Välkommen Gäst
Hur olja Baikal 46?
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
27 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Hur olja Baikal 46?
Hej!
Försöker bli klok på hur jag ska olja min Baikal 46. Känns som jag läst igenom hela internet och förstår hur jag ska olja undertill på den svarta grejen som kommer fram när man spännt upp, men så ska man enligt manualen droppa i "air compression transfer port".
Kan nån hjälpa mig vart jag ska droppa? Är det i det lilla hålet under där pipan börjar? Det är ju där luften kommer ifrån så känns sådär men kanske är rätt?
Vad ska man köra för olja? Jag tänker symaskinolja som ju inte lämnar några rester, kan det funka?
Försöker bli klok på hur jag ska olja min Baikal 46. Känns som jag läst igenom hela internet och förstår hur jag ska olja undertill på den svarta grejen som kommer fram när man spännt upp, men så ska man enligt manualen droppa i "air compression transfer port".
Kan nån hjälpa mig vart jag ska droppa? Är det i det lilla hålet under där pipan börjar? Det är ju där luften kommer ifrån så känns sådär men kanske är rätt?
Vad ska man köra för olja? Jag tänker symaskinolja som ju inte lämnar några rester, kan det funka?
- Lillsven
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 13 feb 2019, 23:50
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Re: Hur olja Baikal 46?
Olja för luftverktyg.
För att följa länken så måste du registera dig.
För att följa länken så måste du registera dig.
Senast redigerad av Larzzon 19 dec 2019, 23:59, redigerad totalt 1 gång.
-

Larzzon - Inlägg: 725
- Blev medlem: 15 mar 2015, 07:40
- Ort: Eslöv
- Tack utdelade: 235 gång
Tackad: 161 gånger i 89 inlägg - Luftvapen favorit: Steyr
Re: Hur olja Baikal 46?
Använd inte petroliumbaserat iaf, och npgra mängder smörjning behöver nte SSP vapen, mest rörliga delar.
Och visst utvändigt är väl inte petrolium farligt, frågan blir mer olja eller fett, och där är folk oense.
Och visst utvändigt är väl inte petrolium farligt, frågan blir mer olja eller fett, och där är folk oense.

-

Silwer - Inlägg: 25048
- Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
- Ort: Norduppland
- Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 969 gånger i 839 inlägg - Skytteklubb: Royal British Airgunners
- Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm
Re: Hur olja Baikal 46?
ATF- olja, automatväxellådsolja, är helt ofarlig för gummi och plasttätningar, funkar bra till luftvapen.
- Tempest
- Inlägg: 640
- Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
- Ort: Uppsala
- Tack utdelade: 96 gång
Tackad: 145 gånger i 124 inlägg
Re: Hur olja Baikal 46?
Okej så om jag ska köpa en specifik olja för detta så är det olja för tryckluftsverktyg. Såg att motoroljan jag har hemma hade hög flampunkt, kanske kan funka så länge? Oljans enda funktion där torde vara att hålla gummit mjukt?
Några bud på vilket som är transferporten? Är det ofarligt att droppa i olja där luften kommer?
Några bud på vilket som är transferporten? Är det ofarligt att droppa i olja där luften kommer?
- Lillsven
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 13 feb 2019, 23:50
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Re: Hur olja Baikal 46?
Jag hade inte gjort det, varför tycker du den måste smörjas där, det är ju en SSP?
Leder och rörlga delar begriper jag att man kan vilja serva, men är det nåt fel pp den?
Pumpen käns även den tveksam att olja in själva pumpcylindern.
Om inget käns fel, då är det kanske bättre och riva ch ev byta pumphuvudets packning.
De här pistolern ör lite yxiga, det enorma handtaget tex, råa ytor osv, nen de brukar funka fint, M modelken ger lite mer effekt då folk krävde 150mps för runda hål i tavlorna.
Är drtven ucke M har den varit med ett tag och janske behöver en översyn ärligt. Packningar torkar tex.
Den ör ju 20 år gamnal minst isf.
Leder och rörlga delar begriper jag att man kan vilja serva, men är det nåt fel pp den?
Pumpen käns även den tveksam att olja in själva pumpcylindern.
Om inget käns fel, då är det kanske bättre och riva ch ev byta pumphuvudets packning.
De här pistolern ör lite yxiga, det enorma handtaget tex, råa ytor osv, nen de brukar funka fint, M modelken ger lite mer effekt då folk krävde 150mps för runda hål i tavlorna.
Är drtven ucke M har den varit med ett tag och janske behöver en översyn ärligt. Packningar torkar tex.
Den ör ju 20 år gamnal minst isf.

-

Silwer - Inlägg: 25048
- Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
- Ort: Norduppland
- Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 969 gånger i 839 inlägg - Skytteklubb: Royal British Airgunners
- Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm
Re: Hur olja Baikal 46?
Den är ny och behöver olja för att manualen säger det. Men det ifrågasätter du alltså?
Även min andra ssp ska ha smörjning så det är nog så att det ska göras
Även min andra ssp ska ha smörjning så det är nog så att det ska göras
Senast redigerad av Lillsven 20 dec 2019, 20:01, redigerad totalt 1 gång.
- Lillsven
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 13 feb 2019, 23:50
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Re: Hur olja Baikal 46?
Lillsven skrev:
Kan nån hjälpa mig vart jag ska droppa?
Google är bra. Nu visste jag vad det var men googlar man "What is an air transfer port?" så får man direkt detta svar.
At the end of the compression chamber, there’s a small hole that the compressed air passes through after being compressed by the piston. That’s the air transfer port.
För att följa länken så måste du registera dig.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
-

börne - Inlägg: 19469
- Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
- Ort: Kristianstad
- Tack utdelade: 2950 gång
Tackad: 6337 gånger i 2516 inlägg - Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
- Luftvapen favorit: Air Arms
Re: Hur olja Baikal 46?
börne skrev:Lillsven skrev:
Kan nån hjälpa mig vart jag ska droppa?
Google är bra. Nu visste jag vad det var men googlar man "What is an air transfer port?" så får man direkt detta svar.
At the end of the compression chamber, there’s a small hole that the compressed air passes through after being compressed by the piston. That’s the air transfer port.
För att följa länken så måste du registera dig.
Jo har läst det också och tolkar det som närmre pumpen men vet inte vart det hålet i såfall sitter. Är ju det som är min fråga, vart på vapnet jag ska olja.
- Lillsven
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 13 feb 2019, 23:50
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Re: Hur olja Baikal 46?
Lillsven skrev:Den är ny och behöver olja för att manualen säger det. Men det ifrågasätter du alltså?
Även min andra ssp ska ha smörjning så det är nog så att det ska göras
Nejdå, vet att de är specuella, säger manualen så är de så, ta syntetilja bara.
Det är inget andra SSP vapen kräver nämligen men följ deras rekomendationer såklart.

-

Silwer - Inlägg: 25048
- Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
- Ort: Norduppland
- Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 969 gånger i 839 inlägg - Skytteklubb: Royal British Airgunners
- Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm
Re: Hur olja Baikal 46?
Lillsven skrev:Jo har läst det också och tolkar det som närmre pumpen men vet inte vart det hålet i såfall sitter. Är ju det som är min fråga, vart på vapnet jag ska olja.
Du fick en länk... där finns ju bild som tydligt visar vad en transferport är, t.o.m diabolen är med så du borde hitta rätt hål.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
-

börne - Inlägg: 19469
- Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
- Ort: Kristianstad
- Tack utdelade: 2950 gång
Tackad: 6337 gånger i 2516 inlägg - Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
- Luftvapen favorit: Air Arms
Re: Hur olja Baikal 46?
Så länge inget går trögt eller skrapar typ så hade jag inte heller smörjt.
Skulle jag smörjt så hade det möjligtvis blivit diverse leder på utsidan.
Annars så hade man fått delat på vapnet och smörjt samt torkat av där med lämpliga medel.
Skulle jag smörjt så hade det möjligtvis blivit diverse leder på utsidan.
Annars så hade man fått delat på vapnet och smörjt samt torkat av där med lämpliga medel.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
-

Nitro - Inlägg: 7762
- Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
- Ort: Tollarp
- Tack utdelade: 2266 gång
Tackad: 1479 gånger i 894 inlägg - Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400
Re: Hur olja Baikal 46?
Nitro skrev:Så länge inget går trögt eller skrapar typ så hade jag inte heller smörjt.
Skulle jag smörjt så hade det möjligtvis blivit diverse leder på utsidan.
Annars så hade man fått delat på vapnet och smörjt samt torkat av där med lämpliga medel.
Håller med, normalt vill man inte ha nån smörja framför pistongen. Det var väl förr när läderpackning användes man droppade nån droppe olja då & då.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
-

börne - Inlägg: 19469
- Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
- Ort: Kristianstad
- Tack utdelade: 2950 gång
Tackad: 6337 gånger i 2516 inlägg - Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
- Luftvapen favorit: Air Arms
Re: Hur olja Baikal 46?
Lillsven skrev:börne skrev:Lillsven skrev:
Kan nån hjälpa mig vart jag ska droppa?
Google är bra. Nu visste jag vad det var men googlar man "What is an air transfer port?" så får man direkt detta svar.
At the end of the compression chamber, there’s a small hole that the compressed air passes through after being compressed by the piston. That’s the air transfer port.
För att följa länken så måste du registera dig.
Jo har läst det också och tolkar det som närmre pumpen men vet inte vart det hålet i såfall sitter. Är ju det som är min fråga, vart på vapnet jag ska olja.
Hålet bör finnas bak på cylindern där åker luften ut när man spänner upp pustolen, framtill åker givetvis luften in i pipan, där finns inget hål.
Även pumpcylindern har nåt lknande när man drar pumphandtaget flr att pumpa, den måste ju få in luft, men på andra sidan pumoar den in luften i en kammare.
Det finns en fjäderbelastad liten kolv i pistolen som sen klappar till en ventil som släpper ur all luft i pipan.

-

Silwer - Inlägg: 25048
- Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
- Ort: Norduppland
- Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 969 gånger i 839 inlägg - Skytteklubb: Royal British Airgunners
- Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm
Re: Hur olja Baikal 46?
Ja nu är jag fel på det... läste bara första frågan vad en transferport är & såg inte att det var en SSP som Silwer nämner... min bild visar ju ett fjädervapen. Ibland ska man läsa noggrannare.
Men alltid lär sig någon vad en transferport i en fjäderpang är för nåt när dom ser bilden så ingen skada skedd

Men alltid lär sig någon vad en transferport i en fjäderpang är för nåt när dom ser bilden så ingen skada skedd

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
-

börne - Inlägg: 19469
- Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
- Ort: Kristianstad
- Tack utdelade: 2950 gång
Tackad: 6337 gånger i 2516 inlägg - Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
- Luftvapen favorit: Air Arms
Re: Hur olja Baikal 46?
Nu är det lite rörigt för enligt publicerad bild är transfer port just hålet som luften går in i pipan från.
Silwer däremot beskriver motsatsen och att det inte finns något hål efter pistongen utan att det ska vara bakom.
Är det fullkomligt olika på ssp och fjäder alltså?
Jag är förvirrad!
Vad är anledningen till att det måste vara syntetisk olja? Symaskinolja fungerar därmed inte.
Silwer däremot beskriver motsatsen och att det inte finns något hål efter pistongen utan att det ska vara bakom.
Är det fullkomligt olika på ssp och fjäder alltså?
Jag är förvirrad!
Vad är anledningen till att det måste vara syntetisk olja? Symaskinolja fungerar därmed inte.
- Lillsven
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 13 feb 2019, 23:50
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Re: Hur olja Baikal 46?
om man oljar i transferporten så bygger man sig en diesel vilket iofs kan vara kul....
Tur att en ä sum en ä så en ente ble som en sulle
-

T.Lundberg - Inlägg: 919
- Blev medlem: 07 jun 2013, 13:06
- Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 95 gånger i 79 inlägg - Skytteklubb: HSR.Outlaw
- Luftvapen favorit: FWB300S,HW30S,LGV,Buccaneer SE
Re: Hur olja Baikal 46?
T.Lundberg skrev:om man oljar i transferporten så bygger man sig en diesel vilket iofs kan vara kul....
Ja, jag råkade få ner en droppe olja i transferkanalen på min HW30S, dieslade bara av det lilla.
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
HW35E 5,5mm-Hawke AO 2-7x32.
HW35E 5,5mm-Hawke AO 2-7x32.
-

Sako Finnbear - Inlägg: 2113
- Blev medlem: 20 dec 2018, 18:34
- Ort: Österlen
- Tack utdelade: 189 gång
Tackad: 283 gånger i 224 inlägg - Skytteklubb: Österlens PK
- Luftvapen favorit: Weihrauch HW30S/HW35E
Re: Hur olja Baikal 46?
Diesel works every time it hits on compression :D så tillräckligt med olja ocxh man har en redig runaway
Tur att en ä sum en ä så en ente ble som en sulle
-

T.Lundberg - Inlägg: 919
- Blev medlem: 07 jun 2013, 13:06
- Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 95 gånger i 79 inlägg - Skytteklubb: HSR.Outlaw
- Luftvapen favorit: FWB300S,HW30S,LGV,Buccaneer SE
Re: Hur olja Baikal 46?
När min Webley Patriot .25" var ny så dieslade den som f*n rent, vet inte hur mycket fett/olja dom smort den med? Blev riktiga kratrar i 5mm rostfri plåt när jag sköt med den!
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
HW35E 5,5mm-Hawke AO 2-7x32.
HW35E 5,5mm-Hawke AO 2-7x32.
-

Sako Finnbear - Inlägg: 2113
- Blev medlem: 20 dec 2018, 18:34
- Ort: Österlen
- Tack utdelade: 189 gång
Tackad: 283 gånger i 224 inlägg - Skytteklubb: Österlens PK
- Luftvapen favorit: Weihrauch HW30S/HW35E
Re: Hur olja Baikal 46?
Står att det ska vara en olja med hög flampunkt. Kanske inte dieslar då. Då är frågan vad HÖG flampunkt är.
Är ju många som har det här vapnet. Avsaknaden på tips om olja kanske jag ska tolka som att folk inte gör det?
Är ju många som har det här vapnet. Avsaknaden på tips om olja kanske jag ska tolka som att folk inte gör det?
- Lillsven
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 13 feb 2019, 23:50
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Re: Hur olja Baikal 46?
Jag har i alla fall aldrig droppat olja i transferkanalen på mina fjäderbössor, rätt eller fel
det vet jag inte?
det vet jag inte?
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
HW35E 5,5mm-Hawke AO 2-7x32.
HW35E 5,5mm-Hawke AO 2-7x32.
-

Sako Finnbear - Inlägg: 2113
- Blev medlem: 20 dec 2018, 18:34
- Ort: Österlen
- Tack utdelade: 189 gång
Tackad: 283 gånger i 224 inlägg - Skytteklubb: Österlens PK
- Luftvapen favorit: Weihrauch HW30S/HW35E
Re: Hur olja Baikal 46?
Det var då ett evinnerligt tjat om dieslande fjäderbössor i den här tråden som handlar om en SSP-pistol. Jag har svårt att tro att det ens är möjligt att få en SSP att diesla vid pumpningen pga det låga farten på pistongen jämfört med ett fjädervapen. Använd olja avsedd till tryckluftsverktyg så kan det inte gå fel.
- Tempest
- Inlägg: 640
- Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
- Ort: Uppsala
- Tack utdelade: 96 gång
Tackad: 145 gånger i 124 inlägg
Re: Hur olja Baikal 46?
Detta är en SSP och det hela är mer sim en PCP i uppbygnad fast en pump som fyller ett litet utrymme som jag beskrev.
Ingen pistong funns utan det är en hammare som slår till en ventil som tömmer utrymmets komprimerade luft ut i pipan.
Därav mn försiktighet med att kladda för mycket, dieslung käns tveksamt utan mer spotta olja.
Jag har aldrig hört om att det behövs göras på en SSP men jag har ingen Baikal 46, inte vet jag om de är snustorra oga lång lagring kanske.
Ingen pistong funns utan det är en hammare som slår till en ventil som tömmer utrymmets komprimerade luft ut i pipan.
Därav mn försiktighet med att kladda för mycket, dieslung käns tveksamt utan mer spotta olja.
Jag har aldrig hört om att det behövs göras på en SSP men jag har ingen Baikal 46, inte vet jag om de är snustorra oga lång lagring kanske.
Senast redigerad av Silwer 21 dec 2019, 23:55, redigerad totalt 1 gång.

-

Silwer - Inlägg: 25048
- Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
- Ort: Norduppland
- Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 969 gånger i 839 inlägg - Skytteklubb: Royal British Airgunners
- Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm
Re: Hur olja Baikal 46?
Aha! Då missuppfattade jag det hela, trode det var en fjäderbössa. 
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
HW35E 5,5mm-Hawke AO 2-7x32.
HW35E 5,5mm-Hawke AO 2-7x32.
-

Sako Finnbear - Inlägg: 2113
- Blev medlem: 20 dec 2018, 18:34
- Ort: Österlen
- Tack utdelade: 189 gång
Tackad: 283 gånger i 224 inlägg - Skytteklubb: Österlens PK
- Luftvapen favorit: Weihrauch HW30S/HW35E
27 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster











