om 15J eller 10J, men tingsrätten har en annan syn på vapenbrott.
- HammarB
Det har nämnts här otaliga gånger i otaliga trådar, så man kanske behöver inte upprepa det i varje sammanhang som helst ....
= https://drive.google.com/drive/folders/13n7TnnWy2iSVwkCTJaPIyek1nfh39HQ-?usp=drive_link
-

Det var inte meningen att upprepa något som alla redan visste, men jag ville bara förtydliga att det kan hända alla att man åker fast, precis som jag hade gjort om jag hade trimmat mina luftgevär.
Ofta intalar man sig att det "händer inte mig, för jag är inte kriminell", men om polisen tror att det är mer än 10J i en Hatsan 125, så kommer dom inte låta omständigheter som ordnat liv, barn, jobb och ansvarsfull medborgare stå i vägen för sin tjänsteutövning.
Ofta intalar man sig att det "händer inte mig, för jag är inte kriminell", men om polisen tror att det är mer än 10J i en Hatsan 125, så kommer dom inte låta omständigheter som ordnat liv, barn, jobb och ansvarsfull medborgare stå i vägen för sin tjänsteutövning.
- HammarB
Jag fick ett konstigt fel tolerans kaliber fel pipan var i bomm kaliber kineser vet inte bättre
så diaboler med standard mått 4.50 mm tar ej medans 4.51 mm skalle precis tar i bomarna
burkarna skilde det huvud mått på diabolerna under och över diameter samma fabrikat men
burk inne höll är konstant över eller under fick troligen ett parti JSB exakt express 4.52 mm
som huvuder var 4.50 mm från cabom nåja milimeter kalibersystemet på luftvapen är från
1880 talet av franske Desaleux ett kulkalibersysten senare på 1890 talet skapade tyskarna
bomm kalibersystemet vilket är fel i luftvapen.
Mvh Desaleux.
så diaboler med standard mått 4.50 mm tar ej medans 4.51 mm skalle precis tar i bomarna
burkarna skilde det huvud mått på diabolerna under och över diameter samma fabrikat men
burk inne höll är konstant över eller under fick troligen ett parti JSB exakt express 4.52 mm
som huvuder var 4.50 mm från cabom nåja milimeter kalibersystemet på luftvapen är från
1880 talet av franske Desaleux ett kulkalibersysten senare på 1890 talet skapade tyskarna
bomm kalibersystemet vilket är fel i luftvapen.
Mvh Desaleux.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
-

Desaleux - Inlägg: 1400
- Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg - Skytteklubb: Ingen
- Luftvapen favorit: Fjäder
Man ska inte gnälla på stavning osv. Men snälla, lite , & . hade varit nice. Det är grymt jobbigt att läsa en text utan skiljetecken.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
-

börne - Inlägg: 19469
- Tack utdelade: 2950 gång
Tackad: 6337 gånger i 2516 inlägg - Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
- Luftvapen favorit: Air Arms
För att inte tala om Silwers feltryckningar som han skiter i att rätta, lite jobbigt att läsa en text där hälften av orden är slarvigt skrivna.
- Tempest
- Tack utdelade: 97 gång
Tackad: 145 gånger i 124 inlägg
Vissa är bättre medans andra är sämre på att uttrycka sig och stava rätt.
Vi lever i en värld där alla är olika bra på saker och ting tack och lov.
Vi lever i en värld där alla är olika bra på saker och ting tack och lov.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
-

Luftpangarn skrev:... Dessutom, om justering i sidled bara egentligen fungerar på ett specifikt avstånd, är justerbara fästen inte så meningsfullt. Fattar inte om det är så. Fast troligen inte - då hade någon sagt ifrån, tror jag.
...
Justerbara fästen är till för att kunna centrumställa hårkorset inne i tuben, detta görs av mekaniska och optiska orsaker. När väl detta är klart, har du mer utrymme att klicka in dig för avståndet och avdriften.
-

_Axel_ - Inlägg: 516
- Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg
Läs träden från början i vilken stil den är skriven, och sen gnälla att bla undrar hur fasen han testat sig fram.
Nu blev han sur på mig och förklarade sig någolunda, lustigt då jag ju bara var jävlig i allt för att infon var virrig och obefintlig.
Att nån annan ägt bössan tycker jag inte ger nåt plus, och att gnälla om att inte köpa kronograf som är perfekt för detta, eller vägra byta fäste fast det verkar som det är nåt fel där.
Inte konstigt at de flesta skrivit i princip inget till hjälp, det låter exakt som vi trodde åter igen.
Och minsan han kan redan allt, men se till att slipa av ventilpinnen då, med en kronograf, man ju kan ha för allt och sen sälja.
Det är samma med fästen av nån kvalitet, de behåller man till nästa bössa osv.
Denna vägran att göra nåt alls men ändå gnälla exakt på de sakerna är den gamla skåpmaten igen, folk håller sig undan pga den ilska som kommer dyka upp inte bara från den drabbade utan en massa hemliga gubbar ingen ser eller hör av utom i trådar av det här slaget,, om inte den eller den fanns skulle de visa alla hur det ska gå till.
Sen blir det öppet fält, inte ett inlägg dyker upp, det är själva tjafset de söker.
Jag begriper inte hur nån kan tycka att TS är begriplig öht förens jag ifrågasatte honom.
Och visst det är möjligt att jag trott han trollat här, inget jag mins har inte varit aktiv på väldigt länge, men denne person uppträder ofta just på det här förvirrade sättet i allt.
Så inte konstigt om jag trodde han drev med oss.
Ni kan kolla hans äldre inlägg med militärer och FT skytte på stranden mm, kan underhålla.
Han tål inte att bli ifrågasatt öht, då kan han allt plötsligt, och det är inte första gången minsan, ändå är han förvirrad av ett vanligt pcp och dess riktmedel.
Nu gav han viss info och då låter det som att siktet sitter rakt men effekten är låg, så kronograf och slipa pinnen.
Börja där och jag vidhåller att du rycker i precis allt på en gång med kort mellanrum har du plötsligt ändrat nåt annat.
Då hittar du inget.
Fixa effekten nu först.
Nu blev han sur på mig och förklarade sig någolunda, lustigt då jag ju bara var jävlig i allt för att infon var virrig och obefintlig.
Att nån annan ägt bössan tycker jag inte ger nåt plus, och att gnälla om att inte köpa kronograf som är perfekt för detta, eller vägra byta fäste fast det verkar som det är nåt fel där.
Inte konstigt at de flesta skrivit i princip inget till hjälp, det låter exakt som vi trodde åter igen.
Och minsan han kan redan allt, men se till att slipa av ventilpinnen då, med en kronograf, man ju kan ha för allt och sen sälja.
Det är samma med fästen av nån kvalitet, de behåller man till nästa bössa osv.
Denna vägran att göra nåt alls men ändå gnälla exakt på de sakerna är den gamla skåpmaten igen, folk håller sig undan pga den ilska som kommer dyka upp inte bara från den drabbade utan en massa hemliga gubbar ingen ser eller hör av utom i trådar av det här slaget,, om inte den eller den fanns skulle de visa alla hur det ska gå till.
Sen blir det öppet fält, inte ett inlägg dyker upp, det är själva tjafset de söker.
Jag begriper inte hur nån kan tycka att TS är begriplig öht förens jag ifrågasatte honom.
Och visst det är möjligt att jag trott han trollat här, inget jag mins har inte varit aktiv på väldigt länge, men denne person uppträder ofta just på det här förvirrade sättet i allt.
Så inte konstigt om jag trodde han drev med oss.
Ni kan kolla hans äldre inlägg med militärer och FT skytte på stranden mm, kan underhålla.
Han tål inte att bli ifrågasatt öht, då kan han allt plötsligt, och det är inte första gången minsan, ändå är han förvirrad av ett vanligt pcp och dess riktmedel.
Nu gav han viss info och då låter det som att siktet sitter rakt men effekten är låg, så kronograf och slipa pinnen.
Börja där och jag vidhåller att du rycker i precis allt på en gång med kort mellanrum har du plötsligt ändrat nåt annat.
Då hittar du inget.
Fixa effekten nu först.

-

Silwer skrev:
.
Du var faktiskt inte den första som gjorde det..... för min del är det tidsråneri han bedriver.... massvis med text... frågor som upprepas i olika trådar och slutgiltig skiter i dem som vill ge goda råd för att det ” kanske går billigare på annat sätt” alla får ju göra som dem vill, men i otaliga tråder här har det visat sig att TS är rådgivningsresistent.... men jag ska ju inte gifta mig med honom :D
Senast redigerad av Chris 02 jul 2019, 20:47, redigerad totalt 2 gånger.
-

Det skulle vara bra om det var några foton på tavlor som du har skjutit i olika avstånd samt att du monterade siktet utan att skimsa fästet.
skjuter man in siktet fel o inte har parallaxjustering rätt inställd vid inskjutning så får du fel träfflägen på olika avstånd samt att försöka träffa något på 45 -50 m så är det ju omöjligt om du inte har rätt tryck /hastighet i kulan,det blir ju som en potatiskastare .
Börja om från början så kommer du att hitta felet om det beror på siktet , fästet eller vad det är.
Men lägg upp några foton så att man ser träffbilden ,det är mitt tips .
skjuter man in siktet fel o inte har parallaxjustering rätt inställd vid inskjutning så får du fel träfflägen på olika avstånd samt att försöka träffa något på 45 -50 m så är det ju omöjligt om du inte har rätt tryck /hastighet i kulan,det blir ju som en potatiskastare .
Börja om från början så kommer du att hitta felet om det beror på siktet , fästet eller vad det är.
Men lägg upp några foton så att man ser träffbilden ,det är mitt tips .
- Clumber
- Tack utdelade: 44 gång
Tackad: 16 gånger i 14 inlägg - Luftvapen favorit: FX T12
_Axel_ skrev:Luftpangarn skrev:... Dessutom, om justering i sidled bara egentligen fungerar på ett specifikt avstånd, är justerbara fästen inte så meningsfullt. Fattar inte om det är så. Fast troligen inte - då hade någon sagt ifrån, tror jag.
...
Justerbara fästen är till för att kunna centrumställa hårkorset inne i tuben, detta görs av mekaniska och optiska orsaker. När väl detta är klart, har du mer utrymme att klicka in dig för avståndet och avdriften.
Tack _Axel_ - jag tolkar det som just att det fungerar på alla avstånd. (om inte själva pipan är krokig, antar jag)
Grundproblemet är att jag aldrig kunnat förstå hur sjutton ett kikarsikte egentligen fungerar. Man försöker ju inte få ihop två "hår" till ett kors, analogt med vanligt sikte och korn.
Skratta ni, men jag tycker fortfarande det är en aning märkligt hur ett kikarsikte fungerar, då ju korset bara ligger i ett plan. Inte två kors som skall ligga ovanpå varandra, ett fram i tuben, och ett längre bak, eller liknande.
Och litet har mina undringar besannats, när jag nu lärt mig att på ett kikarsikte utan parrallaxjustering, kan korset verkligen hamna / peka / rikta mot fel punkt, om man flyttar ögat.
Och geometrierna kring sikteshöjd, kulbana , siktlinje och jag vet inte vad jag läst och åtminstone litet försökt förstå, tycker i alla fall jag är mycket komplicerade. (Utredningen kring sikteshöjd var mycket avancerad. Slutade med att det faktiskt inte har någon betydelse!)
Och jag tycker fortfarande att det är skumt att det funkar att shimsa ett fäste, dvs snedställa tuben, och att det ändå blir "rätt proportionell korrektion" längsmed hela siktlinjen.
Min spontana reaktion, är att tuben hela tiden borde behöva flyttas parallellt med loppet. Men det är uppenbarligen inte så. Men jag begriper det inte i grunden. Men just nu nöjer jag mig med att göra som ni säger. Begripa får jag göra senare. Köra litet "Monkey see, monkey do!" som det kallas.
(Det är bara sådan jag alltid varit från barnsben. Jag försöker alltid förstå saker i grunden. Frågar och undrar om saker som många tycker är självklara, och kan framstå som trögfattad. Men åtminstone i akademiska sammanhang, har det varit mycket värdefullt att verkligen upptäcka och förstå grunder och svagheter i resonemang och teorier. Då kan man tex kombinera saker på nya sätt från grunden. Men som vuxen har jag försökt vänja mig av med detta tvång, och tillämpa det med urskiljning på olika områden.)
Ja, jag vet att jag skriver utförligt. Jag försöker ringa in och beskriva vad jag tycker är problemet, så exakt som möjligt.
Sedan har jag ibland broderat texten så den skall vara litet rolig, ha litet färg och förmedla min personlighet - för att höja läsvärdet. Att bara skriva telegrafiskt tekniskt, och dessutom med för många tolkningsmöjligheter i problembeskrivningar, blir ju bara som en renodlat torr teknikbeskrivning, som dessutom är mångtydigt otydlig.
Faktum är, att vi alla drivs av känslor och passioner bakom vårt skytteintresse. Att inte beröra det alls, är inte min grej. Jag tycker det är litet intressant på vilket sätt de grannar som visar intresse, själva har en relation till skytte.
Finsk reservofficer med egen Sig Sauer, fd kustjägaren som gillade prickskytte med KSMB (heter det väl?) och beskrev flytande "artillery hold" på stativfötterna, och nu senast en polsk snickare, som visar sig ha en krut Beretta .22 hemma, elektrisk helautomatisk BB/ Soft air som han visade film på, och som sköt med stridsvagn i det militära. Lyckas han förklara, fast han inte kan ett djävla ord engelska!!! Och jag försöker med en salig blandning av hittepåryska, snuttfranska, annan rotvälska, tyska och engelska. Och han har sin anteckningsbok över svenska ord. Helt hysteriskt! ;-D
Och det är väldigt trevligt och kontaktskapande, att på stranden skjuta i kvällssolen, och prata och dricka öl. Litet "spontanskytteförening". Om det är tråkigt att läsa om, föreligger inget lästvång.
Att jag också delger min frustration, tycker jag är en relevant aspekt också. Och litet får man ta trådrubriken mindre allvarligt. Rimligen menar jag inte att "PCP och tom kikarsikten bara är skit".
Och ofta kommer det upp, att man kan klara sig med vanliga billiga grejor i början. Men när jag försöker göra det, får jag i stället råd om att omedelbart skaffa kronograf och dyra fästen (och helst regulator), ovanpå de 4'700kr jag börjat med för grundutrustning. Inte precis reklam för andra nybörjare, om jag skall vara litet kritisk.
Det har ju framhållits typ "ta vad du har i garderoben" till att börja med. Nu kör jag den varianten typ, fast med mer lämpligt sikte. (Och ett 300S är inte så lätt att hitta, och kanske inte vad man har lust att köpa. AT44 vill jag ha oaktat FT. Då är det klokare att börja där.)
Men alla de andra råden är jag mycket tacksam för, och försöker tillämpa! Och tack vare dem, är jag i stort sett framme - så när som på att bössan måste upp i närheten av 10J. Kraft som en luftpistol på 5J, viket jag har i både Röhm 4,5mm och Artemis CP-15,5mm, och följdaktligen kan göra en rimlig jämförelse med, duger inte. Om dessutom andra på forumet mätt upp sina "7,5J" AT44 till runt 5J, framstår min bedömning som ännu rimligare.
Nu håller en forumsmedlem på att försöka hjälpa mig, då han gjort samma resa beträffande effekten. Men det är inte enkelt. Första försöket har kört fast. Skall ringa och diskutera. Ännu en hjälpsam forumsmedlem!
Nu blev det ett djäkligt långt inlägg igen. Som dessutom saknar underhållningsvärde. Sorry!
- Luftpangarn
Luftpangarn skrev:ofta kommer det upp, att man kan klara sig med vanliga billiga grejor i början. Men när jag försöker göra det, får jag i stället råd om att omedelbart skaffa kronograf och dyra fästen (och helst regulator), ovanpå de 4'700kr jag börjat med för grundutrustning. Inte precis reklam för andra nybörjare, om jag skall vara litet kritisk.
Det är bra att du är kritisk.
Man kan klara sig bra med billig utrustning, men det beror såklart även på vilken billig utrustning.
Sen vad som är billigt är ju väldigt subjektivt. Väljer man pcp så blir det dyrare.
Det kommer mycket tips men som jag nämnt tidigare så är det inte alltid de tipsen frågeställaren vill höra.
Man behöver inte dyra fästen, det går att schimsa men det är ingen bra lösning.
Man måste inte ha en kronograf men skruvar man med sina vapen och vill vara "safe" så är det ett nödvändigt ont.
I vart fall om man har vapen som har möjlighet att ge mer än 10J.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
-

Det är inget skumt med schimsning åt sidan än upp och ner, men det senare är inte bra för siktet.
Är fästet eller kilbasen lätt sneda så tvingar du ju siktet att stå rakt efter pipan inte snett.
Det var därför jag menade att skytte med stöd först oå ett kortare håll där man justerar siktet rätt med rattarna.
Sen flytta sig bakåt, 10-15m säg och skjuta en serie utan att röra nåt, träffpunkten ska inte flytta sig åt sidan, isf är nånting snett.
Men nu är bössan så slö att det är svårt att göra nåt sånt då diabolerna går nedanför tavlan om man skjuter för långt ifrån.
Dock är det ju inte så kul om nåt är snett, drt vanligaste är som sagt felaktiga fästen, men det är inte säkert helt justerbara behövs utan bara serlust tillverkade vanluga räcker, om inte kilbasen är sned.
Funkar inget kan pipan givet vara krokig ch då fungerar inget av detta utan träffpunkten kommer alltid flytta sig åt nåt håll på olika avstånd hur än du gör.
Men isf har du blivit pålulrad en citron.
Det hela är inget konstigt tänk logiskt, det är efter pipan du vill skjuta om det inte skulle gå flyttas träffpunkten vid olika avstånd.
I höjdled är såklart normalt då det inte är en laser man skjuter med så där varierar det alltid, därav allt skruvande FT skyttar gör på tornet upptill.
De som mer snabbskjuter går ofta efter mildotsen i siktet i stället för ett snabbt skott.
Innan du fått det här att funka kan du knappast börja med vulken diabol som är bäst utan så länge får du använda nåt av god kvalitet bara.
Jag hoppas du dragit ren pipan ordentlugt.
Och som folk skriver när du skjutit en tavla seriöst ta en bild och vidsa, skjut några stycken och välj den bäste, man kan läsa mycket på att se en tavla med säg 10 skott.
Sen lika vid skyttepunkten längre bort.
10j räcker långt om det inte blåser för mycket, jag har tidigare skjutit en hel del med just bara 10J och upp till 40m är det ok imo med en .177.
Är fästet eller kilbasen lätt sneda så tvingar du ju siktet att stå rakt efter pipan inte snett.
Det var därför jag menade att skytte med stöd först oå ett kortare håll där man justerar siktet rätt med rattarna.
Sen flytta sig bakåt, 10-15m säg och skjuta en serie utan att röra nåt, träffpunkten ska inte flytta sig åt sidan, isf är nånting snett.
Men nu är bössan så slö att det är svårt att göra nåt sånt då diabolerna går nedanför tavlan om man skjuter för långt ifrån.
Dock är det ju inte så kul om nåt är snett, drt vanligaste är som sagt felaktiga fästen, men det är inte säkert helt justerbara behövs utan bara serlust tillverkade vanluga räcker, om inte kilbasen är sned.
Funkar inget kan pipan givet vara krokig ch då fungerar inget av detta utan träffpunkten kommer alltid flytta sig åt nåt håll på olika avstånd hur än du gör.
Men isf har du blivit pålulrad en citron.
Det hela är inget konstigt tänk logiskt, det är efter pipan du vill skjuta om det inte skulle gå flyttas träffpunkten vid olika avstånd.
I höjdled är såklart normalt då det inte är en laser man skjuter med så där varierar det alltid, därav allt skruvande FT skyttar gör på tornet upptill.
De som mer snabbskjuter går ofta efter mildotsen i siktet i stället för ett snabbt skott.
Innan du fått det här att funka kan du knappast börja med vulken diabol som är bäst utan så länge får du använda nåt av god kvalitet bara.
Jag hoppas du dragit ren pipan ordentlugt.
Och som folk skriver när du skjutit en tavla seriöst ta en bild och vidsa, skjut några stycken och välj den bäste, man kan läsa mycket på att se en tavla med säg 10 skott.
Sen lika vid skyttepunkten längre bort.
10j räcker långt om det inte blåser för mycket, jag har tidigare skjutit en hel del med just bara 10J och upp till 40m är det ok imo med en .177.
Senast redigerad av Silwer 03 jul 2019, 00:04, redigerad totalt 2 gånger.

-

Nejvisst Silwer, testa diaboler kan man egentligen inte genomföra innan man fixat det andra. Och skall göras på många tavlor. Att de lätta blyfria funkade bäst, berodde nog dels på den låga effekten, dels kan det bero på att vinden just då inte störde så mycket. Med bara 4 serier av olika ammo, kan man inte dra några vettiga slutsatser om ammotyper. Men om en av serierna har bra träffbild, säger det något om siktessituationen.
Skall jag gissa, är nog fästena första misstänkta felkällan. Allra första gången, kanske, kanske jag inte såg till att fästena verkligen greppade långt ner, och stödde mot platta delen i kilspåren. I alla fall höll jag på att göra detta fel när jag höll på med shimsningen i sidled (endast 0,25mm), och inte lossade ringarna runt tuben. I höjdled har jag shimsat lika mycket i främre ringen, som i bakre, för att inte böja tuben. (Underkant baktill, ovankant fram.) Och drar inte åt för kung och fosterland. För visst skaver det i hjärtat, att tvinga en tub med glaslinser åt något håll alls.
Skall jag gissa, är nog fästena första misstänkta felkällan. Allra första gången, kanske, kanske jag inte såg till att fästena verkligen greppade långt ner, och stödde mot platta delen i kilspåren. I alla fall höll jag på att göra detta fel när jag höll på med shimsningen i sidled (endast 0,25mm), och inte lossade ringarna runt tuben. I höjdled har jag shimsat lika mycket i främre ringen, som i bakre, för att inte böja tuben. (Underkant baktill, ovankant fram.) Och drar inte åt för kung och fosterland. För visst skaver det i hjärtat, att tvinga en tub med glaslinser åt något håll alls.
- Luftpangarn
56 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat